De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 18 september, 2020

maandag 10 augustus 2020

Nieuws:

Welk parkeerbeleid heeft Haren nodig?

Door: Redactie

In Haren de Krant van 26 augustus belichten we de parkeerdiscussie van de afgelopen twintig jaar. De vraag is: heeft Haren gratis parkeren nodig om de winkeliers te ondersteunen? Of wegen andere belangen zwaarder, zoals het stimuleren van fietsgebruik? En wat te denken van de financiƫn? De gemeente houdt jaarlijks rond 255.000 euro over aan het betaald parkeren. We willen in het artikel ook meningen van lezers verwerken.

Heeft u een uitgesproken mening over dit vraagstuk? Mail uiterlijk 18 augustus aan: redactie@harendekrant.nl.

7 reacties

antoine zegt:

Redactie, gaat het bij die 255.000 euro om de opbrengst voor de hele gemeente Groningen (vast niet) of om het Harense deel? En is dat de netto opbrengst of moet daar nog de afschrijving van de parkeergarage vanaf?

Redactie zegt: Het gaat om de opbrengst in de voormalige gemeente Haren. Dat hadden we er even bij moeten vermelden. Dit cijfer is afkomstig uit de begrotingen van de laatste jaren van Haren als zelfstandige gemeente. Het is de omzet van ruim 4 ton minus allerlei kosten, waaronder afschrijving parkeerkelder. Dus als de gemeente gratis parkeren invoert wordt er een gat van 255.000 euro in de begroting geslagen.

10 augustus 2020 om 13:24
Joke zegt:

Met de bouw van de ALDI gaat er sowieso EUR 150.000 van af.

10 augustus 2020 om 14:49
Dien zegt:

Laat men er eerst maar voor zorgen,dat je achteraf kunt betalen in de parkeergarage !!

11 augustus 2020 om 08:44
A.Modderman zegt:

Eerste 1,5 uur gratis en dan betaald parkeren.
Op Helperplein in Helpman werkt dat ook perfect.

11 augustus 2020 om 11:16
Gerard zegt:

Redactie;
Is het gat dat geslagen wordt door gratis parkeren niet groter? Zoals ik het begrijp is de omzet EUR 400.000, minus kosten (EUR 145.000) netto EUR 255.000. Echter door gratis parkeren invoeren wordt de omzet EUR 0, terwijl de kosten wel doorgaan. Betekent dit dan niet dat er een gat in de begroting ontstaat van EUR 400.000 + EUR 145.000 = EUR 545.000?
Neemt overigens niet weg dat ikzelf voorstander ben van gratis parkeren om de winkels te ondersteunen voor meer klandizie. Uiteindelijk is het betaald parkeren voornamelijk ingevoerd om parkeren van werkenden in de stad te voorkomen. Door de P+R vlakbij de A28 wordt dit nu al voorkomen en is betaald parkeren niet meer noodzakelijk.

Redactie zegt: Wij denken dat bij het invoeren van 2,0 uur gratis parkeren de parkeerinkomsten uit vergunningen en parkeermeter NIET naar nul zal gaan. U heeft gelijk dat er dus nog wel kosten overblijven voor parkeermeters en handhaving. Hoe die cijfers uitpakken hangt natuurlijk af van de gebruikte techniek. Als het parkeren helemaal gratis zou worden gemaakt, dan zullen ook de kosten van parkeermeters e.d. vervallen. En wat te denken van de kosten van handhaving en administratie. Dus denken we dat ik dat geval de ‘winst’ van 255.000 wegvalt, maar tevens de kosten.

11 augustus 2020 om 13:40
Niels zegt:

Wat Haren nodig heeft is helaas niet relevant. Wat de Groningen nodig heeft wel, en dat is: geld. Nu door Corona nog veel meer dan eerder al het geval was. De conclusie laat zich raden. Wat goed is voor Haren is dus een puur theoretische discussie.

11 augustus 2020 om 19:11
InwonerVanHaren zegt:

@Niels, dan sturen we een rol duct-tape.

Daarmee kunnen ze in de gemeente het gat in hun hand dichttapen en ook over hun mond. Dat laatste scheelt weer dure of onzinnige beloftes.

12 augustus 2020 om 11:09

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.