De krant die je leest van A tot Z
Zondag 15 september, 2019

donderdag 11 juli 2019

Nieuws:

Brinkschool waarschijnlijk toch naar Rummerinkhof

Door: Redactie

OBS de Brinkschool zal waarschijnlijk toch verhuizen naar de Rummerinkhof in Haren. “We zijn erg blij met deze visie van het College van B & W”, zegt directeur Susanne de Wit van Stichting Baasis, die het openbaar onderwijs in de voormalige gemeente Haren leidt. “De raad moet er na de zomer nog over beslissen, maar ik heb goede hoop.”

Volgens De Wit had de voormalige gemeente Haren haar huiswerk al goed gedaan, en heeft Groningen het onderzoek nog eens grondig overgedaan. Overigens heeft Groningen in haar onderzoek meer locaties betrokken, zoals Stationsplein, Hendrik de Vries Plantsoen en ook sportzaal De Bam (Jachtlaan). Zoals het nu lijkt geeft het College de voorkeur aan de Rummerinkhof, zoals Haren dat vorig jaar ook al deed. Toch moet er nog veel worden geregeld, zoals de ligging van de fietssnelweg vanaf het NS-station. Verder moet er nog veel worden aangepast aan de Peter Petersenschool.

Volgens Susanne de Wit is de kans aanwezig dat er een compleet nieuw gebouw zal worden geplaatst op de plek van het oude Zernike College, maar verbouw is volgens haar ook nog een optie. “Kortom, er moet nog veel worden uitgewerkt, maar met de locatie zijn we blij.”

Op weg naar een raadsbesluit na de zomer zullen wellicht ook ouders van leerlingen van de Peter Petersenschool zich nog laten horen. Zij waren vorig jaar fel gekant tegen de komst van de OBS de Brinkschool, met name vanwege de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Zoals op de kruising met de Oosterweg (zie onder). Mocht de raad na de zomer positief beslissen, zal het nog enige tijd duren voordat de verhuizing daadwerkelijk kan plaatsvinden.

3 reacties

Q zegt:

De Kruising is gewoon een gevaarlijk punt omdat auto’s er harder rijden dan de toegestane 30 km per uur (zowel oosterweg als Kromme Elleboog vallen onder 30km zone). Als hier eens een poosje streng op gehandhaafd word zal denk ik de Kruizing een stuk veiliger worden.

12 juli 2019 om 12:03
Harenaar zegt:

Het probleem van deze kruising is dat hij er op gebaseerd is dat er maar weinig verkeer vanaf Rummerinkhof/Oosterweg komt. Met de komst van alle nieuwbouw is dat een achterhaald idee.
Daarnaast is de huidige bocht Kromme Elleboog-Oosterweg (richting station) te nauw voor grotere vrachtwagens: De verkeersregelaars stoppen het verkeer als er een grote vrachtwagen langs moet.
Het is een aardige uitdaging om naast het huidige verkeer ook nog eens ruim 200 kinderen veilig over dat kruispunt te krijgen.

12 juli 2019 om 14:19
Helmen zegt:

30 km/u streng handhaven. Dan zal men het ook moeten gaan inrichten als 30 km/u zone. Het is een heel makkelijk besluit om alles 30 km/u te maken, maar het verder inrichten als 30 km/u zone ho, maar.

12 juli 2019 om 15:44

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.