De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 13 november, 2025
Deze post is bekeken 16924 keer.

dinsdag 19 augustus 2025

Nieuws:

Bistro Kastanjehoeve definitief gesloten

Door: Redactie

Vanaf vandaag, dinsdag 19 augustus, blijft Bistro Kastanjehoeve in Glimmen definitief gesloten.  Exploitant Erwin Meijer bevestigt dit aan onze krant. Hij is teleurgesteld dat het avontuur ondanks zijn inspanningen niet kon slagen. Een jaar geleden, in mei 2024 trof dit lot ook zijn voorganger. Er rust geen zegen op deze horecalocatie aan de Zuidlaarderweg in Glimmen.

Vorig najaar huurde Meijer het restaurant van de Glimmense vastgoedeigenaren en had het plan om met eerlijke ingrediënten van de hoogste kwaliteit tóch een betaalbare menukaart te bieden. Dit concept is niet uit de verf gekomen, zegt hij. “De inkoopkosten zijn schrikbarend opgelopen. Je kunt eigenlijk geen topkwaliteit meer leveren voor een betaalbare prijs”, aldus Meijer. “Ik weiger concessies te doen en met mindere kwaliteit te werken, maar daarmee werd het wel heel erg lastig de exploitatie rond te krijgen.”

Een tweede onheil dat hem is overkomen was een dispuut met de belastingdienst. Meijer: “Toen ik de zaak begon zat ik in de Kleine Ondernemersregeling en dat betekent dat ik geen BTW kan terugkrijgen van de belastingdienst. Ik had flink geïnvesteerd en kwam er in december pas achter dat ik geen BTW terugkreeg en het ging om grote bedragen. Ik heb een omzetting aangevraagd naar Eenmanszaak, maar dat kon pas in april ingaan. Het gevolg is dat ik in het vierde kwartaal van 2024 en het eerste kwartaal van 2025 geen BTW kon terugvorderen. Dat heeft me in moeilijkheden gebracht.”

Erwin Meijer en zijn zoon, die met hem in de keuken stond, zijn nu bezig de teleurstelling te verwerken. Maar stilzitten kan hij niet: “We zijn nu bezig uit te zoeken hoe we onze leveranciers netjes kunnen betalen. Daarna ga ik erover nadenken wat ik ga doen.” Meijer erkent dat er in de horeca altijd behoefte is aan goed culinair personeel, maar daar staat ze hoofd nu nog even niet naar.

Foto: www.glimmen.net

 

De redactie sluit de reactieknop.

9 reacties

Ronald zegt:

Wat ontzettend jammer, zonde!

G M Bous zegt:

Wat mijn man en mij betreft is dit de meest gezegende locatie in Groningen. De kKastanjehoeve is al decennia een begrip in Glimmen en omstreken. Om te zeggen dat er hier geen zegen op rust, omdat iemand niet in staat is er een succes van te maken, is een soort vloek uitspreken over dit succesvolle restaurant.
Ik vind het echt jammer en wil dit hier bij rechtzetten.
Met de juiste exploitant en de perfecte “locatie, locatie, locatie” kan het toch niet anders dan dat het weer een succesvol etablissement wordt. Bewezen sinds the 80s.

Miriam Bolt zegt:

Dit is een prachtlocatie en nodigt absoluut uit tot een groot succes, mits de juiste formule en goede prijs / kwaliteit verhouding.
Als wij dit in handen kunnen krijgen, dan heel graag ! Met onze expertise en mooie producten en gerechten – Bourgondisch – voor een mooie prijs , dan moet dat lukken .

W. van Buuren zegt:

Nou aan de slag praatjesmaker!

G M Bous zegt:
Wat mijn man en mij betreft is dit de meest gezegende locatie in Groningen. De kKastanjehoeve is al decennia een begrip in Glimmen en omstreken. Om te zeggen dat er hier geen zegen op rust, omdat iemand niet in staat is er een succes van te maken, is een soort vloek uitspreken over dit succesvolle restaurant.
Ik vind het echt jammer en wil dit hier bij rechtzetten.
Met de juiste exploitant en de perfecte “locatie, locatie, locatie” kan het toch niet anders dan dat het weer een succesvol etablissement wordt. Bewezen sinds the 80s.

Dirk zegt:

Even voor de goede orde;
Je begint een horecazaak, in dit geval een restaurant waar veel geld moet binnen komen om in ieder geval uit de kosten te kunnen komen.

Dan is de eerste winst voordat je überhaupt een klant hebt gehad de verhuur van het bovengelegen woongedeelte, levert dan wat op. Indien men besluit hier geen geld voor te vragen, loopt men de eerste inkomsten direct al mis om de kosten te drukken. . 500-1000 per mand is minimaal reëel.

Indien je volgeboekt bent verwachten de klanten niet niet aan tafel dat een restaurant nee moet verkopen omdat bepaalde essentiële producten / ingrediënten niet aanwezig zijn, danwel er geen vakkundige kok aanwezig is (reden nn)

Ik las dan ook met verbazing de redenen waardoor het volgens deze ondernemer mis is gegaan. Echter als eigenaar/ chef kok weet je vantevoren dat je uren moet maken om er een succes van te kunnen maken. En niet klanten wegsturen omdat de kok afwezig is, terwijl er diverse tafels gereserveerd zijn. (Bron; kennis van mij heeft dit meegemaakt).

Ik wens de volgende uitbater gezond verstand en veel succes!

Unoteam zegt:

Ik hoop toch eerst dat al het *ex) personeel hun loon nog krijgen van 2 a 3 maand, en daarna pas de leveranciers.

Vindt het jammer dat niet alle details op tafel worden gelegd waardoor de pachter er mee stopt.

Bert zegt:

Toen Meneer Swart het kocht eind jaren 70 van de Dhr Sijtsma kocht en Dhr Swart die kwam van eiland Schiermonnikoog heeft er toen een Bourgondisch restaurant van gemaakt. Volgens mij heeft Dhr Swart er diverse jaren op gezeten. Ik weet nog van die man was een hele aardige man.Heel sociaal voelend. Mijn vader heeft de afzuigkap toendertijd in de keuken gemaakt en geplaats van RVS.

Henk van Meekeren zegt:

Tis inderdaad een goede locatie. Horeca is gewoon lastig om geld mee te verdienen.
Helemaal indien men veel huur moet betalen. Goed personeel vinden is ook erg lastig.
Hier was het probleem dat de bediening erg traag was en de gerechten sober.
Even verderop zit een goed draaiend restaurant de Blankenhoeve. Dan is de keuze
snel gemaakt.

Bas zegt:

Jammer dat het meneer Meijer niet gelukt is om dit restaurant tot een succes te maken. In het begin leek het personeel gemotiveerd en was het eten goed, maar al snel zag ik de kwaliteit bergafwaarts gaan. Ook viel het me op dat medewerkers één voor één vertrokken, kennelijk niet zonder reden. Misschien is het, zodra leveranciers, personeel en andere achterstallige rekeningen zijn voldaan, een idee om terug te keren naar iets waar meneer Meijer wél zijn expertise in had, een poffertjesrestaurant met ‘poedersuiker’?