De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 18 februari, 2025
Deze post is bekeken 336 keer.

maandag 10 juli 2017

Nieuws:

Fietssnelweg Assen-Groningen loopt langs Haren – lees meer…

Door: Redactie

Volgend jaar loopt er een breed betonnen fietspad langs het dorp. Dat is het begin van wat het mooiste ‘snelle fietspad’ van het Noorden moet worden.

Haren wordt een snelweg rijker. Geen gewone snelweg maar een fietssnelweg, tussen Groningen en Assen. Het project moet een voorbeeldtraject worden voor Groningen en Drenthe. De provincies reserveerden er respectievelijk ruim twee en negen miljoen euro voor. “In 2015 stelden beide provincies en de gemeenten Haren, Groningen, Tynaarlo en Assen drie ambities vast”, vertelt procesregisseur Peter Traas. “Ze wilden meer mensen uit de auto om zodoende de drukte op de A28 te verminderen. De fietssnelweg moest ook impact hebben op het toerisme in de regio. En de derde ambitie sluit aan bij de landelijke trend om mensen gezonder te laten leven.”

Op de A28

Nu, twee jaar later, staat alleen vast dat de fietssnelweg vier meter breed wordt, een verbinding vormt tussen Groningen en Assen en aansluit op de P+R’s tussen die steden. De weg loopt langs het Noord-Willemskanaal en wordt zo’n dertig kilometer lang. Het snelle ervan zit hem in het ontbreken van obstakels. Maar hoe dat bereikt wordt en wat het fietspad mooi maakt, is nog niet bekend.

Vijf creatieve bureaus schetsten mogelijke toekomstbeelden. Zoals een fietspad op de middenberm van de A28 en een tribune om naar de roeiers op het Noord-Willemskanaal te kijken. Eind juni nodigden de provincies belangstellenden uit voor een inloopbijeenkomst om ideeën te opperen. Een drijvend fietspad in de voormalige zwaaikom bij Assen werd genoemd. Ook problemen kwamen ter sprake. De roeiverenigingen willen hun roeiers fietsend kunnen blijven coachen. Punten waar de fietspadgebruikers moeten oversteken, riepen vragen op. Bezoekers van de inloopbijeenkomst gaven zich op voor werksessies om verder te praten. Die twee sessies zijn inmiddels gehouden.

Snel begin

“We streven naar een snel resultaat zodat het geen jaren duurt voordat de fietssnelweg er is, maar ook naar een mooi eindproduct zonder overhaaste beslissingen over de invulling”, aldus Traas. “De route door de gemeente Haren valt voor een groot deel samen met een voor dit jaar geplande dijkverhoging. Die combineren we natuurlijk meteen met de aanleg van het bredere fietspad, dat we volgend jaar doortrekken tot voorbij Witte Molen.” Naar verwachting loopt er dus binnenkort een vier meter breed betonnen lint langs het dorp.

De definitieve invulling laat langer op zich wachten. Daarvoor is nog geen einddatum bekend. Maar over het uitvoeren van een fietspad dat een voorbeeldfunctie mag je dan ook best wat langer doen. (GB)

7 reacties

winderig zegt:

Hoop dat ze ook een beetje rekening met de wind houden. Langs het kanaal waait het altijd dus windvangers zou fijn zijn.

ik zegt:

Ik heb geleerd dat snel niet echt veilig is dus !

InwonervanHaren zegt:

“Zoals een fietspad op de middenberm van de A28.”
“Een tribune om naar de roeiers op het Noord-Willemskanaal te kijken. ”

Beide vind ik nogal zwakke voorstellen. Het fietsen tussen twee verkeersstromen levert geluidshinder, giftige gassen en fysiek gevaar. Om zoiets als een tribune te kunnen rechtvaardigen verwacht je structureel meer dan af en toe een roeitraining.

Of is het publiek geld en maakt het weer eens niets uit als het budget maar op gaat.

Wat een fiets ‘snelweg’ praktisch maakt is het ontbreken van obstakels:
weinig tegenwind
weinig lawaai
voldoende zicht ook in de winter
droog
gevoel van veiligheid
bereikbaarheid bij pech
Mogelijkheid om door te fietsen, dus geen haakse aansluitingen.
Als iemand valt, mag die niet onzichtbaar worden door sloot en/of begroeiing!

Marc zegt:

Assen kan prima bereikt worden via de huidige paden en wegen. Groningen ook. De Route door de Onlanden via Winde Bunne Donderen Zeijen is mijn favoriet. landwegen waar je nauwelijks iemand tegenkomt. Een beter verbinding tussen Groningen en Zuidlaren is van groter belang. De fietspaden in haren langs de Rijksstraatweg en Zuidveld/Dorpsweg onnen (smal tweerichtingen en voetgangers) zijn abominabel hobbelig en te smal.

jopie zegt:

eindelijk wordt het fietspad langs Noord-Willemskanaal aangepakt… ben er blij mee.
Maar daar moeten ze niet mee stoppen.
De fietspaden richting Onnen, Noordlaren en Zuidlaren mogen ook wel verbeterd worden.
Ben alleen bang dat dat nooit gaat gebeuren want dat is van de gemeente. Het pad langs het N-W-kanaal is van de Provincie.

willy zegt:

Tussen 20 januari en 19 juli 2025 is de westelijke kade langs het Noord Willemskanaal
tussen de brug bij de Punt en de Oosterbroeksebrug afgesloten wegens werkzaamheden.
De kade wordt opgehoogd en de fietssnelweg wordt hierover aangelegd.
Via borden is er een omleidingsroute, zie de kaart:
https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/2025/januari/start-werkzaamheden-doorfietsroute/

inwonervanHaren zegt:

Ik hoop dat er bij dit fietspad/fietssnelweg ook gedacht word aan verlichting. Want bv die tussen Haren en Groningen Zuid is zo slecht verlicht en zo dicht op het water, dat ik hem als het donker is al niet eens meer wil gebruiken

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.