De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 28 Mei, 2026
Deze post is bekeken 71 keer.

donderdag 06 juli 2017

Nieuws:

Herindeling Haren mogelijk deze week in ministerraad (zie ook update)

Door: Redactie

In het gemeentehuis van Haren wordt met belangstelling uitgekeken naar de dag van morgen. Naar verluidt zal de gemeentelijke herindeling morgen in de ministerraad aan de orde komen. Zo niet, dan toch volgende week.

Het kabinet moet een beslissing nemen over de voorgenomen herindeling van Haren met Groningen en Ten Boer. De provincie heeft daartoe een advies voorgelegd aan de minister van Binnenlandse Zaken (Ronald Plasterk). Als het kabinet dit volgt zal het plan eerst aan de Raad van State worden voorgelegd en na groen licht aan de Tweede Kamer. Aansluitend aan de Eerste Kamer. Het college van B en W van Haren is onlangs op bezoek geweest bij het ministerie van Binnenlandse Zaken om te proberen een evenwichtig beeld te schetsen van de emoties en argumenten die er leven in Haren. Het is algemeen bekend, dat het Harense college een ferme strijd voert om te bewijzen dat Haren zelfstandig kan blijven. Een sluitende meerjarenbegroting is daarbij een wapen.

Ook van de zijde van burgers is een opmerkelijke strijd gevoerd om Haren zelfstandig te houden. Het Burgercomité Haren en ruim twinig individuele burgers spanden een kort geding aan tegen de provincie, omdat zij menen dat de provincie een oneerlijk proces voert om de fusie door te drukken. De eisers wilden voorkomen dat het kabinet op basis van verkeerde en gekleurde informatie een besluit zou nemen. Het kort geding inclusief hoger beroep werd verloren. De provincie kon verder met haar procedure, omdat de rechter zich niet wil mengen in een democratisch besluitvormingsproces.

Update: Vandaag heeft een woordvoerder van het kabinet bevestigd dat de gemeentelijke herindeling van Haren op de agenda van de ministerraad staat voor vrijdag 7 juli.

26 reacties

Marc zegt:

De ministerraad is uiteraard akkoord

InwonervanHaren zegt:

Dat wordt een hamerstuk en dan direct op vakantie.

de boer zegt:

Hopelijk is het nu afgelopen. Accepteren de nederlaag en ik ben blij met de uitkomst

h.vos zegt:

@de boer

“Accepteren de nederlaag en ik ben blij met de uitkomst”

Het betreft hier geen wedstijd. Het gaat hier over de belangen van de Gemeente Haren.
Uit diverse onderzoeken waarbij herindelingen uit het verleden tegen het licht zijn gehouden blijkt dat er bij een herindeling geen voordelen op het gebied van financiën en bestuurskracht worden behaald.

Mijn vraag aan u: welke voordelen denkt u dan nog te behalen met een herindeling met de Gemeente Groningen en Ten Boer. Wat maakt het de moeite waard volgens u om de zeggenschap over Harense belangen in Groningen neer te leggen?

de boer zegt:

70% van de bevolking is voor samen gaan met Groningen. Stop toch met die onzin, wees een heer en accepteer het!

InwonervanHaren zegt:

@ De Boer.
Ben erg benieuwd naar de onderbouwing van uw cijfers. Maar dat heb ik wel vaker bij de onderbouwing van dit project.

Haren rulezzzz zegt:

Eh de Boer? Onder die 70% zijn dan zeker de bewoners van Groningen? Want bij de laatste officiele burgerraadpleging in Haren was 75% TEGEN SAMENVOEGING MET GRONINGEN…
En sorry hoor, maar de stad gaat niet over Haren, nog niet. Alleen de mening van Haren doet er toe.

Henk zegt:

Het gaat om baantjes, alles lekker vertragen want de baantjes dreigen te verdwijnen . De politiek in Haren is al jaren een lege huls. Het gemeentehuis is inmiddels een geld verslindend orgaan met allerlei externe adviseurs. De inwoners van Haren zijn de dupe. We zijn bijna verlost van deze flauwe kul. Jammer dat dit dan wel miljoenen heeft gekost

jopie zegt:

eeehhh Haren rulezzz…. “Want bij de laatste officiële burgerraadpleging in Haren was 75% TEGEN SAMENVOEGING MET GRONINGEN…” klopt niet helemaal.

je kon kiezen tussen zelfstandig blijven of samen gaan met tynaarloo…
Ook was er iets over samen gaan met Groningen, maar dat men te weinig gegevens had om er goed over te kunnen beslissen…

dan is het makkelijk kiezen.

maar nergens is de precieze gang van het referendum en de vraagstelling terug te vinden…

Ben zegt:

Henk, c.s.,

Keer op keer wordt er verwezen naar tijden waarin besluiten zijn genomen door anderen in het verleden al dan niet in het kader van de toenmalige wijsheden. Besluiten die nu als geld verslindend worden betitelt.

Kan allemaal kloppen of juist helemaal niet kloppen.

Wat erg bevreemd is dat er door Henk, c.s., verwijten worden gemaakt en als je terug kijkt dan zie je ze nergens op de bericaden staan, zoals menig burger dat wel heeft gedaan.

Er wordt gejuigd over een samenvoeging waarvan de geleerde wijze heren stellen dat er per hoofd van een gemeente als deze groter wordt de kosten stijgen en er naar verhouding tot hetzelfde percentage inwoner steeds meer ambtenaren nodig zijn

Ook stellen de experts in hun onderzoeken dat de afstand tot de burger groter wordt.

Haren 20.000 inwoners wordt opgenomen jn een gemeente waar zij nog geen 10% van uitmaakt,
Haren moet deeltl uitmaken voor meer kosten, meer werkgelegheid (voor ambetenaren), meer afstand tussen gemeente en burger, meer besluiteloosheid van de gemeente en ook minder zegenschap over alles.

Dat is wat de experts zeggen in hun onderzoeken over een gemeente met meer dan 100.000 inwoners

Tja en dat wordt er nu geschopt tegen besluiten uit het verleden,. Allemaal zaken die verbleken bij de kosten en de ongemakken die de grote gemeente gaat brengen volgens de geleerde experts en hun onderzoeken.

E.Jansen zegt:

Als ik even naar de berichtjes van de Boer kijk denk ik Deze man is nog niet uitgeslapen en denkt ook nog de wijsheid in pacht te hebben,vriendje van Brouns misschien?

zuchtje zegt:

@ haren rullezzzzz
Je hebt de klok en de klepel… en zo is ’t ook met de opmerking die jij maakt en met HOOFDLETTERS wilt onderstrepen, namelijk jouw bewering dat 75 % van de inwoners (alweer drie en half jaar geleden overigens) “tegen samenvoeging was met Groningen (en Ten Boer).

Welnu, hierin heb je ongelijk. 75 %. van de inwoners van Haren heeft zich uitgesproken tegen een door de gemeenteraad van haren (die dus de meerderheid van de inwoners van de gemeente Haren wettelijk vertegenwoordigd) democratisch genomen besluit om SAMEN TE GAAN MET GRONINGEN.

De “oppositie partijen” gaven destijds aan dat het besluit te snel was genomen, alsmede dat er nog eventuele alternatieven moesten worden onderzocht, voordat een keuze gemaakt kon worden, hetzij voor Groningen, hetzij voor Tynaarlo (wat een afgang zeg, die afwijzing), hetzij voor zelfstandigheid (een lachertje natuurlijk).

75 % van de inwoners van Haren is dus helemaal niet tegen het samengaan met Groningen, maar heeft de wens geuit dat e.e.a. Te snel ging, en dat er tijd nodig was om e.e.a. Goed te overwegen. Vanzelfsprekend zullen er tussen die mensen ook een handjevol oude bejaarden zitten die niets willen weten van een samengaan met Groningen… zuurpruimen heb je immers overal? Een andere groep zal vertegenwoordigd worden door inwoners van Noordlaren, Glimmen of Onnen, die zich vanwege het “landelijke” meer aangetrokken voelen tot Tynaarlo….. maar deze groep zal zich (helaas !) niet gehoord voelen. DE OVER GROTE MEERDERHEID van de inwoners van de gemeente Haren wil GRAAG SAMEN GAAN met GRONINGEN. En eerlijk gezegd kan ik inmiddels niet 1 reden meer bedenken die redelijkerwijs
genoemd zou kunnen worden ten gunste van zelfstandigheid van Haren.

Haren rulezzzz mag van mij wel blijven voortbestaan hoor, maar dan als kreet voor een woonwijk van Groningen, Meerstad rulezzz, Hoogkerk rulezzzz, Noorddijk rulezz, Helpman rulezz….. maar wel onder aansturing van “de Grote Markt”.

🙂

C. Kerstholt zegt:

De Harenaren hebben democratisch gekozen voor zelfstandigheid. Maar de Provincie en de Gemeente Groningen willen Haren anexeren, hebben geen boodschao aan wat burgers willen en gekozen hebben, want de stad Groningen moet groter worden, dan streven ze Eindhoven voorbij en krijgen ze meer subsidie.
Maar de Eindhovenaren zijn ook niet op hun hoofd gevallen en er zijn al druk bezig om Nuenen bij Eindhoven te voegen.
Daarmee is de actie van Groningen geneutraliseerd en dus volstrekt zinloos geworden.
Dat steden over de hoofden van burgers en omliggende gemeenten om meer subsidie vechten, dat is te zot voor woorden want de democratie bestaat daardoor niet meer dankzij de provincie en de de stad Groningen.

Cor Kerstholt

Dorpsgenieter zegt:

Feiten: ze worden niet anders.

November 2013: raad haren neemt voorlopig besluit voor samenvoeging met stad en ten boer. Voorlopig betekent juridisch: niets. Tegelijk is besloten om dit vergaande voorlopige besluit (alleen dit besluit, geen andere opties) aan de harense bevolking voor te leggen en daarmee het besluit en de burgerraadpleging aan elkaar te verbinden.

De uitslag van de raadpleging is bekend en terug te halen: 74% is het oneens met het raadsbesluit van november 2013, bij een opkomst van 75% procent.

Begin 2015 heeft de gemeenteraad van Haren besloten om het voorlopige besluit in zijn geheel te schrappen.

Tegelijk is besloten om samenvoeging met Tynaarlo te verkennen.

Eind 2015 is de verkenning zonder resultaat afgesloten en heeft de gemeenteraad besloten tot zelfstandigheid.

Vanaf 2016 is het volkomen helder:

– bevolking wil niet samengevoegd met stad
– gemeenteraad besluit in meerderheid tot zelfstandigheid
– college besluit tot zelfstandigheid

Feiten, ze worden niet anders. Sommige verstaan de kunst om feiten weg te laten of te verdraaien. Of er een eigen interpretatie aan te geven, wat natuurlijk mag in een democratie zolang de feiten er niet onder lijden.

Op dit moment ligt het besluit van de ministerraad bij de Raad van State. Zij toetsen het besluit, de gekozen herindelinsvorm en de beschikbare informatie aan de wet Arhi.

Een essentieel onderdeel is instemming van alle betrokken gemeenten, dat staat letterlijk zo in de wet. Uit de feiten blijkt dat er geen enkele instemming van de gemeente Haren is. Er zij meerdere onderdelen waarop getoetst wordt maar dit is een fundamentele.

Een veel interessantere vraag: waarom zet de provincie door, terwijl het besluit de wettelijke toetsing niet doorstaat?

Rene Valkema zegt:

@kerstholt
Met alle respect, maar uw beweringen over democratie zijn onjuist.
De inwoners hebben niet gekozen voor zelfstandigheid, simpel omdat die vraag niet aan hun is voorgelegd. De burgers waren begin 2014 tegen de snelheid van een mogelijke herindeling met Groningen en ten boer. Het proces moest over vond het burgercomite. En dat is ook hoe de gemeenteraad zich democratisch heeft uitgesproken. Het proces is overgedaan met als uitkomst: herindelen is nodig, maar nu met Tynaarlo.
Later koos de gemeenteraad vorzelfstandigheid, terwijl de criteria waarom eerder voor herindeling werd gekozen er slechter voor stonden en deze keuze daaruit onmogelijk is af te leiden. Hetgeen ook blijkt uit het zoveelste rapport over haren.
De vijfde stad van Nederland worden is geen criterium om te gaan herindelen. Het is hooguit een bijkomstigheid die ontstaat, maar morgen weer anders kan zijn. De wereld sTaat immers niet stil.
‘De democratie bestaat niet meer dankzij de provincie’ schrijft u. Dat is een onzinnige bewering en ook volstrekt onwaar. De provincie handelt volgens de wet. Dat wordt bevestigd door het burgercomite in het hoger beroep. En een wet is democratisch tot stand gekomen. Dus uw bewering is populistische taal, maar daarmee nog niet waar.

Ben zegt:

@ C. Kerstholt,

zinloos is het zeker, wij allen vergeten dat men van rood houdt in de stad en die rode gloed moet gewoon overal komen om te beginnen bij Haren.

Het was in vroeger jaren oranje blanje bleu voor de nederlandse driekleur. Later rood wit blauw, rood omdat oranje dat gebruikt werd verkleurend naar rood in de zon.

Als je kijkt naar de de grootste partijen is het rood/oranje geworden. En dat moet natuurlijk uitgedragen geworden =. Waan anders kan dat passender dan in een van oorsprong oranje gemeente als Haren. als je naar de verstedelijking van Haren kijkt met een beetje fantasie zie je het logo met de G al jaren in het centrum van Haren. Ook de ombouw van de Rijksstraatweg enige tijd geleden zou menig stadswijk niet misstaan.

Desondanks is hare zelfstandig een beter optie zoals alsook de geleerden in hun onderzoeken aangeven is Groningen een verslechtering. Verslechterting in de afstandtoit de burger, vergroting van de kosten voor de burger,
Alleen de ambtelijke werkgelegenheid neemt toe er zijn meer ambtenaren nodig voor eenzelfde aantal burgers in Haren en daarmee krijgt de ambtelijke organisatie te maken met meer besluiteloosheid en verhoging nva de kosten.
De optimale organisatie is heeft volgens de geldende leer minder dan 100.000 inwoners. Kleine organisatie presteren gelijk of beter dan grotere organisaties met eenzelfde organisatie structuur. En wie ben ik om te twijfelen aan de erkende autoriteiten op dit gebied.

Dit is een tipje van een heel nadere ijsberg dan de ijsbergen die al gezien zijn waarom Haren zelfstandig moet blijven en zo begin je je steeds meer af te vragen wat er zich afspeelt in de old girls and boys networks.

Harenaar zegt:

@C.Kerstholt: laat ik het nog een keer uitleggen: De Harenaren hebben niet gekozen voor zelfstandigheid, maar tegen het halsoverkop, zonder alternatieven te onderzoeken, samengaan met Groningen.
Lees het uitgebreide verhaal van Zuchtje hierboven nog maar eens door.

h.vos zegt:

@rene Valkema

U heeft helemaal gelijk, de bevolking heeft niet gekozen voor zelfstandigheid. Zij hebben er voor gekozen dat men niet met Groningen en Ten Boer wil herindelen.

Wat de afzonderlijke argumenten van deze 74% zijn geweest om hiervoor te kiezen doet er niet toe . Indien men rekening moet gaan houden met wat eventueel de argumenten van de kiezers geweest zouden kunnen zijn bij deze keuze, dan hoeft men nooit weer een referendum te houden omdat deze dan op 101 manieren geïnterpreteerd zou kunnen worden, en daardoor geen waarde heeft.

Even een vraag voor u: Denkt u dat een herindeling tot een gemeente met 50 duizend inwoners dezelfde effecten heeft als een herindeling tot een gemeente van 220 duizend inwoners? Of denkt u dat een herindeling met een stad dezelfde effecten heeft als een herindeling met Tynaarlo?

Ex-vvd stemmer zegt:

Beste Harenaar en/of zuchtje,
De inwoners van Haren hebben in ieder geval NIET gekozen om met Groningen en Ten Boer samen te gaan.
Dat lijkt me ook logisch……

Ben zegt:

@Rene Valkema,

Dat hoger beroep, he, daar staat iets heel anders dan i wilt doen geloven.

Meet in de trent van helaas pundakaas doordat de provinice alles heeft doorgestuurd is zij geen partij meer.

Jacob zegt:

Het verhaal van Zuchtje staat anders ook vol met aannames en denigrerende opmerkingen.
Als je het goed zou willen doen dan zou men een nieuw raadpleging moeten houden onder de bevolking.
Nu verzanden we in het politieke hobbyisme van de verschillende fracties en belangengroepen.
Waarin het belang voor de gemeente Groningen bij het annexeren van Haren m.i. te weinig aan bod is gekomen.

Haren rulezzzz zegt:

De harenaren hebben naast een massaal NEE op de simpele en enige vraag of ze het eens waren met samenvoeging van Haren bij Groningen, ook massaal gestemd op partijen die tegen een fusie met Groningen waren en zijn. Zuchtje, Valkema cs halen er van alles bij dat NIET op die stembiljetten stond en diskwalificeren hier duizenden kiezers! Er is gestemd er is gekozen en er was een uitslag: Haren wil niet bij Groningen. Dat een kwart van de kiezer dat wel wilde en daarmee verloor is spijtig voor hen, maar dat is democratie. De helft plus 1 en leest u er anders de grondwet nog maar even op na.

reactie zegt:

Worden er geen reacties meer geplaatst op artikelen bij Haren de Krant. Heb op een aantal artikelen gereageerd (al een aantal dagen geleden) maar deze overigens keurige en zinvolle reacties, worden niet geplaatst. Is degene die de reacties censureert wellicht met vakantie?

Rene Valkema zegt:

@h.vos, @ haren rulezzzz
Wacht even, ik geef die betekenis niet aan de uitslag van de burgerraadpleging, dat heeft de gemeenteraad na de verkiezingen 2014 in haar eerste twee vergaderingen gedaan. Kijk het maar na: ‘we weten niet waarom de kiezer tegen Groningen en Ten Boer heeft gestemd’, ‘het proces moet over’, en ‘de burger moet meer worden betrokken bij de keuze voor herindeling’.
Dit komt overeen met de opvattingen van het Burgercomite. In 2013 heette dat comite ‘Burgerinitiatief uitstel haren’ Het was hun inzet om het proces met de burgers over te doen na de verkiezingen van 2014. (zie het harenerweekblad van o.a. augustus 2013).
Welnu in april 2014 is een projectplan opgesteld, het proces is overgedaan met de burgers in large scale bijeenkomsten. In december 2014 besloot de gemeenteraad dat herindelen noodzakelijk was en men koos in meerderheid de mogelijkheid daartoe met Tynaarlo verder te onderzoeken. Maar feit is dat herindelen nodig werd gevonden.
Ikzelf vond de interpretatie die de gemeenteraad gaf net als u maar onzin. De raad had direct in april 2014 de burgerraadpleging moeten omzetten in het besluit dat een herindeling met groningen en ten boer van tafel was. en vol zou worden ingezet op zelfstandigheid door het verbeteren van de (in verschillende rapporten en eigen bevindingen van de gemeenteraad) geconstateerde knelpunten. Dat heeft de raad niet gedaan.

Nadat het proces is overgedaan, koos de raad voor herindelen. Toen Tynaarlo geen optie meer was bleef alleen herindelen met Groningen en Ten boer nog over.
Uw commentaar op mij is het commentaar op de zittende gemeenteraad.
Na het mislukken van de keuze met betrekking tot Tynaarlo ontstaat een nieuwe situatie. En het zou beter geweest zijn de burgers opnieuw te betrekken. Maar dat wilde de meerderheid van de raad niet. Terugvallen op de burgerraadpleging van 2014 was het devies. Maar die heeft betekenis gekregen en kan daarom om democratische redenen niet opnieuw van stal worden gehaald. Waarvan acte.

@ben
uw reactie betreft de uitspraak van de rechtbank. maar dat is niet wat ik bedoelde. het burgercomite heeft in haar hoger beroep het volgende onder punt 22: ‘.. de verwijten die het Burgercomité c.s. de provincie maakt GEEN betrekking op de procedure. De in de Wet Arhi geregelde bevoegdheden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten staan NIET ter discussie. Dat de Provincie HANDELT IN OVEREENSTEMMING met de in de Wet Arhi vastgelegde procedurevoorschriften wordt niet betwist’.
Met andere woorden het burgercomite erkent de correcte toepassing van de democratische spelregels door de provincie!
Het enige wat resteert is de beoordeling door tweede en eerste kamer of de democratische spelregels zorgvuldig zijn toegepast. maar daarover hoor ik niemand. De discussie loopt langs de verkeerde lijnen. Je kunt van mening verschillen, maar hanteer wel de juiste argumenten. Anders wordt het een ‘onzindelijke discussie’.

De hele discussie heeft een hoog emotioneel borrelpraat gehalte. En de massa meent deze borrelpraatjes een wettelijke status te geven en bindend te verklaren. Er ontstaat een soort ‘hysteriedemocratie’ waarin de ‘massa’ op de voorgrond treedt zonder zich iets aan te trekken van de wet ten einde onder druk voor elkaar te krijgen wat haar zint.
Maar daarmee zijn de werkelijke problemen van Haren, daar waar het allemaal om begon, niet opgelost.

h.vos zegt:

@ rene Valkema,

Telkenmale probeert u met uw zelfverzonnen waarheden andere mensen te overtuigen van uw gelijk.

In 2013 waren er voor Haren 3 mogelijkheden:
1. zelfstandig blijven
2. herindelen met Tynaarlo
3. herindelen met Groningen en Ten Boer.
U heeft al deze 3 smaken vertegenwoordigt.

Ik verwijs u naar uw opiniestuk in 2 delen van april 2016 met de titel : ‘Voor de provincie heiligt het doel de middelen’, welke u destijds in deze krant heeft geschreven.

Hieruit blijkt wel weer dat u op politiek gebied eigenlijk niets meer bent dan een charlatan.

Ronald zegt:

Valkema gaat weer los, als een van de weinige voorstanders van fusie mrt de stad. Hij zal daar wel weer lid mogen worden van de raadsfractie of een andere functie. Ben benieuwd wat is beloofd, minder dan de politieke functie in Haren kan voor hem dan ook niet. Valkema beargumenteerd vaak dat anderen woorden uit hun verband rukken. In zijn laatste reactie doet hij dat: o.a. betekent in zijn ogen dat ‘iets niet betwisten’ blijkbaar gelijk is aan dat iets correct toegepast is. Klasse Rene, de Harense don Quichot (maar dan zonder goede bedoelingen)

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.