De krant die je leest van A tot Z
Maandag 29 september, 2025
Deze post is bekeken 84 keer.

vrijdag 14 april 2006

Nieuws:

Haren pronkt met verkeersinrichting

Door: Redactie


De gemeente Haren is van 19 tot en met 21 april gastheer tijdens een internationaal congres over Shared Space.Shared Space is de nieuwe benadering voor de inrichting van de openbare ruimte. Hans Monderman is de Nederlandse verkeerskundige die dit bedacht heeft. Het congres wordt georganiseerd in het kader van het Europese Interregproject Shared Space. In Haren horen en discussieren de congresgangers niet alleen over Shared Space maar kunnen ze ook zien hoe het concept in de praktijk kan uitpakken. De Rijksstraatweg in Haren werd namelijk al in 2002 twee jaar voor de start van het Europese project- volgens het gedachtegoed van Monderman ingericht. Vooral zijn idee om autos, fietsers en voetgangers die voor de herinrichting ieder een eigen strook hadden- gebruik te laten maken van dezelfde, gedeelde ruimte stuitte op weerstand bij de bevolking.

Het internationale programma op donderdag is vooral gericht op uitwisseling van ervaringen tussen bestuurders en betrokkenen bij de zeven Europese partnerprojecten. Vrijdag wordt er een congresdag gehouden voor bestuurders, verkeerskundigen en andere geinteresseerden uit Nederland met als thema Ruimte voor mensen. Want dat is wat de Shared Space-benadering beoogt: de kwaliteit van de openbare ruimte en de leefruimte van mensen te vergroten zonder gemotoriseerd verkeer de laan uit te sturen. De congresdag wordt gehouden in het Gorechthuis, Hortuslaan 1 in Haren. De dag begint om 9.00 uur en duurt tot 16.30 uur. Voor 75,- kunnen belangstellenden zich aanmelden bij ODP/Business Events, telefoonnummer 038 423 65 82. Aanmelden is ook mogelijk via www.shared-space.org.

De kern van de Shared Space-benadering is dat delen van onze openbare ruimte waarvan we als samenleving vinden dat die een belangrijke verblijfsfunctie hebben, moeten worden ingericht als mensruimte in plaats van verkeersruimte. In een mensruimte bepalen sociale regels de manier waarop mensen met elkaar omgaan en niet verkeersregels. Sociaal gedrag van weggebruikers kan in de benadering van Shared Space worden gestimuleerd door bijvoorbeeld opvallende kenmerken in de omgeving van de weg zoals een kerk of een school- te versterken. De inrichting moet mensen bovendien uitnodigen tot sociaal gedrag, zoals een praatje maken, winkelen, een terrasje pakken… Wanneer het lukt om de openbare ruimte zo in te richten, zullen mensen op doorreis aan de omgeving merken dat zij te gast zijn en hun gedrag daar op aanpassen. Volgens Monderman zijn verkeersborden- en tekens dan nauwelijks meer nodig.

De Shared Space-benadering van verkeerskundige Monderman is in Nederland nog redelijk omstreden, met name onder vakgenoten en weggebruikers die het ontbreken van verkeerselementen als een gemis ervaren. Buiten de landsgrenzen groeit de waardering voor zijn gedachtegoed echter enorm; media uit alle delen van de wereld kwamen naar Haren en andere plekken in Noord-Nederland om met eigen ogen te zien hoe de Shared Space-benadering in de praktijk kan uitpakken. De New York Times typeerde Mondermans benadering in een paginagroot artikel als road design revolution. Erkenning kreeg Monderman ondermeer toen hij vorig najaar in San Francisco werd genomineerd voor de World Technology Award en in Brussel voor de Prix Europeen dArchitecture. Het laatste wapenfeit is de benoeming van Monderman tot Innovator van het jaar tijdens het Innovatie Festival in Dordrecht op donderdag 6 april jl.

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.