De krant die je leest van A tot Z
Zondag 21 Juli, 2019

dinsdag 09 juli 2019

Nieuws:

Gemeente Haren besloot zelf voor nieuw parkeer-regime in parkeerkelder

Door: Redactie

Het plaatsen van nieuwe betaalautomaten in de parkeergarage van Haren heeft als gevolg dat niet langer achteraf betaald kan worden. Parkeerders moeten nu (net als bovengronds) vooraf hun parkeertijd instellen. Per 1 juli is dat nieuwe beleid van kracht en het leidde tot verontwaardigde reacties bij winkeliers en hun klanten. Toch valt dit de nieuwe gemeente Groningen maar ten dele te verwijten. Nader onderzoek leert namelijk dat het notabene Haren zelf was die reeds in oktober 2014 ervoor koos om per 1 januari 2015 het regime in de parkeergarage gelijk te trekken met ‘bovengronds’. Of men in de gaten had wat dit betekende is de vraag. Echter, dit plan werd nooit uitgevoerd.

Was het duidelijk?
De gemeente Groningen stelt in een verklaring, dat zij in juni 2019 heeft besloten het reeds ingezette beleid van de gemeente Haren (2015) alsnog uit te voeren. Men verwijst daarbij naar het besluit van het Harens college in 2014, dat ook werd gepubliceerd als besluit (zie onder). Formeel valt de gemeente dus niet zoveel te verwijten. Maar de irritatie in Haren is wel te begrijpen, omdat:

1.Men in relatieve stilte en onopvallend in de raad van juni 2019 heeft besloten het ‘oude plan’ alsnog uit te voeren. Dat kwam goed uit, want de betaalautomaten moesten worden vervangen.
2.Men de verandering op borden heeft aangekondigd, waarmee het grote publiek nooit wordt bereikt. Winkeliers en publiek hadden dit graag vooraf geweten.
3.In de publicaties waarnaar wordt verwezen wordt slechts impliciet gesteld dat het regime in de parkjeergarage zal veranderen van ‘achteraf’ naar ‘vooraf’ betalen. Het is verpakt in de zin: ‘betaling van belasting als bedoeld in artikel 2 onderdeel a van de Verordening parkeerbelastingen 2011.’

Het is dus logisch dat de gemiddelde bezoeker van Haren werd verrast met het nieuwe beleid. De Harense raadsleden (VVD Ietje Jacobs, GL Hans Sietsma en Stad en Ommeland Mariska Sloot) hebben wellicht niet gezien wat dit besluit in de praktijk betekende. In de parkeernotitie (zie onder) wordt door het College gesproken over ‘ongewijzigd beleid’ in Haren. Misschien dat dit voor verwarring heeft gezorgd.  

Parkeernotitie gemeente Groningen
De gemeente Groningen is druk met haar parkeerbeleid, waarin Haren slechts een klein onderdeel vormt. In de parkeernotitie van mei 2019 stelt de gemeente dat men Haren nog even ongemoeid wil laten. Dat betekent dat men het parkeerbeleid en de bijbehorende tarieven voorlopig niet wil wijzigen. Men kondigt aan na de zomer van 2019 inhoudelijk met Haren in gesprek te willen over het parkeerbeleid. Letterlijk schrijft men: “In Haren wordt al langer een discussie gevoerd over het parkeerregime in het centrum. Vooral ondernemers zijn (of lijken) voorstander van het afschaffen van het parkeerregime. De raad van Haren nam eind 2018 een motie langs die lijnen aan. Deze motie is destijds niet uitgevoerd vanwege de verregaande financiële consequenties voor de nieuwe gemeente Groningen. Met het harmoniseren van de verordeningen willen we niet aan deze discussie voorbij gaan. Daarom wijzigen we de verordeningen (zowel Haren als Ten Boer) inhoudelijk niet en verhogen we in Haren geen tarieven. Na de zomer starten we een proces waarbij we met uw raad, bewoners en betrokkenen inhoudelijk komen te spreken over parkeren in Haren.”

 

9 reacties

Otto zegt:

Dit is een voorbeeld van waarom Haren niet met de Stad wil fuseren.

9 juli 2019 om 14:02
antoine zegt:

Nou, dan staan die Harense raadsleden (zowel de huidige als die in 2014) er weer eens gekleurd op. 🙂

Overigens denk ik dat afschaffing van de parkeergelden de Harense ondernemers bijzonder weinig zal gaan helpen. Het winkelaanbod in Haren is gewoon te klein, te eenzijdig en vooral ook te duur voor het gros van de bevolking. Vergelijk dat eens met de Hooge Meeren in Hoogezand: vier keer zoveel winkels en eetgelegenheden, bijna allemaal in het goedkopere segment, met gratis parkeerplaatsen plus een bioscoop, en dat allemaal op steenworp afstand van Haren…

9 juli 2019 om 14:08
Joke zegt:

Waar maken we ons druk om?

Straks komt de ALDI en die bouwt alles vol, groot hek er omheen, en geen enkele parkeerplaats meer over! Weg is weg denken ze op het Groningse stadhuis!

Haren? Nooit van gehoord

9 juli 2019 om 21:31
piet bel zegt:

Reken er maar niet op dat parkeren gratis wordt.. Het is een goudmijn voor de gemeente.
Het lijkt allemaal heel mooi en handig ,die nieuwe automaten, maar vooral voor de gemeente.
De parkeerwachten hoeven niet meer hun auto uit en rijden gewoon een rondje met een scanwagen over de parkeerplaatsen.
Een boete valt automatisch op de deurmat.
Een gemeente die dit ook heeft ingevoerd (Tilburg) zag het aantal boetes verdrievoudigen !
Rotterdam 86 % meer boetes. Het gaat om miljoenen.
https://www.ad.nl/auto/scanwagens-als-boetefuik-spekken-gemeentekas-met-miljoenen~aa0f4b9c/

9 juli 2019 om 22:51
rolf zegt:

ben het met @antionne eens. Het Centrum van Haren is zo langzamerhand alleen nog maar modezaken. Zorg idd voor een mix van winkels en mix van prijsaanbod. Daarom is het ook zo jammer dat bv de op=op weg is. Had het idee dat deze winkel in Haren best goed liep. Zit overigens wel nog in de Hoge Meern die Antione al noemde? En @otto zijn we niet eigenlijk al gefuseerd?

10 juli 2019 om 08:48
Harenaar zegt:

Ben wel benieuwd hoe het parkeren in Hoogezand betaald wordt. Uit welke belastinggelden is dat geld afkomstig?

10 juli 2019 om 09:07
Wil Legemaat zegt:

Een opmerkelijk bericht. Allereerst vanwege de verwijzing naar een raadsbesluit. In het hier getoonde besluit wordt verwezen naar de parkeerverordening 2011, artikel 2, lid a. Daarin worden de tarieven geregeld en niet meer dan dat. Op basis van dit ‘besluit’ kan onmogelijk worden geconcludeerd dat de gemeenteraad van Haren heeft besloten in de parkeergarage Voorhorst VOORAF te laten betalen.
Het parkeerregime in Haren is voor het laatst vastgesteld op 16 december 2013. Nadien is er een aantal keren gesproken over wijziging (naar blauwe zone bv) maar besluiten daarover moesten telkens worden uitgesteld tot er duidelijkheid zou zijn over de invulling van het Haderaplein. Eind 2013 is vastgesteld dat het regime van ACHTERAF BETALEN dat gold in de parkeergarage Voorhorst OOK zou gaan gelden voor het bovengronds parkeren. Dit mede op dringend verzoek van inwoners en ondernemers. Er werden vervolgens parkeermeters met mogelijkheid tot belparkeren geplaatst.

Voor zover mijn raadsgeheugen (2010-2018) reikt heeft de gemeenteraad van Haren nooit besloten tot herinvoering van VOORAF betalen en zeker niet voor de parkeergarage Voorhorst. Ik zie graag bewijzen (raadsbesluiten waar dat in staat) van het tegendeel.

Wil Legemaat (raadslid 2010-2018)

10 juli 2019 om 10:43
Prat zegt:

Het gepubliceerde bericht van 7 oktober 2015 gaat over een besluit van het college van Burgemeester en wethouders. Daar zou de gemeenteraad kennis van hebben kunnen genomen, maar dat hoeft niet. De gemeenteraad weet dus waarschijnlijk van niks.

10 juli 2019 om 16:44

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.