De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 18 februari, 2025
Deze post is bekeken 3802 keer.

dinsdag 04 februari 2025

Nieuws:

Verzet tegen komst straaljagers F35 rond Glimmen is massief

Door: Redactie

De stroeve relatie tussen Groningen Airport Eelde (GAE) en omwonenden in Glimmen en omgeving was al bekend. Gesteund door de vereniging VOLE, die het bestaansrecht van de luchthaven betwist, waren de dorpen vorig jaar al in verzet gekomen tegen de directie van GAE, omdat een toenemend aantal lesvliegtuigen de leefbaarheid aantasten. Daarbij kwam dat GAE tot middernacht wil vliegen en reeds vanaf 6.00 uur en dat maakte de omwonenden nóg ongeruster. Maar nu heeft zich een mogelijk nieuwe geluidsbron gemeld: Defensie. Die overweegt om F-35 straaljagers te stationeren op GAE. Daarover wordt later dit jaar een beslissing genomen.

6 per dag
Defensie wil met het oog op de internationale oorlogsdreiging meer armslag in het oefenen met F-35 jachtvliegtuigen. Dat kunnen machtige wapens in de lucht zijn om gevaar af te wenden en dan wordt het lawaai waarschijnlijk wel begrepen. Maar het oefenen met deze toestellen wordt nu gezien als zeer ongewenst. Het lawaai bij stijgen en dalen is oorverdovend. Gedeputeerde Bram Schmaal (Provincie Groningen) zei in december dat hij had vernomen dat het zou gaan om 2300 starts en landingen per jaar (RTV Noord).  Dat komt neer op 6 per dag. Vandaag is een campagne gestart van dertig natuurorganisaties, belangengroepen en horecabedrijven (waaronder B&B’s) om duidelijk te maken dat de F-35 in de dorpen rond GAE niet gewenst zijn. Zij noemen de mogelijk komst van de F-35 ‘rampzalig’. Tekst gaat verder onder de foto.

Kritisch op Defensie
De initiatiefnemers van de campagne laken de werkwijze van Defensie die overal in Nederland onrust zaait met uitbreidingsplannen waaronder de mogelijke stationering van F-35
jachtvliegtuigen op Eelde. Deze jachtvliegtuigen zijn volgens de actievoerders berucht vanwege hun enorme extra geluidsoverlast. Men zegt: “Defensie presenteert steeds stukjes van haar eigen besluitvorming. Deze vindt grotendeels plaats achter gesloten deuren zonder dat inwoners worden geïnformeerd. Dit vormt ook de reden waarom de initiatiefnemers nu zelf met een informatie- en actiecampagne zijn gestart om de impact van het F-35 plan bekendheid te geven.”

Aardbevingen
In een persverklaring zeggen de actievoerders: “De campagne F-35 NEE! is ook bedoeld als ondersteuning en versterking van het NO-GO standpunt van de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Noordenveld, Midden-Groningen en Groningen. Dit duidelijke NO-GO heeft Defensie er niet van weerhouden om door te gaan met het onderzoek naar stationering van F-35’s op vliegveld Eelde. Alleen een eensgezind duidelijk geluid van maatschappelijke organisaties en noordelijke overheden kan Defensie en de politici in Den Haag ervan doordringen dat oefenen met F-35’s vanaf vliegveld Eelde een ramp wordt voor onze regio. Een regio die toch al veel lijdt onder de gevolgen van de aardbevingen.”

Elders kan het?
De groepen die zich tegen de F-35 op GAE verzetten zeggen dat er elders in Europa genoeg mogelijkheden zijn om in NAVO-verband te trainen met de F-35 waar geen (of minder) schade wordt aangericht aan (zoals de campagnetekst zegt) ‘mens, natuur en economie’.  Waar men dit op baseert staat niet in het persbericht. Over een eerlijke verdeling over Europa zegt men: “Zou de F-35-trainingsbehoefte eerlijk over Europa worden verspreid, dan kan Nederland volstaan met de huidige capaciteit voor de twintig F-35’s die nu vanaf Volkel en Leeuwarden oefenen.”

B&B en paarden
Als we de gevolgen van de straaljagers wat dichter naar de belanghebbenden op de grond halen, dan kom je bijvoorbeeld uit bij de uitbaters van horeca en B&B in Glimmen, maar ook in de omliggende dorpen zoals Norg, Bunne en Tynaarlo. Eén van hen is Johan Bloem, die een B&B heeft vrijwel onder de aanvliegroute van GAE. Hij zegt dat hij en zijn collega’s hun bedrijven wel kunnen sluiten als er iedere dag straaljagers over vliegen. “Onze gasten komen hier voor rust, ruimte en natuur”, zegt hij wanhopig. “Daar blijft toch niets van over? En wat te denken van maneges, zoals De Bongerd in Glimmen. Paarden zijn vluchtdieren, die vliegen alle kanten op als er zo’n straaljager laag over ze heen vliegt. Hoe moet dat met de eigenaren van vee in de weilanden en paarden in maneges?”

De campagne tegen de komst van de F-35 heeft een eigen website: https://f35nee.nl/. Meer informatie over de F-35: https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/vliegtuigen-en-helikopters/f-35-gevechtsvliegtuig

9 reacties

InwonerVanHaren zegt:

Voor iedereen die denkt; “ach, dat valt wel mee”, die zou eens moeten onderzoeken hoe de omgeving van de actuele vliegvelden over deze nieuwe F-35 denkt. De F-35 vliegt momenteel vanaf De Peel en Leeuwarden. Via http://www.OmroepBrabant.nl kun je een mooi overzichtskaartje bekijken wat betreft de overlast.

Je kunt gerust een cirkel met een straal van 8 à 10 km rondom het vliegveld trekken en daar per vlucht serieuze overlast ervaren. Dan kom je globaal aan het gebied tussen Groningen en Assen.

Ben zegt:

Ik kan begrijpen dat mensen problemen hebben met de F-35.

Ze vergeten echter dat Eelde een vliegveld is dat een lange history heeft. Er al jaren is langer dan dan menig een leeft in de regio, officeel open gegaan in 1931.

Het is een militair vliegveld (geweest) iets dat heden ten dage nog steeds zichtbaar in de omgeving is bijvoorbeeldaan de overkant van de ingang/uitgang van het vliegveld. Daar zie je de ‘boerderij’ met opgetekende ramen waar het onderhoud werd gedaan aan de militaire vliegtuigen. De opgetekende ramen zijn weg.

Ook op de plattegrond rond om het vliegveld zijn ook nog de patronen terug te vinden van de straten waar de vliegtuigen werden geparkeerd. Patronen en ‘vreemde loop’ van de straten die ineens kloppend zijn in deze context van taak van het vliegveld.

Als je ergens komt wonen het je onderzoeksplicht. Als je dit noet weet dan heb je jezelf toch echt tekort gedaan.
Zeker in de wetenschap dat nog niet zolang geleden zeer regelmatig straaljagers aan het oefenen boven Groningen en Drenthe.

Velen zijn bewust in de buurt komen wonen van het vliegveld met haar rijke historie met toch een economische toegevoegde waarde voor de regio, naast de onschatbare waarde voor het brandwonden centrum. Het zal je maar overkomen dat je brandwonden hebt en extra lang moet wachten omdat het internationale vliegveld Eelde dicht is.

Ironisch is dat mensen klagen over hun bezit en hun genot vergetende dat Defensie dit mogelijk maakt dat ze dit kunnen.
Iets dat alleen overal in Nederland kan door Defensie worden gewaarborgd door ervoor zorgen dat het zo blijft door te oefenen, Door de locaties te kennen zoals ook Eelde een dergelijk locatie zal kunnen zijn.

Gemiddeld 6 start en landingen per dag op 6 dagen per week. Een start en landing dat is kort moment per dag. 10 minuten per keer dag en als het gebeurt dan gaan of komen er twee tegelijk.

Maak dat we het dan hebben over 3 keer per dag. Maakt afgerond naar boven voor de liefde 1 uur de meeste keren op kantoor uren zoals navraag leert bij leeuwarden. Op Leeuwarden zijn deze start en landingen meestal tussen 0900-1600 uur.

Ter vergelijk
De motoren, vrachtwagens, bussen en auto s op de A28 of door het dorp maken meer kabaal. Kabaal op alle tijden van de dag en die hoor je langer en verder.
Kinderen van scholen en bij de BSO maken meer keren per dag lawaai.
De treinen en spoorwegen hoor je ook en zeker als de wind verkeerd staat.

We hebben het dus over 3 start en landingen per dag 6 dagen in de week.
Voor mij totaal geen probleem, want ik heb mijn bezit, mijn vrijheid door dat Defensie over het juiste materieel kan beschikken en kan oefenen.

Er zij betere dingen om ons echt druk over te maken, dat is een andere disussie.

Hans zegt:

https://www.youtube.com/watch?v=uksuPmIlD_Q

Tot 120 decibel. Gefeliciteerd vliegveld Eelde. Hoe hou je een failliet vliegveld in leven ten koste van je bewoners!

Gerrit zegt:

Prima van defensie on Eelde te overwegen nu krijgen ze misschien ook nog verlenging van de openingstijden wordt het eindelijk een volwaardige luchthaven
Net als Eindhoven gedeelte militair en burger luchtvaart en kunnen ze misschien nu ook hun eigen broek op houden zonder dat er zoveel belasting geld bij moet scheelt de burgers ook weer in de beurs
En we moeten zo wie zo investeren in defensie maar de Glimmenaren met hun gebroken geweertje politiek willen Putin een warm welkom heten van gaat u maar rustig slapen burgers van nederland wanneer hebben we dat eerder gehoord
DusF35 van harte welkom in het noorden

Emma zegt:

wie in de buurt van een vliegveld gaat wonen moet niet zeuren. Defensie moet ook in eigen land kunnen oefenen.
Een vliegtuig hangt maar even boven je huis, geheel anders dan vrachtwagens die hun motor lang laten draaien als ze laden en lossen omdat de cabine anders teveel afkoelt….

Anna zegt:

@Gerrit, weet wat je zegt. Ik kom geregeld in Leeuwarden en die F35’s maken echt een flinke bak herrie.

Paul zegt:

@Ben
@Gerrit

Hear, hear!!

W.J.Kok zegt:

@Ben. Het is een sympathieke poging tot inhoudelijk kritiek. Het vergelijken van de geluidsbelasting van een vrachtauto, kinderen of ander verkeer met een F-35 is lachwekkend kansloos. Het bezwaar is tegen de mogelijke nieuwe situatie niet tegen de actuele of een historische situatie. Er zijn manieren om defensie zijn slagkracht te laten verbeteren zonder hier een vliegveld te moeten verbouwen.

Nicolien Geertsema zegt:

Ons land moet inderdaad sterk blijven en laten zien dat we kunnen verdedigen, maar of de dieren, vooral paarden die heerlijk in de wei lopen er ook zo denken is me de vraag! En vergeet de natuur en aardbevingen niet!

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.