De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 30 september, 2025
Deze post is bekeken 64 keer.

dinsdag 18 april 2006

Nieuws:

Heet van de naald: huwelijkse voorwaarden ener coalitie

Door: Redactie

Haren, 18 april, 11.00 uur- De coalitie van Haren (VVD, Groen Links, PvdA) was al een feit. Vandaag maken deze partners hun afspraken openbaar. Je zou het kunnen zien als de huwelijkse voorwaarden der drie partijen.Het stuk is erg lang, maar wie wil weten welke kant het opgaat in Haren, moet er even voor gaan zitten!

Tekst: De coalitiepartijen gezamenlijk

De komende vier jaar zullen in het teken staan van uitvoering. Een aantal belangrijke beleidsbeslissingen rond de ruimtelijke ordening, en nieuwe wetgeving ten aanzien van de zorg, zullen leiden tot een ander aanzien van de Harense samenleving. Het veranderingsproces dat daarmee in gang is gezet vraagt om vertrouwen en betrokkenheid van de Harense samenleving. We zullen blijven kiezen voor een kwaliteitsniveau dat Haren waardig is, ondanks de beperkte middelen die we hebben. Aan het begrip Harens kwaliteit wil het gemeentebestuur in de komende periode samen met de Harense burgers vorm en inhoud geven bij de uitwerking van beleid en plannen.

De werkwijze die daarbij centraal staat zal worden gekenmerkt door vraaggerichtheid, openheid en transparantie. Zowel bij beleidsvorming op het gebied van wonen, zorg, groen en milieu, als bij uitwerking van ruimtelijke plannen zoals in Haren Noord, zal worden ontwikkeld op basis van open planprocessen. De gemeente treedt daarbij op als regisseur.

Onder financieel moeilijke omstandigheden wil het gemeentebestuur ook ruimte vinden voor versterking van beleid. Daarbij zijn de volgende kernthemas benoemd:
burgerparticipatie en open planprocessen
samenwerking met andere gemeenten
bouw van sociale koop – en huurwoningen
mantelzorg en WMO
leefbaarheid in buurten en dorpen
jeugdbeleid
milieubeleid

Inwoners

De betrokkenheid bij beleidsvorming en ruimtelijke ordening wordt versterkt door bij de start van processen meer aandacht te schenken aan de fasering van het proces, de te nemen stappen en de wijze waarop burgers en belangenorganisaties worden betrokken. De regiefunctie van de gemeente centraal stellen. Meer sturen op doelen en kaders, minder op eindresultaat.

De financiele opgaven waarvoor wij staan, dwingen ons tot een sobere uitvoering van de verbouw van het gemeentehuis. In ieder geval zal de verbouw moeten voorzien in wat de actuele wettelijke voorschriften ( ARBO, bouwbesluit, veiligheid) ons opleggen.

Er zal slimmer gewerkt moeten worden, ook door bestuurders. De kosten van het bestuur kunnen omlaag gebracht worden door te bezuinigen op de wethoudersformatie. Deze wordt teruggebracht van 3 naar 2,4 Fte. De organisatie van het management zal platter en smaller worden.

De dienstverlening mag niet onder druk van bezuinigingen komen te staan. De burger moet kunnen blijven rekenen op een zelfde niveau van dienstverlening. We willen graag dat de gemeente aandacht besteed aan het programma Andere overheid, en aan een of meerdere pilots deelneemt. Het gaat hierbij om de versterking van de digitale dienstverlening.

Achter de schermen kan slimmer gewerkt worden. Daarbij wordt gestreefd naar een meer op regie gebaseerde wijze van werken, waarbij meer werk wordt uitbesteed. Dit kan leiden tot kostenbesparing. Daarnaast willen we de samenwerking met andere gemeenten verder uitbreiden. We kunnen dan effectiever gebruik maken van kennis, ervaring en beschikbare voorzieningen. De kritische massa in de organisatie neemt toe, terwijl er minder in eigen beheer hoeft te worden uitgevoerd. Op basis van bestuurlijke contacten zijn er goede verwachtingen ten aanzien van de samenwerking.

Sociale zaken
We willen het participatiefonds herijken en de mogelijkheden van het fonds verruimen. Naast signalen van ouderen zullen we met name de signalen van vluchtelingen met verblijfstatus en van gezinnen met kinderen meenemen om te kijken hoe het fonds ertoe kan bijdragen dat deze doelgroepen ook voldoende kunnen participeren in de samenleving.
Na alle veranderingen in wet- en regelgeving kiezen we voor nieuw voorlichtingsmateriaal en een nieuwe voorlichtingsronde over de mogelijkheden van de bijzondere bijstand, met name ook voor chronische zieken en gehandicapten, van het participatiefonds, van de collectieve ziektekostenverzekering enz. Naast de uitkeringsgerechtigden is het juist de uitdaging de andere mensen te bereiken met een inkomen tot 110 % van het minimum.

Integraal veiligheidsbeleid
Burgers hechten veel waarde aan een veilige woon- en werkomgeving De zorg voor veiligheid is een gemeentelijke kerntaak. Veiligheid is een veelzijdig onderwerp waarbij vele verschillende partijen zijn betrokken. Het gaat niet alleen om politie en brandweer, maar bijvoorbeeld ook om zorgverleners, verkeersdeskundigen, woningbouwcorporaties en het jeugdwerk. Hoewel goede initiatieven inmiddels lopen, is de aanpak van veiligheidsvraagstukken momenteel nog te verbrokkeld. Daardoor zijn veiligheidsrisicos onvoldoende beheersbaar. Om de gemeentelijke regierol inzake veiligheidszorg daadwerkelijk betekenis te geven en met de betrokken partijen te komen tot afspraken over hun rol en de inhoud van hun bijdrage aan de veiligheid, is een integrale benadering vereist. Door middel van de ontwikkeling van een integraal veiligheidsbeleid kunnen evenwichtige keuzen worden gemaakt en wordt op operationeel niveau een sluitende aanpak van veiligheidsproblematiek gerealiseerd.

Jongeren

We willen de tieners in de gemeente Haren meer mogelijkheden tot activiteiten bieden. Tot nu toe zijn als wensen genoemd : oefenruimte voor popbands, hangplekken met een afdak, een voetbalkooi, en aan de westkant van het spoor in Haren ook een halfpipe of een jeugdsoosachtige activiteit. We willen de tieners vraaggericht benaderen en dus met de verschillende doelgroepen in overleg gaan over de wensen en mogelijkheden. Om tot oplossingen te komen zal er creativiteit aan de dag moeten worden gelegd en zal samenwerking worden gestimuleerd bijvoorbeeld tussen jeugdwerk, CKC en sportclubs. We gaan op zoek naar investeringsfondsen voor dergelijke jeugdvoorzieningen. Ook bij ontwikkelingen op het terrein van ruimtelijke ordening, woningbouw en verplaatsing sportvelden worden ideeen voor jeugdvoorzieningen creatief meegenomen (combinatiemogelijkheden met sportkantines, ruimte op sportvelden, kelders enz.).

Volgens de kaders zoals met de gemeenteraad afgesproken zal het beleid met betrekking tot speelplaatsen zoveel mogelijk in overleg met kinderen en ouders worden uitgewerkt. Van de kant van de gemeente zal nadrukkelijk de mogelijkheid worden onderzocht en voorgelegd van minder speeltoestellen en meer natuurlijke speelveldjes met bijvoorbeeld wat kuilen/heuvels/ struiken/ klimbomen e.d.

De gemeente blijft volgens de brede schoolgedachte de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang, sport, en cultuur stimuleren om tot nieuwe activiteiten en een verrijkingsaanbod voor kinderen te komen. Participatie van ouders en het betrekken van hun wensen hierbij is van belang om tot kansrijke structurele activiteiten te komen rondom de school, in de wijk. Zo nodig neemt de gemeente in sterkere mate de regierol op zich.

Het preventieve beleid gericht op signalering bij risicojongeren en risicogezinnen, en een snelle en gecoordineerde aanpak in die gevallen, wordt voortgezet. Het gaat dan om de zorgnetwerken en bijvoorbeeld het vindplaatsgericht werken.
Voor ouders die belang en/of behoefte hieraan hebben zal een aanbod van opvoedingsondersteuning worden mogelijk gemaakt.

Gebruikers zorg

Ouderen. Gehandicapten. Kwetsbare inwoners.
We willen zorgdragen voor een zorgvuldige invoering en een optimale uitwerking van de Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning ( WMO ). Voor een overgangstijd 2006/ 2007 willen we vooral staan voor continuiteit en helderheid in de dienstverlening met betrekking tot de voorzieningen gehandicapten en de geindiceerde huishoudelijke verzorging. Op de korte termijn staan we voor de inrichting van het Loket Wonen Welzijn Zorg, voor keuzes over de uitvoering van de indicatiestelling en over de aanbesteding van de zorg in natura, en voor de uitwerking van een verordening WMO. Intussen willen we werken aan de vernieuwingen die de WMO voor de nabije toekomst vraagt, door een geintegreerde visie en een geintegreerd plan te ontwikkelen waar wonen, welzijn en zorg in samenhang worden bekeken. De WMO visienota, die begin 2006 is vastgesteld, is daarbij het startpunt. Dit plan wordt uitgewerkt in een intensief interactief traject in samenspraak met individuele ouderen, gehandicapten en mantelzorgers, met clienten/ patientenorganisaties en belangenorganisaties, en met aanbieders van wonen, welzijn en zorg.

We onderzoeken de mogelijkheid van een Loket/ Informatiepunt/ Steunstee ook in de buitendorpen. Voor het grootste dorp, Glimmen, zou hiertoe een eerste pilot kunnen worden ontwikkeld.

Vluchtelingen.
Voor asielzoekers uit het AZC Haren die geen recht meer hebben op opvang door het COA, zoeken wij humane tijdelijke noodopvang opdat zij niet op straat hoeven te leven. Wij doen dit als zij nog niet zijn uitgeprocedeerd of als zij actief meewerken aan terugkeer, terwijl die terugkeer nog niet kan worden gerealiseerd. Wij willen Vluchtelingenwerk in Haren blijven ondersteunen ten behoeve van de begeleiding en inburgering van vluchtelingen en nieuwkomers die een verblijfstatus hebben gekregen en zich vestigen in onze gemeente.

Culturele klanten

Sport
Sportaccommodaties moeten veilig bereikbaar zijn en toegankelijk en bruikbaar voor iedereen. Sportvelden hebben binnen de woonbuurten ook een groene en een sociale functie.

Sportcomplexen moeten zo efficient mogelijk ingericht zijn, zodat de ruimte optimaal wordt benut. Het is voor de kwaliteit van de sportvoorzieningen en voor de clubs en hun besturen van groot belang dat er snel helderheid komt over de toekomst van de sportlocaties op langere termijn. Sportverenigingen moeten de mogelijkheid krijgen om een deel van het onderhoud van de accommodatie in eigen beheer uit te voeren om op deze wijze kosten te besparen.

Sportdeelname dient gestimuleerd te worden. Hiervoor zullen externe financieringsmogelijkheden onderzocht worden.

Sport op de basisschool dient gehandhaafd te blijven. Uitbreiding van sportactiviteiten binnen de brede school en buitenschoolse kinderopvang kan een goede mogelijkheid zijn om jongeren tot sportdeelname te bewegen.

Leefbaarheid buurten en dorpen
Voor de leefbaarheid in de kleinere kernen is het nodig dat de voorzieningen (dorpshuis, sportaccommodatie, school) die er zijn in stand worden gehouden en dat gewerkt wordt aan uitbreiding van het voorzieningenpakket. Dit vraagt om integratie van beleid, en een brede, vraaggerichte aanpak. Daarbij verwijzen we naar andere onderdelen van dit programma, waaronder bijvoorbeeld het versterken van de buurthuisfunctie tot lokaal steunpunt en beperkte bouw van woningen.

Cultuur
We willen de toegankelijkheid en het gebruik van de bibliotheek en het CKC bewaken en op niveau houden. In het proces van bibliotheekvernieuwing dat gaande is vragen we de bibliotheek extra aandacht te besteden aan het bereiken van de jeugd, samenwerking met het onderwijs, en aan het gebruik van de nieuwe digitale bronnen van informatie en communicatie.

We willen een actief cultuurbeleid waarin de gemeente, de Culturele Raad en het CKC initiatiefnemers ondersteunen en stimuleren tot samenwerking en tot nieuwe culturele activiteiten. We denken daarbij aan jeugdcultuur, kruisbestuiving tussen verschillende kunstvormen, open podia, een koppeling aan toeristische trekkers (Hortus) en aan ons landschap en onze cultuurhistorie (Hondsrug, meren, monumenten). Het samen zoeken naar fondsen (incidenteel krediet, particuliere fondsen, provinciale fondsen) maakt deel uit van de genoemde ondersteuning.

De 1% regeling voor besteding aan kunst in grote projecten willen we actief blijven toepassen.

Eigenaren en huurders

Regiovisie
In de komende periode blijft het college samenwerken in regioverband. We nemen daarbij een positief kritische houding aan, waarbij we werken vanuit een eigen regie. De marktconforme aanpak krijgt daarbij twee kanten, die van de vraag en die van de spreiding van de opgave binnen de regio. Blijft de (vraag in) de regio achter, dan zal Haren zich daarop aanpassen. De monitoring op regionale schaal blijft daarbij voor ons bepalend voor de Harense opgave. Er zal juist in de komende periode, waarin de uitvoering goed op gang komt, aandacht moeten zijn voor de communicatie van de regionale doelstellingen, zowel in onze eigen planprocessen als vanuit het regionale verband.

Ontwikkeling Haren Noord
Het plan DHE zal als ruimtelijk kader ter hand worden genomen voor de invulling van de woningbouwopgave. We willen onze houding daarin echter wel veranderen. We denken in open planprocessen, en vanuit het bestaande groen. Harense kwaliteit moet de maat zijn bij de vormgeving van de opgave. De gemeente moet een uitdrukkelijke rol blijven spelen in het ontwikkelen van de deelplannen. Een stevige regierol op basis van groenstructuurplannen per deelgebied kan hier de nodige handvatten toe bieden.

Tevens willen we naar een benadering die, binnen het intentiegebied waarbinnen we met ontwikkelaars samenwerken, meer flexibiliteit (fasering en bouwtempo), aanpasbaarheid van de opgave en navenante vermindering van risicos met zich meebrengt.
De samenwerking met de marktpartijen (GEM) moet hierop worden ingericht.

Tegelijk willen we de planvorming in Haren Noord ook in een groter verband blijven zien. Hierbij hoort een meer offensieve opstelling van het gemeentebestuur. Actief grondbeleid en actieve bemiddeling van doelgroepen moeten daar uitwerking aan geven.

Een actief grondbeleid heeft tot doel om de gemeente een betere grondpositie te bezorgen.
Met een betere grondpositie valt meer geld te verdienen, en heeft de gemeente meer grip op het te realiseren woningbouwprogramma.

Het onderzoek naar de mogelijkheden voor exploitatie van de Vork gaan we eerder uitvoeren.
Het eventueel verleggen van de goederenspoorbaan, het opruimen van de stortplaats, de realisatie van een tunnel en overige knelpunten zien wij als onderdeel van dit onderzoek, dat in regioverband uitgevoerd moet worden.

Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wil het college ook rekening houden met de leefruimte van dieren. Nestgelegenheid en verbindingszones verdienen een goede plaats in nieuwe ruimtelijke plannen.

Volkshuisvesting / realisatie woonplan
Dit is een onderwerp waar de openingszin van het coalitieakkoord helemaal voor opgaat: de komende jaren zullen in het teken staan van uitvoering. Het is tijd voor realisatie van woningbouw in het algemeen. De realisatie in de achterliggende periode heeft voornamelijk plaatsgevonden in het hogere segment. Wij willen een slag maken bij de realisatie van nieuwe sociale huurwoningen en van goedkope koopwoningen waarbij we een taakstelling van 40-60 woningen in de periode 2006-2010 op ons willen nemen. Daarbij kijken we zowel naar de inbreidingsplannen in het dorp Haren/Oosterhaar, naar mogelijkheden voor starters en ouderen in de buitendorpen, als naar de mogelijkheden binnen DHE / intentiegebied.

Binnen dit gebied willen we vanaf het begin dus ook sociale huurwoningen realiseren en vanaf het begin af aan ook woningen in het middensegment met een substantieel deel laag in het middensegment. De verdeling 10-20-70 ( laag-midden-hoog ) kan dan voor het DHE gebied gehandhaafd blijven.

Doorstroming op de woningmarkt blijft een belangrijk instrument om (betaalbare) woningen beschikbaar te krijgen voor starters en jonge gezinnen. Dat kan onder andere door actief te zoeken naar de behoeften en mogelijkheden van doelgroepen, bijvoorbeeld senioren, om bemiddeld te worden bij de bouw van nieuwe woningen.
Een beperkte bouwopgave in de buitendorpen naar aard en schaal moet mogelijk zijn, met ook daar dus aandacht voor betaalbaar wonen.
Wij staan open voor initiatieven en ideeen voor ( bijzondere ) woonzorgprojecten vanuit het perspectief van integrale beleidsontwikkeling tussen WMO-beleid en volkshuisvestingsbeleid.

In een uitvoeringsprogramma 2006-2010 van het woonplan werken we onze inzet voor deze periode concreet uit. Via periodieke monitoring wordt de realisatie inclusief de segmentering van de woningen bewaakt. Om onze doelstellingen te bereiken zetten we zo nodig verschillende instrumenten in zoals: vooraf voorwaarden aan projectontwikkelaars stellen, meer druk op corporaties en hun vermogen uitoefenen, grond verwerven, inkomsten Fonds sociale woningbouw verhogen enz.

Gebruikers publieke ruimten

Groenbeleid
Er wordt een lijst met monumentale bomen opgesteld. Er zal een sterker accent op communicatie over kapbeleid komen te liggen. In een openbaar debat zal een herijking van het uitvoeringsbeleid plaats vinden. Voor het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen zullen goede alternatieven gezocht worden.

Landschap, landbouw en natuur
Het college neemt de uitvoering van het landschapsuitvoeringsplan ter hand. Ze wil dit doen in de context van de uitbreiding van het Nationaal Landschap Drentse Aa op het grondgebied van Haren. De landbouw is verantwoordelijk voor een groot deel van de invulling en het karakter van ons buitengebied. De agrarische functie dient structureel behouden te blijven. Het project vitaal en multifunctioneel buitengebied Onner- en Oostpolder willen we (met externe medefinanciering) tot stand brengen.

Water
Het water als ordenend principe krijgt een stevige plaats in de ruimtelijke ontwikkeling. Waterbeleid wordt goed vorm gegeven in de plannen voor DHE. Gescheiden inzameling, een goede uitvoering van de watertoets en een gedegen waterplan moeten gaan zorgen voor een waterbeleid dat anticipeert op de nieuwe wettelijke eisen en de klimaatverandering.

Verkeer, Shared Space
We willen een evaluatie van de categorisering van wegen binnen het programma duurzaam veilig in Haren. Er ontbreekt een voldoende structuur van wijkontsluitingswegen, met als gevolg veel sluipverkeer en een aantasting van de leefbaarheid van woonstraten. Het Shared Space concept blijven we als instrument voor de uitvoering van nieuwe verkeersmaatregelen benutten waar dat mogelijk is.

De gemeente kan het fietsverkeer stimuleren door veilige fietsroutes van en naar school te maken. Er wordt ook werk gemaakt van verkeersveiliger schoolomgeving. Knelpunten moeten worden aangepakt.

In de buitendorpen wordt de verdere uitwerking van verkeersoplossingen in het kader van de dorpsontwikkelingsplannen geplaatst.

De ontsluiting van het noordelijk deel van Haren moet in het kader van de realisatie van de woningbouwopgave versterkt worden. Het college kiest niet voor afwenteling van nieuwe verkeersstromen alleen op het bestaande wegennet.

Fietstunnel Oosterhaar
De fietstunnel naar Oosterhaar behoudt een hoge prioriteit. In samenhang met de ontwikkeling van het stationsgebied, de spoorwegen en Woonborg wordt actief gezocht naar een realisatie op zo kort mogelijke termijn. Leidend blijft financiering uit de ontwikkeling van het stationsgebied.

Transferium en OV
Het transferium houdt onze prioriteit. We vragen hierbij ook meer aandacht voor een busbaan op de A28. We zoeken daarmee samenwerking met de gemeente Tynaarlo, die ook parkeervoorzieningen langs de A28 ontwikkelt. De ontwikkeling van een busbaan moet meer prioriteit krijgen binnen de regiovisie.

Riolering
We willen toe naar een kostendekkinggraad van 100% op het product riolering. De wijze van berekening van de heffing wordt nader onderzocht. Daarbij wordt naast de huidige methodiek gekeken naar de mogelijkheid van OZB waarde als heffingsgrondslag, en naar waterverbruik als heffingsgrondslag. Een en ander wordt gecombineerd met de overgang van rioolheffing naar waterheffing.

Economische klanten

Komplan
We gaan uit van voltooiing van het komplan in de komende raadsperiode. Met de ontwikkeling van het Haderaplein en Kroonkampweg moet de kroon op het winkelhart van Haren worden gezet. De kostendekkendheid van de parkeertarieven blijft gehandhaafd. De tarieven moeten zich blijven verhouden tot de tarieven in andere winkelcentra.

Bedrijventerreinen
Het college wil Harense ondernemers de ruimte blijven bieden voor economische ontwikkeling. Voor de lokale economische ontwikkeling kan worden gedacht aan een uitbreiding van het bedrijventerrein Felland.

Het college stelt een onderzoek in naar de mogelijkheden van realisatie van het Nesciopark zonder (een deel van) de noordflank. Daarbij geldt het in procedure zijnde bestemmingsplan als kader. Aantasting van het door de raad vastgestelde beeldkwaliteitplan en een verhoging van de financiele bijdrage door de gemeente behoren niet tot de mogelijke opties. De uitkomsten van het onderzoek worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Milieubeleid
De wettelijke taken moeten naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Daarbij komt ook de verruimde reikwijdte. De verruiming van Milieubeleid komt hoog op de agenda. Lopende initiatieven rond milieueducatie (op scholen) worden gestimuleerd en er wordt actief gezocht naar mogelijke vormen van samenwerking. Energiebesparingsbeleid, alternatieve energiebronnen en duurzaamheid zijn belangrijke speerpunten, die o.a. in duurzaam bouwen beleid tot uiting moeten komen. Voor de woningbouwopgave gaat het college actief middelen zoeken om de duurzaamheid van nieuwbouw op een hoger niveau te tillen.

Financiele paragraaf

Het uitvoeren van plannen gebeurt tegen een achtergrond van bezuinigingen en een sobere bedrijfsvoering. De komende jaren zal er hard moeten worden gewerkt om zowel aan de inkomstenkant als aan de uitgavenkant tot een sluitende begroting te komen. Daarbij zullen de lastenstijgingen zo beperkt mogelijk moeten blijven. Het college blijft werken aan een sluitend meerjarenperspectief. De gemeentelijke voorzieningen moeten financieel toegankelijk blijven. Door het bevorderen van intergemeentelijke samenwerking en versterking van de regiefunctie moeten de kosten voor de bedrijfsvoering verder omlaag worden gebracht. De bezuiniging op de wethoudersformatie van 3 naar 2,4 fte draagt daaraan bij, evenals het platter en smaller maken van de organisatie van het management.

Voor het beheer van de openbare ruimte zien wij nieuwe perspectieven ten aanzien van de samenwerking met andere gemeenten. Hetzelfde geldt voor handhaving.
De invoering van een nieuw managementmodel en de indeling van de organisatie naar rollen, moeten de voorwaarden scheppen om onze productieprocessen efficienter uit te voeren. In het komend jaar moet duidelijk worden welke resultaten met uitbesteding en samenwerking mogelijk zijn.

We willen de kostendekkendheid van de leges, binnen de wettelijke bepalingen, zoveel mogelijk optrekken naar 100%. Dit geldt niet voor de begraafrechten, die willen wij alleen met de inflatie laten stijgen omdat de Harense tarieven al op een zeer hoog niveau liggen.
De mogelijkheden om onze inkomsten te vergroten zijn beperkt. Wij mogen de OZB jaarlijks slechts genormeerd verhogen. We gaan daarbij uit van een optimum; een gematigde verhoging is toegestaan om voorzieningen op peil te houden, of om nieuwe strafkortingen binnen het gemeentefonds te vermijden. De rioolheffing willen wij in 2007 naar een kostendekkend niveau brengen, en dit in navolgende jaren zo houden. We doen daarvoor wel onderzoek naar de mogelijkheden van verschillende heffingsgrondslagen.

De organisatie van de planprocessen wordt gefinancierd uit de projectbudgetten.

Wij willen ook de administratieve lastendruk voor onze burgers en bedrijven verminderen.
Daarom gaan we de eigen regel – en proceduredichtheid kritisch onder de loupe nemen en dat kan voor onze eigen organisatie kostenbesparend werken.

Portefeuilleverdeling College 2006-2010

Jeroen Niezen:
ruimtelijke ordening
volkshuisvesting
bouw- en woningtoezicht
openbare werken en nutsbedrijven
kleine kernen en plattelandsbeleid
natuur, landschap en water

Liesbeth Boekel:
financien en belastingen
verkeer en vervoer
economische zaken en werkgelegenheid
grondbedrijf en gemeente-eigendommen
huisvesting gemeentelijke diensten
sport en spel
milieu

Anje Toxopeus:
ontwikkelingssamenwerking
cultuur
monumentenzorg
sociale zaken en arbeidsmarktbeleid
onderwijs
volksgezondheid
recreatie en toerisme
welzijn en zorg:
o jeugdbeleid
o WMO
o ouderenbeleid
o maatschappelijke dienstverlening
o sociaal-cultureel werk
o kinderopvang
o emancipatiebeleid
o allochtonenbeleid

Burgemeester:
regiovisie
bedrijfsvoering en ICT
personeelszaken en organisatieontwikkeling
bestuurlijke zaken
bestuurlijke vernieuwing
regionale samenwerking (RGC, Meerschap en Zuidlaardermeer)
communicatie en voorlichting
media
brandweer
politie
integraal veiligheidsbeleid en rampenbestrijding
burgerparticipatie
externe betrekkingen
kwaliteitszorg
landinrichting

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.