De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 23 augustus, 2019

dinsdag 16 juli 2019

Nieuws:

Fietser aangereden kruising Dilgtweg/Kerklaan

Door: Redactie

Het is een bekende gevaarlijke verkeerssituatie, de afslag Dilgtweg vanaf de Kerklaan te Haren.

Dinsdagmiddag zag een automobilist die vanaf de Kerklaan de Dilgtweg in wilde draaien een fietser over het hoofd en reed haar aan. Voorbijgangers boden de vrouw op de fiets eerste hulp, die later werd overgenomen door ambulancepersoneel. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht.

Foto: J. Lameris 112Groningen/Haren de Krant

20 reacties

Q zegt:

Is ook een gevaarlijke kruizing. Veel auto’s komen te hard aangereden. Zowel op de dilgtweg als de kerklaan. En sommigen schijnen niet te beseffen dat haaientanden voorrang geven betekend

16 juli 2019 om 18:54
Jan zegt:

Fietsers komen op hun e-bikes veel te hard aanscheuren over dat fietspad. Als automobilist zie je ze vaak veel te laat. Het verbaast me dan ook niet dat het een keer mis gaat. Ook tussen de fietsers onderling komen gevaarlijke situaties voor omdat de snelheidsverschillen veel te groot zijn.

16 juli 2019 om 19:23
Zucht...... zegt:

Waarom nu direct zo op deze manier. Het kan ook gewoon zijn “even niet opgelet”. “Even niet gezien”. Niet allemaal ingewikkelde theorieën…………….

16 juli 2019 om 20:49
Henk zegt:

Er gaat gewoon veel te veel verkeer door de Dilgtweg. Punt. Ook de lijnbussen ‘nemen’ hun voorrang en knallen de bus gewoon op het fietspad, ze moeten dan ook soms lang wachten want er zijn nou eenmaal veel fietsers…logisch dat het regelmatig misgaat. Eerst een dodelijk ongeval en dan het probleem erkennen zo gaat dat.

17 juli 2019 om 00:21
Harenaar zegt:

@Jan: “Als automobilist zie je ze vaak veel te laat.”….. Als dat zo is, dan heb je niet goed uitgekeken en/of te hard gereden. Het is een onoverzichtelijk punt en als automobilist dien je je daaraan aan te passen.

17 juli 2019 om 09:45
Q zegt:

@jan ik wil er wel even bij zeggen dat E-bikes (dit zijn dus die met een kentekenplaatje) met een geel kenteken gewoon hier op de weg dienen te fietsen (vallen onder zelfde regels als brommers) . Ik denk dat jij eerder bedoelt Electrische fietsen. Ja er zit verschil tussen een Electrische Fiets en een E-bike. Veel mensen noemen een fiets met elektrische trapondersteuning een e-bike. Vrijwel elke elektrische fiets die op dit moment veel verkocht wordt is echter een ‘Pedelec’ (Pedal Electric Cycle, oftewel een fiets met trapondersteuning). De term e-bike raakt steeds meer ingeburgerd terwijl het eigenlijk een foute benaming is.
Het andere type elektrische fiets is de e-bike. Deze fiets komt ook vooruit zonder dat de berijder mee hoeft te trappen en is in feite een elektrische variant van de snorfiets, vergelijkbaar met de brandstofaangedreven ‘Spartamet’ die inmiddels al een tijdje niet meer in productie is. Meetrappen is altijd mogelijk, maar niet verplicht. Het grootste verschil is dat de kracht die op de trapas door de fietser al fietsend wordt uitgeoefend en de kracht die door de (elektrische) motor wordt geleverd niet met elkaar in verband staat.

De Nederlandse wet over elektrische fietsen:
Pedelec (fietswetgeving)
Volgens de Nederlandse wet mogen fietsen tot maximaal 25km/h (met 10% afwijking) ondersteund worden. Dit is momenteel dan ook het meest verkochte type elektrische fiets (Pedelec). Volgens de wet zijn dit dan ook reguliere fietsen en is verder geen helm- of verzekeringsplicht. Als u sneller wilt gaan zult u op zoek moeten gaan naar een e-bike die ook ondersteuning geeft als er niet getrapt wordt. Dit zijn dan echter volgens de wet geen fietsen meer. Deze vallen onder de categorie snorfietsen of brommers en zijn verzekeringsplichtig.

E-bike max 25 km/u (snorfietswetgeving)
De Nederlandse wet ziet de e-bike/snorfiets in als een soort tussenvorm tussen fiets en brommer. Men moet daarnaast minimaal 16 jaar oud zijn om een ebike te mogen berijden en moet een bromfietsrijbewijs (of motor- of autorijbewijs) hebben. Ook zijn verzekering en een kentekenplaat verplicht, net als bij een brommer. De snelheid mag echter niet boven de 25 km/u komen om nog als snorfiets op de weg te mogen. Voor dit type ebike is overigens geen helmplicht.

E-bike max 45 km/u (brommerwetgeving)
Voor de wet wordt dit type fiets gezien als brommer. De meest bekende variant is op dit moment een elektrische scooter, maar er zijn elektrische fietsen te koop die met gemak 40 tot 45 km/u kunnen rijden. Bij wet is dan echter wel een WA-verzekering en een valhelm verplicht.

17 juli 2019 om 13:45
Marja zegt:

Ik ben de aangeredene, alle voorbijgangers en hulp (uit alle hoeken) enorm bedankt! Met mij en baby is alles op wat blauwe plekken en kneuzingen na goed afgelopen. Jullie persoonlijk spreken of bereiken lukt niet, dus daarom zo: jullie waren snel, doortastend en top. Bijzonder om te merken hoeveel fijne en behulpzame mensen er rondlopen!!

17 juli 2019 om 21:17
Jan zegt:

@harenaar,
Dat je goed moet uitkijken is een open deur. Dat je niet te hard moet rijden is ook een open deur. Het gaat er om dat je voor het fietspad staande vaak geen overzicht hebt van wat er aan komt. Achter een groep fietsers kan plotseling een snelle e bike tevoorschijn komen. Omdat hij voorrang heeft fiets hij met 25 km/uur door. Ook al sta je stil voor het fietspad, je ziet hem pas op
op het laatste moment.

19 juli 2019 om 17:34
Inwoner Haren zegt:

Ik woon in Haren en fiets hier elke dag langs. De situatie is inderdaad vrij gevaarlijk omdat automobilisten veel te hard rijden, zowel op de kerklaan als dilgtweg. Zelf woon ik aan de rijksstraatweg, aan een 30 km/u stuk. Hier wordt soms wel 80 gereden, al dan niet harder. En wat dacht je van de molenweg? Ook zo’n weg waar auto’s veel te hard rijden. Haren (of eigenlijk Groningen nu) moet veel meer doen om de auto’s te weren en de snelheid uit de straten te halen!

Ik heb soms het idee dat ik aan de A28 woon! Zoveel auto’s in Haren.

23 juli 2019 om 07:33
Harenaar zegt:

@Jan: “Het gaat er om dat je voor het fietspad staande vaak geen overzicht hebt van wat er aan komt.”

Dus wat doe je dan? Wachten totdat je wel overzicht hebt, of op hoop van zegen doorrijden?
Nogmaals: Het is inderdaad onoverzichtelijk, maar daar hoor je je als verkeersdeelnemer aan aan te passen.
Als het je echt niet lukt om daar veilig langs te rijden, dan moet je maar een andere route nemen…

26 juli 2019 om 08:56
Proleet zegt:

Dus omdat jan niet wil remmen en de auto wil laten uitrollen moet de pedlec fietser maar remmen terwijl die voorang heeft. Jan als ik jou was zou ik maar een extra keer kijken, net zoals wij dat vroeger leerden tijdens het oversteken.

1 augustus 2019 om 20:59
Weggebruiker zegt:

@Harenaar, als je uit de Dilgtweg komt en de Kerlaan op wilt draaien dan heb je gewoon nauwelijks zicht op wat er op het fietspad van links komt. Dat komt door de haag die daar staat. Die ontneemt je hoe dan ook het zicht op wat er van links komt. En als het druk is op het fietspad dan is het gewoon lastig en riskant om de Kerklaan op te draaien. Dat ligt in beginsel toch echt aan de situatie. Ook als voorzichtige automobilist kun je daar makkelijk een fietser aanrijden. Daar komt bij dat de eigenaren vd haag ook vaak te laat snoeien waardoor boel gaat overhangen en dan zie je nog minder. Beste oplossing zou zijn haag weg of fors lager. Dat geldt overigens ook voor de kruising een stukje verderop bij de Esserweg. Daar zou een spiegel uitkomst bieden. Ooit al eens voorgesteld aan de gemeente Haren, maar uiteraard vd hand gewezen.

2 augustus 2019 om 13:09
Q zegt:

Ben het met Inwoner van Haren eens. Er word binnen de 30 km zones in haren veel te hard gereden. Neem bv ook de oude middelhorst, oosterweg/krom elleboog. Maar dan klaagt 80% wel dat ze de kruizingen te gevaarlijk vinden. Bv het harde rijden op de Krom elleboog/oosterweg is ook een van de redenenen dat de uitrit bij rummerinkhof zo gevaarlijk is

6 augustus 2019 om 14:58
Jan zegt:

@proleet,
Bedankt voor je advies.
Helaas begrijp je er niet veel van.
Precies lezen wat is opgeschreven is niet ieder gegeven.
Desalniettemin heb je gelijk als je beweert dat je op dit kruispunt moet stoppen voor fietsers. Maar dat wisten we al.

7 augustus 2019 om 18:33
Proleet zegt:

Het precies lezen wat er is opgeschreven laat ik over aan mensen die alles letterlijk nemen.
Maar in mijn ogen gaat dit om een overzicht kwestie, waar het van belang is om een keer extra te kijken.
Of je nu liever de auto laat uitrollen of zelfs stil moet staan. Gewoon uit kijken helemaal in haren want het stikt hier van de onoverzichtelijke kruisingen. die ons Dorp tekenen en de rust er in houden… gewoon goed uitkijken anders word het echt lelijk hier..

8 augustus 2019 om 16:12
Oosterhaarder zegt:

Wat al meer geschreven hebben kan ik alleen maar beamen; Haren is een auto-rijk en vol dorp (en wordt nog voller). Bordjes met snelheid beperking worden vooral genegeerd en bochten en kruispunten zijn in veel gevallen minder overzichtelijk vanwege al het groen (groene parel)
Als veel mensen gebruik maken van een ruimte ontstaat er vaak irritatie en onbegrip. Allemaal clichés, maar waar. Geduld bewaren, rekening houden met elkaar en rustig rijden zal veel uitmaken.
En verder: Wat vaker kritisch nadenken of je de auto echt wel moet pakken of dat het fietsend ook prima kan, zal bijdragen aan het instandhouden van een echte ‘groene parel’

9 augustus 2019 om 14:36
Q zegt:

@proleet ben het deels met je eens, maar de reden dat veel kruizingen ook onoverzichtelijk worden is omdat men binnen haren vaak veel te hard rijd. Men schijnt tegenwoordig moeilijk de term 30 km zone te snappen en ook wanneer deze ophouden en dat bv zijwegen ook hieronder vallen. Maar zoals iemand anders al noemde ook zijn idd veel kruizingen onoverzichtelijk door hoge heggen, die ooit geplant zijn vaak voor de regel “al het verkeer van rechts heeft voorrang”. Moet ook zeggen dat vele auto’s dat ook niet snappen en vaak (brom)fietsers van rechts geen voorrang geven.

9 augustus 2019 om 15:42
Jan zegt:

In dit blogje is ieder het er wel over eens dat de Harense automobilist nogal fors door de bebouwde kom jaagt. Dat dit potentieel gevaarlijk is, wordt ook breed gedeeld. Toch is de automobilist niet alleen de kwaaie pier. Ik wees al eerder op de gevaarlijke situaties op de fietspaden. De e bikes, en vooral de snelle speed pedelics, ( opgevoerde e bikes, die net zo snel gaan als een brommer) zorgen voor linke inhaalacties. De snelheidsverschillen tussen de fietsers onderling is veel te groot. Het aantal ongelukken tussen fietsers neemt dan ook dramatisch toe. Iedereen klaagt over de auto maar ik hoor niemand over de jakkerfiets die tegenwoordig door Jan en Alleman wordt aangeschaft

12 augustus 2019 om 16:40
burgertje zegt:

En dan hebben we het nog niet eens over de fietsende smartphone gebruikers. Want ondanks dat dit vanaf 1 juli dit jaar verboden is en hier een forse boete opstaat, zie ik nog dagelijks jonge maar ook oude mensen fietsen en daarbij tegelijkertijd op hun smartphone kijken. Ook op het fietspad langs de Kerklaan!!! Dus niet alleen de automobilist, de e-biker (of hoe die dan ook genoemd wordt) maar ook de fietstende smartphone gebruiker de schuld geven. Zijn er nog meer groepen die we niet gehad hebben? O ja, de hardloper met dopjes in zijn oren die ook op het fietspad loopt en vooral niet aan de kant wil gaan. Je komt hem/haar tegen op jouw weghelft maar tegelijkertijd heb je ook twee fietsers als tegenligger. Waar kan je naar toe??

Ben ik nog een groep vergeten? O ja, de scootmobiels…. etc.

Kortom, iedere weggebruiker is schuldig. Iedere weggebruiker moet uitkijken en rekening houden met medeweggebruikers.
En nu ben ik klaar met dat gezeur.

13 augustus 2019 om 10:01

Wilt u reageren?