De krant die je leest van A tot Z
Zondag 5 december, 2021

maandag 15 november 2021

Nieuws:

Harenaar heeft uitgewerkt plan: Spoorwegovergang Onnerweg opheffen?

Door: Redactie

“De situatie van de spoorwegovergang Onnerweg staat bij ProRail formeel te boek als onwenselijk en gevaarlijk”, zegt Jeroen Reessink uit Haren. Aan beide zijden ligt op korte afstand een zijweg. Als je die vanaf de overweg wilt inslaan moet je tegemoetkomend verkeer voorrang geven en kom je soms op het spoor stil te staan. “Mijn jonge kinderen laat ik daar niet alleen overheen fietsen. Op drukke momenten is het er niet overzichtelijk.” Jeroen Reessink weet wel een oplossing voor de (in zijn ogen) onveilige situatie: spoorwegovergang opheffen en de tunnel Dr. E.H.Ebelsweg openstellen voor voetgangers en fietsers. Ja, u leest het goed.

Ziet hij spoken?
Reessink is de eerste om zich hardop af te vragen of hij geen spoken ziet. Hij ervaart de overweg zelf weliswaar als gevaarlijk en weet dat veel mensen er precies zo over denken. Maar is het urgent genoeg om in te grijpen? Reessink: “Ik weet het niet. Daarom is het goed dat mensen in Haren daar eens over gaan nadenken.” Hij wil de overweg sluiten en dichtmaken met groene berm en geluidsscherm. Dat is volgens hem voor de leefbaarheid in de wijk alvast een winstpunt. Het auto- en fietsverkeer wil hij vervolgens vanaf Laagveld en vanaf de Scharlakenlaan de bestaande tunnel in leiden naar een verhoogd fietspad. Voetgangers kunnen via een trap nabij de huidige overweg afdalen om de tunnel in te komen. Omfietsen of omlopen is er niet bij. Vindt u het een goed plan?

Het verhaal over Jeroen Reessink en zijn voorstel met reacties van gemeente en Provincie leest u in Haren de Krant, die wordt verspreid tussen 17 en 24 november in Haren en omstreken.

20 reacties

Rolf zegt:

Ik ben geen voorstander van dit plan. Het is ook nog maar te bekijken of de grond daar geschikt is om de tunnel te verbreden (zal toch moeten dan). We willen niet dezelfde toestanden als bij europapark station

15 november 2021 om 16:17
InwonerVanHaren zegt:

Ach, we kunnen natuurlijk ook rustig wachten totdat er een (fataal) ongeluk heeft plaats gevonden. Dat doen we normaliter altijd. Iets met budgetten en winst.

15 november 2021 om 16:22
AV zegt:

Zeer goed idee! Het is één van de onveiligste en onoverzichtelijkste plekken van Haren. En als je de tekening goed leest, hoeft de tunnel niet verbreed te worden.

15 november 2021 om 21:02
Christina zegt:

Hier snap ik helemaal niets van
Maak dagelijks gebruik van deze overgang,nooit problemen gehad of gezien.Als het druk is houd je toch afstand en houd je rekening dat je niet op het spoor blijft staan.Haast? Kan sws niet vanwege 30 km zone.spoorwegovergang waterhuizen meerdere malen drukker,gaat toch ook goed?Al ééns afgevraagd hoe mensen die er vlak op wonen er over denken? Het voelt dan alsof oosterhaar achter een muur wordt gezet.Kan in 1 minuut bij zwembad of voetbalveld komen met fiets of lopend,ga ik dan een kwartier van maken? En mensen slecht ter been,scootmobiel kinderwagens rolstoelen,allemaal om graag,dus absoluut geen voorstander van dit plan.

16 november 2021 om 08:13
Ben zegt:

de overgang ligt er al jaren en denk eerdat dat het de huidige verkeersmentaliteit is dan dat het de situatie ter plekke is. maak er al meer dan 40 jaar gebruik van en kan mij geen ongelukken herinneren op die locatie.

Een kruising of overgang moet je vrijhouden wordt je jong geleerd.

daarnaast worden tunnels al snel als onveilig ervaren en vermeden wat bepaalde groepen mogelijk (nog) verder isoleert. Met een tunnel is ook nog een alles uit het zicht wat weer volk met nadere bedoelingen kan aantrekken op die locatie.

16 november 2021 om 11:10
Antoine zegt:

Leuk idee, maar 2,10 meter is veel te smal voor een fietspad in twee richtingen dat ook nog als voetpad zou moeten dienen. Dan moet het al snel 3-4 meter worden. En dat past gewoon niet.

16 november 2021 om 13:08
Vincent zegt:

Ik heb er zelf jarenlang gewoond en nooit 1 gevaarlijke situatie mee gemaakt. Als je dit al een onoverzichtelijke overgang vind dan kun je beter niet meer aan het verkeer gaan deelnemen….

16 november 2021 om 13:56
Hans zegt:

Als je het zo spannend vindt, fiets dan een stukje om in plaats van het verkwanselen van overheidsgeld aan iets wat niet nodig is.

Gewoon die zijwegen de voorrang afnemen. Opgelost.
Ondoordachte kostbare plannen de prullenbak in.

Maak gelijk de onnerweg ook een voorrangsweg.

16 november 2021 om 14:47
Verwonderaar zegt:

Wie is die man? Ik woon hier 50 jaar en nog nooit iets gehoord over onveilig (staat te boek bij NS als onveilig?) en heb je al een idee hoe je in vredesnaam met je fietsje de tunnel invliegt en onmogelijk weer uitkomt? Tsjonge dit is toch helemaal niet te doen. Overigens is de N860 en de tunnel van de provincie en de overige wegen van de gemeente. Wat een toestand om dit allemaal te willen voor iets wat helemaal geen probleem is……… Onveiligheid heeft met grotendeels te maken met gedrag. Spoorboom dicht? Wachten zoals je geleerd is……….

16 november 2021 om 16:13
Frank zegt:

Ik kan me wel iets voorstellen bij het gevoel, het is min-of-meer een zessprong waar ook nog een fietspad doorheen loopt. Met het idee zijn ze vermoedelijk in Glimmen wel content; zal het vrachtverkeer vast wel ontmoedigen. ProRail vermoedelijk ook content want die hebben wat rangeerissues met de wissel vlak ten zuiden van de overweg. probleem(pje) sinds de jaren 90 (?) toen de overweg enigszins is verplaatst waardoor lange tijd over de overweg heen gerangeerd moest worden met stinkende diesels en remmen nabij de achtertuin tot gevolg. Maar voor Oosterhaar lijkt het me onwerkbaar; ondertussen ligt het halve dorp ten oosten van de spoorlijn terwijl de ontsluiting over het spoor hetzelfde is gebleven. Neem aan dat de brandweer straks vanaf het Felland vaak ook via de Onnerweg zal uitrukken. Ben benieuwd naar het artikel.

16 november 2021 om 21:09
Jeroen zegt:

Beste lezers,

Bedankt voor jullie reacties op het initiatief. Het was ook juist mijn bedoeling om te polsen of en hoe het leeft in de omgeving. De politiek beslist over eventueel aanpassen van de situatie.

Enkele inhoudelijke reacties:
– de huidige tunnel hoeft inderdaad niet verbreed te worden. Dr. Ebelsweg wordt versmald zodat dit beter past bij de toegestane snelheid (50 km/h), hierdoor ontstaat ruimte voor een fietspad.
– het klopt dat het dwarsprofiel niet overhoudt qua breedte, we zijn immers gebonden aan de bestaande breedte in de tunnel. Inrichting van het fietspad zou ter plaatse van de tunnel dan shared-space worden. Met andere woorden fietsers en voetgangers op hetzelfde pad. Een soortgelijke situatie heb je in de stad parallel aan het spoor onder de Herewegbrug.
– het omfietsen over ca. 200 m klopt. Voor voetgangers is aan weerszijden van het spoor een trapopgang voorzien. Minder-validen kunnen gebruik maken van het fietspad. Het voordeel van een ongelijkvloerse kruising is dat je niet meer hoeft te wachten voor de gesloten overweg.
– Het aanpassen van de situatie kost geld. Om onveilige situaties bij overwegen op te lossen, heeft het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat een Verbeterprogramma Overwegen opgesteld. Dit houdt in dat het ministerie de helft van de projectkosten voor haar rekening neemt. De andere helft zal gefinancierd moeten worden door de lokale overheden. Het kan dus ook gezien worden als een kans om de verkeersveiligheid en de leefomgeving te verbeteren.

Het plan is te bekijken via:
https://drive.google.com/file/d/1gPg5FpeDQxlno33a7xkGJvREiTyscquy/view?usp=sharing

Nogmaals dank voor jullie respons op het plan.
Vriendelijke groet,
Jeroen Reessink

17 november 2021 om 10:53
bootleg zegt:

Je kunt de overweg zelf natuurlijk ook herinrichten en dat rare kronkeltje aan de rechter zijde vanaf Felland gezien recht(er) trekken. en daar een beter en separaat fietspad maken (met bv kleine verhoging tussen weg en fietspad) zodat auto- en fietsverkeer beter gescheiden is. Kost stuk minder, relatief gemakkelijk te realiseren en scheelt een belastingverhoging vanaf de Grote Markt….

17 november 2021 om 11:11
Frank zegt:

Volgens mij heb je nergens een 30km weg met een separaat fietspad toch? Mogelijk dat ze met belijning de bedoeling wat beter kunt aangeven; kom nl best vaak fietsers tegen op het wandelpad.

17 november 2021 om 19:08
Gert zegt:

Een superidee dit! Een overweg is per definitie onveilig (de veiligste overweg is géén overweg aldus Prorail). En er rijden steeds meer treinen de laatste jaren (spitstrein Assen o.a.). Qua ruimte kan het. Het fiets/voetpad ligt hoger (à la tunnel Paterswoldseweg) dus weinig helling. De overweg is met een stoptrein langdurig dicht wat irritant én gevaarlijk is (jeugd wat niet wachten wil). Mede daarom is er nu ook eindelijk een tunnel gekomen bij het station naar Oosterhaar wat iedereen volgens mij een verbetering vindt. En dit idee kost veel minder omdat de tunnel er al ligt… Dus ik zie de bezwaren niet.
En al die verhalen hierboven over overweg vrijlaten…, jong geleerd…, voorrang geven…, afstand houden…, 30 km enz…leuk allemaal en iedereen weet dit ook wel maar lang niet iedereen houdt zich er altijd aan zoals met alle (verkeers)regels het geval is… Als dit wel zo was hadden we ook nergens verkeersdrempels nodig (om maar wat te noemen).

17 november 2021 om 21:34
Henk zegt:

Gevoel is leuk maar cijfers zijn beter. En op basis van de cijfers zijn er wel vast betere plaatsen om het geld te besteden. Zie het rapport van de provincie uit 2020 over de periode 2014-1018. Daar lijkt het dat de omgeving Molenweg-Rijksstraatweg het meeste kans op herinrichting moet hebben. Gek genoeg een punt dat zelfs niet in de poll op deze site voorkomt.

18 november 2021 om 15:07
Rolf zegt:

@jeroen, Ik meende dat de Dr. Ebelsweg 60 km p/u is hoor Niet 50

18 november 2021 om 15:40
Rolf zegt:

Ik ben het met de rest eens. Deze overweg ligt er al minimaal 25 jaar zo bij en bijna nooit ongelukken. Als automobilisten zich nou eens aan snelheiden hielden in 30 km zones in Haren (heel het dorp) zouden menig “gevaarlijke” situaties al een stuk veiliger worden

18 november 2021 om 15:43
Frank zegt:

Wat ik bij de overweg wel ervaar is onduidelijkheid mbt het verkeerslicht. Daar gaat geregeld iemand door rood om nog snel over de overweg te gaan of dat het licht compleet gemist wordt (gewoon beboetbaar met Eur 250). De soms lange sluittijd omdat de signalering bij het stations plaatsvindt waardoor ik ook met enige regelmaat iemand (zowel fietsers, wandelaars en auto’s) de overweg zie oversteken; met moderne middelen moet het toch mogelijk zijn om de overweg pas te sluiten op het moment dat er daadwerkelijk een trein in aantocht is.

18 november 2021 om 17:15
Oosterhaarder zegt:

@Rolf: vlak voor de eerste rotonde (nabij Kluswijs, Felland staat een bord ‘bebouwde kom”. En vanaf de andere kant is er het bord “einde bebouwde kom”. Geen 60 km, maar 50 km

22 november 2021 om 10:41
voetganger zegt:

Ik denk dat er even een keer met Prorail gesproken moet worden. Als je als voetganger oversteekt als er net een trein is gepasseerd (bomen zijn inmiddels omhoog en lichten zijn gedoofd) dan komt het voor dat als je midden op de overgang bent, ineens de bellen weer gaan rinkelen, de lichten gaan knipperen en de bomen omlaag gaan. Je moet dan soms een sprintje trekken om niet voor de dichte bomen te komen. Als je jong en goed ter been bent hoeft dat geen probleem te zijn maar als oudere persoon die iets minder goed ter been is (of met een hulpmiddel loopt) is dit levensgevaarlijk.

Verder ben ik het met een eerdere reactie eens, dat je soms minutenlang zinloos staat te wachten voor dichte bomen, terwijl de trein nog aan het perron bij het station staat. Dit daagt de weggebruiker (fietser/voetganger) om toch de spoorweg over te steken.

Ik woon meer dan 20 jaar vlak bij het spoor. Heb gelukkig nog een ongelukken meegemaakt. De oplossing die meneer aandraagt lijkt me vrij duur voor een probleem wat er niet is, dan wel goedkoper kan worden opgelost. Prorail moet iets doen met responstijden van bomen en wachttijden voor het spoort.

23 november 2021 om 10:32

Wilt u reageren?