De krant die je leest van A tot Z
Zondag 15 september, 2019

donderdag 25 april 2019

Nieuws:

Dakloze man ongewenst op Paterswoldsemeer: “Mij krijgen ze hier niet weg”

Door: Redactie

Sietze weet niet waar hij naartoe moet. Hij dobbert al maanden in het Paterswoldsemeer in Haren, maar moet daar weg. Hij ligt aangemeerd bij een steiger aan de Hoornsedijk. “Ik zie nergens een bord staan, dat ik hier niet mag zijn”, zegt Sietze. Als de politie weer is langsgeweest vaart hij weer naar een andere steiger. Opgejaagd.

Directeur Karin Hunziker van het Meerschap Paterswolde ziet de ‘bootzwerver’ ook het liefst vertrekken, omdat hij de regels van de plaatselijke verordening overtreedt,. “Wij zijn in het leven geroepen door de gemeenten Tynaarlo, Haren en Groningen om gemeenschappelijke regels in dit gebied op te stellen en te handhaven namens de gemeenten. Eén van deze regels is dat je hier niet mag wonen op een boot. Alleen recreatievaart is toegestaan.”

Sietze was vroeger chauffeur met ‘alle papieren’, maar door ernstige incidenten kwam hij in de gevangenis terecht. Sinds 2007 is hij weer vrij, maar kan zijn draai niet vinden. Een uitkering heeft hij niet, omdat hij geen vast adres heeft. In Haren de Krant van 22 mei leest u zijn verhaal.

10 reacties

Diny zegt:

Waarom krijgt deze man geen uitkering en huis.?

26 april 2019 om 07:14
Harry zegt:

Laat deze man daar lekker in z’n bootje zitten. Hij is verder niemand tot last. Stop liever wat meer energie in het creëren van een oplossing voor deze man (uitkering + slaapplek / werk) Zelfs die mensen in ter Apel hebben op dit moment meer rechten en het beter voor elkaar!

26 april 2019 om 16:30
InwonervanHaren zegt:

Hoe zit het nu met die bed-bad-brood regeling die voor heel de wereld een uitnodiging is om naar ons te komen.

Of geldt dat niet voor Nederlanders?

28 april 2019 om 11:15
Gre zegt:

Lijkt mij dat hij zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor het aanvragen van een uitkering dmv een postadres en zich vervolgens inschrijven voor een sociale huurwoning. Wellicht kan hij zodra zijn uitkering loopt, wel een tijdelijke ligplaats voor zijn bootje vinden tegen een vergoeding? Dat zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. Door zijn uitspraak krijg ik de indruk dat hij niet weg wil daar terwijl hij weet dat permanente bewoning daar niet mogelijk is, dus hij zal een andere oplossing moeten zoeken. Zou iedereen zijn voorbeeld volgen, hebben we straks de aanlegsteigers vol met bootjes….kan niet de bedoeling zijn.

28 april 2019 om 14:34
DonLuigi zegt:

Waarom helpen ze deze mensen niet, het zijn er veel meer in hier in noord Nederland.

30 april 2019 om 06:39
An zegt:

Er zijn bijna 70.000 daklozen in Nederland met daarbij hele schrijnende gevallen die geen postadres hebben. Het zij omdat ze geen familieleden of vrienden hebben. Helaas geld voor ons Nederlanders de brood/bed/bad regeling niet. Alleen voor AZC-ers geldt die regeling, mijnheer doet er goed aan om uit handen van de handhavers te blijven. Daar als die hem te pakken krijgen, hij opnieuw in detentie beland, of in een GGZ instelling. Nederlanders hoeven niet op hulp of steun van de gemeente te rekenen. Bij een bezoek aan de centrale toegang waar je moet melden wanneer je dakloos geworden bent voor een postadres, wordt geschoffeerd tot op het bot. En moet je het maar uitzoeken. In en intriest als je bedenkt dat hier ook kinderen zitten, die het huis noodgedwongen moeten verlaten omdat hun ouder bv in een wmo-woning woonde(aangepaste woning ) en hun ouder plotseling kwam te overlijden. Ze hebben nergens recht op, en de huren zijn voor hun onbetaalbaar daar zij geen huurtoeslag krijgen. Vaak staan ze net op woningnet, en hier is de gemiddelde leeftijd voor een jongerenwoning waar ik woonachtig ben 12 jaar, een starterswoning 23 jaar. Mocht er geen familie meer zijn belandden ze gewoon op straat zonder hulp whatever. Hoe anders is het voor vreemdelingen die ons land binnenkomen, ik gun het ze van harte maar het staat in schril contrast hoe er met de Nederlandse daklozen wordt omgegaan. Niks geen brood/bed/bad en een hoop gezeur en geen post-adres waardoor geen uitkering. En onze daklozen hoeven ook niet te rekenen mochten ze ooit een woning krijgen op inrichtingskosten niks nada. Ik woon in een gebied waar veel daklozen zijn, en de hulp is…

30 april 2019 om 09:59
hallo zegt:

Gewoon paspoort weggooien (als ze dat al hebben) en asiel aanvragen dan maar.

30 april 2019 om 12:26
Sietze zegt:

Mensen ik moet 26 mei van het meer af ik vraag u stuun wie helpt mij

22 mei 2019 om 18:44
Stef zegt:

Denk als een indiaan , grond lucht water kan je niet bezitten is van zich zelf wij kunnen er alleen goed voor zorgen
Ik denk dat Sietse dit doet dus laat hem gewoon met rust !

18 juni 2019 om 12:18
Martine zegt:

Sietze, ik heb met mijn boot in April bij je gelegen op het eiland. Hoe is het afgelopen? Ben je er weg? “recreër je nog op je boot? Ergens anders? Hoop dat alles goed met je gaat.
Liefs Martine

11 juli 2019 om 09:48

Wilt u reageren?