De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 30 Mei, 2020

vrijdag 27 maart 2020

Nieuws:

Jong en ondernemend: nu scootmobielwinkel in Haren

Door: Redactie

De startende ondernemer Niek van Herwerden (25) is opgeleid voor autotechniek en tegelijk als ‘verkoopmanager in de mobiliteitsbranche’. Deze mix komt hem goed van pas, nu hij onlangs is gestart als zelfstandig ondernemer met zijn Scootmobielwinkel Haren. “Ik denk dat hier een markt ligt, nu Mango Mobility uit het noorden is vertrokken”, zegt Niek.

Bij het nadenken over een locatie voor zijn bedrijf had hij de wind een mee, want zijn vader heeft al tientallen jaren een garagebedrijf aan het Felland in Haren (HvH). “Daar is enige tijd geleden een showroom bijgebouwd en die heb ik van mijn vader kunnen huren”, zegt Niek. De showroom biedt ruimte voor zijn kantoor en voor de gebruikte scootmobielen die hij nu verkoopt. Voor het onderhoud kan hij terecht in de werkplaats van het garagebedrijf van zijn vader. Een win-win situatie, erkent Niek. De Scootmobielwinkel is een eenmanszaak, hij doet zowel verkoop als technisch onderhoud en reparaties.

Spaargeld
De keuze voor deze branche is niet zo gek, want Van Herwerden heeft voorheen als verkoper gewerkt bij Mango Mobility aan de Emmalaan in Haren. Daar leerde hij de kneepjes van het vak, maar wat belangrijker is: hij ontdekte zijn passie voor het product en de doelgroep. Niek: “Ik vind het leuk om mensen te helpen met de mobiliteit, die zo belangrijk is in hun leven. Vooral ouderen en mensen met een lichamelijke beperking.” Na de brand bij Mango in juni 2019 verhuisde Niek met het bedrijf mee naar Assen, maar die vestiging is nu gesloten. “Toen zag ik opeens kansen in Haren en omgeving, want daar vinden de mensen nog steeds het erg jammer dat ze nu niet meer in het eigen dorp terecht kunnen”, zegt Niek.

Met zijn spaargeld is de jonge ondernemer aan de slag gegaan. Hij kocht een eerste voorraad jong-gebruikte scootmobielen en verwacht binnenkort ook nieuwe te kunnen leveren. Eén van de merken is Kymco, waar hij vierkant achter staat. “Het is zeker niet het goedkoopste merk, maar wel één van de beste”, zegt Van Herwerden. Volgens hem kenmerkt een goede scootmobiel zich door een ruime actieradius, ergonomisch zitcomfort en handige accessoires. Maar het belangrijkst is toch wel de stabiliteit. Bij bochtjes en stoepjes mag je niet omvallen. Ook de rijvaardigheid is een punt van aandacht. Niek: “Ik geef na de aankoop rijvaardigheidslessen op het industrieterrein Felland. Dat is service van de zaak.”

Veilig
Scootmobielen mogen formeel 45 km/u, maar dat is volgens Niek puur theoretisch. “Die snelheid is zeer onveilig”, zegt hij. “Onze scootmobielen worden begrensd op 19 á 20 km/u. Dat is echt snel genoeg.” Scootmobielen mogen rijden op fietspaden, voetpaden en op de rijweg. Van de berijder wordt verwacht, dat die de juiste keuzes maakt.

Meer info over Niek’s initiatief: www.scootmobielwinkelharen.nl

5 reacties

InwonerVanHaren zegt:

Een mooi initiatief. Succes!

27 maart 2020 om 12:51
rolf zegt:

Sorry hoor maar 20 km p/u vind ik wel erg langzaam. Snorbrommers kunnen zelfs nog harder (25 km p/u). Zelfs menig fietser rijdt ongeveer 20 km per uur. Hierdoor word het op een fietspad moeilijk inhalen en op een rijweg zal dit helemaal voor gevaar gaan zorgen

27 maart 2020 om 15:17
Jp zegt:

@rolf, het gaat niet om Brommobielen maar om scootmobielen. Als je een plaatje erbij zoekt begrijp je dat 20km hard zat is voor deze rijdende stoelen.

28 maart 2020 om 22:38
rolf zegt:

@JP volgens mij hebben we het hier over wat vroeger de 45km autootjes werden genoemd hoor. Lees maar goed er staat namelijk in de tekst “Scootmobielen mogen formeel 45 km/u, maar dat is volgens Niek puur theoretisch. ”

Het gaat hier dus volgens mij wel degelijk om brommobielen!!

30 maart 2020 om 15:07
Koko zegt:

Nee @Rolf, het gaat hier echt om die ‘rijdende stoelen’. Formeel is de maximale snelheid van een scootmobiel (buiten de bebouwde kom) inderdaad 45 kilometer per uur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-een-gehandicaptenvoertuig-met-een-motor

31 maart 2020 om 09:29

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.