De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 29 oktober, 2025
Deze post is bekeken 72 keer.

woensdag 23 oktober 2019

Column:

Column Hein Bloemink (oktober 2019)

Door: Redactie

Winkels

In deze 320 woorden wil ik u overhalen om te stoppen met online-kopen. Als u online koopt laat u de winkels in uw dorp of stad links liggen. En het zijn nu juist winkels die cruciaal zijn voor de leefbaarheid. Was het winkelhart voor u nu niet juist één van de redenen om in Haren (of daar vlakbij) te gaan wonen? Vindt u het geen fijn idee, dat u daar altijd een terrasje kunt pakken in de zomer? U moet zich realiseren dat winkels zullen verdwijnen als u online blijft kopen en dat de horeca vanzelf opdroogt als er geen winkelend publiek meer door de straten loopt. Wie online koopt, koopt een aandeel in leegstand en draagt bij aan de wisse dood van zijn dorp. Ik wil het nog wat groffer uitdrukken: online-kopers eten van twee walletjes. Wél een leuk dorpshart wensen en tegelijk de winkelier de digitale dolk in de rug steken. Als straks je dorp is dichtgetimmerd en de laatste horeca is gesloten, zal de harde realiteit tot je doordringen. Een tweede reden om online-kopen te veroordelen is verslaving aan het ‘oneindige aanbod’. Online-kopers willen kiezen uit honderd schoenen, jassen en weet ik veel. Pas dan denkt men het onderste uit de kan te hebben gehaald. Waarom niet een keuze maken uit tien? Dagelijks rijden duizenden bestelwagentjes door het land om pakjes over honderden kilometers heen en weer te vervoeren, want men bestelt er drie om er daarna twee terug te sturen. Wie bedenkt zoiets? In geld kun je misschien online best een paar euro’s besparen. Maar je draagt dan wél bij aan de teloorgang van iets onbetaalbaars: ons dorp! En pas als het in een winkel in de buurt niet te vinden is, kun je altijd nog uitwijken naar www.

3 reacties

Wendy zegt:

Ik begrijp het gevoel hierbij. Maar ik wil ook even de andere kant laten zien, als (kleinere) webwinkelier. Doordat mensen uit alle delen van het land bij mij kopen, in plaats van bij de grote ketens waar ze anders terecht zouden komen, kan ik mijn verdiende geld uitgeven bij Harense ondernemers. De groenteboer, de bakker, de slager, de boekhandel, de dansschool, het zwembad. Dus misschien is het niet zo verkeerd om niet alle webwinkels over één kam te scheren en er ook oog voor te hebben dat er heel veel kleinere webwinkels zijn zoals de mijne, ook hier in Haren.

Redactie zegt: Dank voor deze invalshoek. De webshop van jou (www.ikdraag.nl) is een andere categorie, dan waarover in de column wordt gesproken. Het product dat jij verkoopt (babydragers) is waarschijnlijk in Haren niet verkrijgbaar in winkels. Het is dan natuurlijk logisch dat men uitwijkt naar online. Zie de laatste zin in de column.

Alf Tent zegt:

Deze column zou mij uit het hart gegrepen moeten zijn. Ook ik betreur het dat vele kleine winkeltjes zijn verdwenen. In het verleden kochten we onze grammofoonplaten en later CD’s in een winkel (soms nadat de winkelier ze online had besteld).
Maar geachte redacteur, ook u opereert volop online. Steeds minder mensen lezen nog dagelijks een fysieke krant. Wat zal de toekomst zijn voor de papieren versie van Haren de Krant? En ook dit is geen ingezonden brief maar een vluchtige online reactie.
Maar houd moed! Wie weet is er nog hoop, want ook onze geliefde grammofoonplaat kwam terug.

antoine zegt:

@Alf Tent: Ja, de LP is de CD inmiddels gepasseerd als het om verkoopcijfers gaat. Maar in omzet stellen ze beide niks meer voor. Streaming diensten groeien vele malen sneller. Dus om daar nou hoop uit te gaan putten… 😉

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.