De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 12 december, 2019

woensdag 27 november 2019

Nieuws:

In komende drie jaar komen er 400 laadpalen bij in gemeente Groningen

Door: Redactie

De gemeente Groningen wil elektrisch rijden stimuleren en e-rijders sneller voorzien van een openbare laadpaal dichtbij huis. ”Elektrisch rijden draagt bij aan een betere luchtkwaliteit. Daarom willen wij de overstap naar elektrisch rijden versnellen en faciliteren. Daar horen bijvoorbeeld laadmogelijkheden dichtbij huis bij”, zegt wethouder Philip Broeksma. Het plan maakt onderdeel uit van de nieuwe ‘Visie openbare laadinfrastructuur Groningen 2025’. Als gevolg van deze visie ontwikkelt de gemeente een plankaart met honderden potentiële locaties voor toekomstige laadpalen, waarover medio 2020 een besluit wordt genomen.

Auto’s, vrachtwagens en andere vervoermiddelen zijn verantwoordelijk voor 23% van de CO2 uitstoot. Broeksma: “Wij stimuleren energievriendelijke vervoersmiddelen, zowel van batterij- als waterstof elektrische auto’s. Daar hoort voldoende gelegenheid om op te laden bij in het openbaar gebied om te voorkomen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een brandstofauto.”

Naar verwachting rijden er in 2025 ruim 16.000 elektrische auto’s in de gemeente Groningen. Ongeveer twee derde van de autorijders heeft geen eigen oprit. Zij kunnen een openbare laadpaal aanvragen. “We zoeken nu nog per aanvraag een locatie voor de paal en nemen vervolgens een verkeersbesluit. Dat proces kost ongeveer 15 weken en die periode willen we met deze plankaart versnellen.”

Overleg met bewoners
Over de beoogde locaties voor laadpalen gaat de gemeente in de eerste helft van volgend jaar in overleg met met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Dit gebeurt onder meer via bijeenkomsten en een online inspraakplatform. Broeksma vindt het belangrijk om kennis over de buurt, de straat en eventuele verbetersuggesties op te halen. “De bewoners kennen de activiteiten in hun straat immers het beste. Bovendien krijgt de gemeente daarmee inzicht in eventuele bezwaren die er zijn.”

Eisen
De plek voor een openbare laadpaal moet aan diverse eisen voldoen, zoals voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand voor de e-rijder. Met de ‘Visie openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025’ geeft de gemeente aan hoe ze daarmee omgaat. In de gemeente Groningen staan op dit moment ruim 150 openbare laadpalen. Daar komen de komende drie jaar naar schatting 400 palen bij.

8 reacties

Q zegt:

Vind het wel erg vreemd. Volgens de berichten loopt nl de verkoop van elektrische auto’s voor privé gebruik terug. De meeste elektrische auto’s zijn lease wagens

27 november 2019 om 13:34
Harenaar zegt:

@Q : Wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat elektrische leasewagens niet opgeladen hoeven te worden?

De verkoop mag misschien teruglopen (geen idee of dat echt zo is trouwens), maar dat gaat in de (nabije) toekomst veranderen omdat er in de komende jaren veel nieuwe modellen worden geproduceerd. Ik vind het een goede zaak dat Groningen zich daarop voorbereid.

27 november 2019 om 16:30
ben zegt:

Laadpalen zijn een goed initiatief, geven een extra groene impuls en maakt het mogelijk om Groningen ook op de elektrische laad kaarten te zetten trekt extra auto’s aan want de routeplanners maken gretig gebruik van goede extra laad voorzieningen.
Mooie City promotie en magnetische aantrekking van auto’s in een gemeente liggend in een regio waar juist fietsen wordt gestimuleerd en de (elektrische) fiets snelwegen worden aangelegd. Gelukkig wringen de (elektrische) fietsen zich overal gemakkelijker doorheen in het verkeer en dit extra aanbod zal de pret niet druken voor de (electrische) fietser.

Dan toch ook ter overdenking voor het aanpakken van de kern van het probleem ligt niet de oplossing in het vervangen van de vorm van motiliteit aandrijving voor een andere vorm.

Het probleem dat een grote probleem met zich meebrengt niet alleen de extra fijnstof en (zeldzame) materiaal problematiek of het einde gebruiksduur vraagstuk dat nog steeds niet is opgelost. Hoe kan een gemeente die stelt bijna failliet te zijn nu met de extra laadpalen nog eens extra onderhoud te stimuleren als er vastgesteld is dat de wegen extra slijten door elektrische voertuigen. Extra slijten om dat deze gemiddeld zwaarder zouden zijn dan een vergelijkbare niet electrische uitvoering.

Of is het dat men nog meer hondenbelasting, afvalheffing en OZB gaat heffen. Het principe de vervuiler betaald kan economisch niet want dan zal de doelgroep auto’s niet efficiënt van de laadpalen gebruikt maken en over de gemeente grens laden. Wellicht de naast het niet plaatsten van de laadpalen, de goedkoopste oplossing.

29 november 2019 om 14:21
Stefan zegt:

Op zichzelf ben ik niet tegen extra laadpalen. Ik overweeg zelf ook om één van beide auto’s te vervangen door een elektrische. Die rijdt namelijk vooral op en neer tussen Haren en Assen (waar ik werk), dus dat is elektrisch prima te doen. De andere auto blijft dan nog gewoon, want de range van elektrische auto’s is nog uiterst beperkt.

Wat me dan wel weer stoort is dat je geen laadpaal zou mogen aanvragen als je een oprit hebt. Mijn eerste reactie was dat het kennelijk de bedoeling is dat de betreffende subsidie vooral in de stad neerkomt en niet in Haren. Misschien denk ik te slecht. Maar ik vind het wél een kortzichtige regeling. Wij hebben ook openbare parkeerplaatsen in de straat (ja, naast ook allemaal een oprit), en ik snap niet waarom hier geen openbare laadpalen zouden mogen komen? Ik zou dat wel willen gebruiken. Als ik zelf een laadpaal zou moeten plaatsen bij mijn huis, dan weerhoudt me dat voorlopig nog wel van een elektrische auto.

29 november 2019 om 15:06
Harenaar zegt:

@stefan: Besef je wel dat gebruik maken van een openbare laadpaal een stuk duurder is dan je auto bij je eigen huis opladen?

29 november 2019 om 17:14
Q zegt:

Persoonlijk vind ik dat Electrische auto’s pas de weg op zouden mogen als ze een systeem hebben waardoor je ze als fietser hoort aankomen. Ik fiets dagelijks naar mijn werk en heb al paar keer aanrijding bijna gehad omdat je een electrische auto (ook brommer btw) amper hoort aankomen.

30 november 2019 om 10:56
Willem zegt:

@ Stefan
“rijdt voornamelijk op en neer tussen Haren en Assen dus dat is prima elektrisch te doen”.
Dan zou ik kiezen voor de trein of de bus dat is nog veel beter voor het milieu en ook nog vele malen goedkoper als de aanschaf van een elektrische auto en een laadpaal.

1 december 2019 om 16:47
Harenaar zegt:

@Q: Ik denk dat je als fietser gewoon uit moet kijken en niet vertrouwen op je gehoor.

@Stefan : Ik ben benieuwd waar je de uitspraak op baseert dat een trein of bus “veel beter voor het milieu” en “vele malen goedkoper” is dan een elektrische auto.

2 december 2019 om 09:52

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.