De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 15 oktober, 2019

maandag 08 juli 2019

Nieuws:

Duurzaam Haren en Glimmen peilen de interesse in elektrische deelauto’s

Door: Redactie

Duurzaam Haren en Duurzaam Glimmen onderzoeken of er voldoende belangstelling is in Haren en/of Glimmen voor een elektrische deelauto. Daarvoor is contact gelegd met EasyDriving uit Midwolde. Het delen van elektrische auto’s verlaagt de parkeerdruk, creëert ruimte voor meer groen, het draagt bij aan een beter milieu, versterkt de sociale verbinding, is kostenbesparend voor de gebruikers en het biedt een kans voor ondernemers en particulieren om tegen redelijke kosten een bijdrage te leveren aan een duurzaam en leefbaar Noord-Nederland. Een elektrische deelauto van EasyDriving veroorzaakt geen geluidsoverlast en reduceert de CO2 uitstoot, zeker als we het laden van de auto’s kunnen koppelen aan groen opgewekte energie. Bovendien leidt autodelen tot bewustere keuzes ten aanzien van vervoer, zodat autodelers vaker kiezen voor lopen, fietsen of openbaar vervoer.

Prijzen
Een elektrische auto lijkt duur, maar is in het gebruik relatief goedkoop. Het lidmaatschap kost € 5 per maand. Het dagtarief varieert van € 27,50 voor een Nissan Leaf tot € 175 voor een Tesla model X. Met een deelauto van EasyDriving kun je als bewoner een auto delen met je buren. Als gebruiker verzamel je een kring van 4 tot 6 buurtgenoten, met wie je graag de auto zou willen delen. Samen met je buren kun je op deze manier gemakkelijk gebruik maken van de gezamenlijke deelauto van EasyDriving. De deelauto wordt ook vaak gebruikt door gebruikers die op vakantie gaan naar het buitenland.

Meer info is te vinden via www.easydriving.eu. Bij interesse voor deelname graag een mail naar info@duurzaamharen.nl.

3 reacties

Ernst zegt:

Eerst maar eens onderzoeken of die elektrische auto’s niet zomaar in de fik vliegen!

8 juli 2019 om 17:32
Ben zegt:

Goed idee,

Denk alleen dat de prijsstelling eerst beter bekeken moet worden.

@Ernst
De brangveiligheid zal altijd een probleem blijven met de gebruikte technologie. Was al bekend bij autos als bijvoorbeeld de Prius.

Vast waterstof is een vele malen betere oplossing.

Vast waterstof is waterstof dat gebonden is in een materiaal en vrijkomt wanneer dit nodig is. Denk aan bijvoorbeeld een rijstkorrel.
Als je dan die rijstkorrel bekijkt dan heb dat een korrel van 1 gram ongeveer 1 liter waterstof worden opgeslagen.
Je kan vast waterstof veiling in je broekzak meenemen.
Vele malen veiliger dan de rijdenen vloeibare waterstoftank oplossingen en ook 3 minuten tank ervaring.
Vast waterstof al wordt toegepast.

Het is betrekkelijk eenvoudig om retorfit sets te maken voor bijvoorbeeld autos. Retro fit een zelfde manier als een auto op aardgas or LPG
Met dit verschil dat de retrofit tank de tank van de auto, bestelauto, vrachtwagen vervangt en daarmee geen laadruimte verloren gaat.
Kan ook gebruikt worden brommers.

Waarom het niet toegepast wordt is mij een raadsel
Een raadsel omdat dit systeem door nederlandse alternative fuel system bedrijven bekeken is.
Er zijn vaste waterstof wordt toegepassing.

Wellicht dat nu de politiek inizicht er eindelijk is dat de oplossingen voor energie niet alleen rewneable moet zijn ook de opslag veilig.

9 juli 2019 om 09:38
Q zegt:

gaat alleen maar minder worden de wil om electrisch te gaan rijden aangezien de regering de subsidie weer verlaagd heeft

9 juli 2019 om 13:13

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.