Kosten van Project X in kaart gebracht: Haren moet betalen
De gemeente Haren heeft de raad ingelicht over de kosten die voortvloeien uit Project X. De gemeente verwacht dat het Project X de gemeente 250.000 euro gaat kosten. “We zullen minister Plasterk vragen of hij ons kan helpen”, liet burgemeester Rob Bats vanmiddag via Radio 1 weten. Bats lijkt te hopen op financiële steun uit Den Haag. Als dat niet gebeurt zal Haren zelf voor de strop opdraaien. “Dan zullen we dat uit onze algemene reserve moeten halen”, zegt wethouder Theo Sieling desgevraagd. “En die algemene reserve is al niet groot meer.” Zoals bekend heeft Haren nog een reservepositie van ruim vier ton. Het bedrag van 2,5 ton zou een enorme aderlating zijn.
De kosten van het project worden door de gemeente enigszins gespecificeerd. Zie hieronder.
- Kosten voorafgaand aan het incident: € 8.450
De kosten voorafgaand aan het incident worden bepaald door de ureninzet van in- en externe medewerkers ter voorbereiding op het ‘feestje’ en het treffen van voorzieningen zoals verlichting voor de ‘uitvallocatie’.
- Kosten tijdens het incident: € 12.400
De kosten tijdens het incident worden voor het grootste gedeelte bepaald door de inzet van zo’n 40 interne medewerkers (gemeentelijk coördinatieteam, buitendienst-medewerkers, telefonie) die de gehele vrijdagavond en ‑nacht zijn ingezet. Hier niet inbegrepen zijn de kosten van inhuur expertise van andere gemeenten, aangezien deze kosten door de Veiligheidsregio worden gedekt.
- Kosten schade gemeentelijke eigendommen: € 10.500
Deze kostenpost betreft schade aan bestrating, verkeersborden, abri’s enzovoort, inclusief de ureninzet van medewerkers voor het herstel van deze schade.
- Kosten na het incident: € 217.200 (reële indicatie van het eindbedrag, inclusief . inschatting doorlopende ureninzet medewerkers en externen)
De kosten na het incident betreffen de inhuur van expertise en specialisten in de zogenaamde Nafase, de (deel)kosten voor de gemeente Haren voor de inhuur van de Onderzoekscommissie onder leiding van Job Cohen en de inzet van een 30‑tal medewerkers in het weekend en de weken na 21 september 2012, tijdens de Nafase. Onder leiding van een projectleider Nafase zijn er projectplannen gemaakt en uitgevoerd op het gebied van Frontoffice (inwoners), Voorlichting (media), Herstel (eigendommen), Schade (inventarisatie), Financiën (gevolgen) en Nazorg (psychosociaal). Nog steeds zijn diverse medewerkers bezig met de gevolgen van Project X. De verwachting is dat de kosten voor inzet van medewerkers en ingehuurde externen voor de Nafase doorlopen tot na de publicatie van het rapport van de Onderzoekscommissie ‘Project X Haren’.
NADERE VOORLOPIGE OPSOMMING VAN DE KOSTEN:
Overzicht kosten Project X Haren 21 september 2012
A Kosten vooraf: Bedrag (excl btw)
1 Catering 281,18
2 Noodaggregaat + verlichting uitvallocatie 2.065,36
3 Inzet medewerkers gemeente Haren voorbereiding 20/21 sept 4.042,02
4 Brieven vooraf (geen externe kosten)
5 Bewonersbijeenkomst vooraf 20 sept. (geen externe kosten, want in raadzaal)
6 Bewegwijzeringsborden naar uitvallocatie (wel gemaakt niet geplaatst)
7 inhuur communicatie 1.333,50
8 Juridische ondersteuning (o.a. noodverordening) 210,00
10 Plaatsen hekken raadhuisplein 517,20
Totaal Kosten vooraf 8.449,26
B Kosten tijdens incident: Bedrag (excl btw)
11 Inhuur bussen (onbekend of dit nog bij de gemeente wordt geclaimd)
12 Catering 396,08
13 Dranghekken (eigen dranghekken, geen externe kosten)
14 Geluidsinstallatie (op Gorechtterrein. Heeft de politie geregeld, kosten politie?)
15 Flyers 160,00
16 Brief aan bewoners Oosterweg / niet-afgezette straten om Stationsweg heen (geen externe kosten, want
door eigen personeel)
17 Inzet medewerkers gemeente Haren 21/22 sept 10.179,40
18 Juridische kosten (vooral i.v.m. noodverordening) 150,00
19 Inhuur expertise andere gemeenten (geen kosten, hoort bij Veiligheidsregio, om niet)
20 inhuur communicatie 1.530,00
Totaal Kosten tijdens incident 12.415,48
C Kosten na incident: Bedrag (excl btw)
21 Opruimen, vegen (Milieudienst Groningen) 5.000,00
22 Catering 598,62
23 Inhuur expertise, specialisten nafase 49.866,11
24 Inschatting inzet expertise en specialisten 33.600,00
25 Inhuur onderzoekscommissie Haren (1/3 deel van offertebedrag opgenomen als kosten voor Haren) 25.538,92
26 Kosten voorlichting / communicatie (o.a. advertenties, persberichten) 10.653,23
27 Bewoners- + ondernemersbijeenkomsten 5.435,23
28 Inzet medewerkers gemeente Haren nafase 62.504,88
29 Inschatting inzet medewerkers nafase 5.980,00
30 Gebruik RISE 704,34
31 Bedankjes/bedankkaarten 510,00
32 Bezorgen brieven, flyers 448,75
33 Uitingen / activiteiten tijdens 4-Mijl (o.a. Greenscreen) 885,80
34 Diverse kosten (o.a. taxi) 324,96
35 Juridische kosten (advies mbt schades) 912,00
36 Inschatting diverse kosten (WOB-verzoeken, te verwachten nota’s herstel schades, kosten rond publicatie
onderzoeksrapport (pers, voorlichting, etc.))
14.250,00
Totaal Kosten na incident 217.212,84
D Schades aan: Bedrag (excl btw)
36 gemeente-eigendommen – abri’s 1.213,95
37 gemeente-eigendommen – openbare weg
38 gemeente-eigendommen – dranghekken 247,50
39 gemeente-eigendommen – bestrating 3.739,54
40 gemeente-eigendommen – stoeptegels
41 gemeente-eigendommen – lantaarnpalen
42 gemeente-eigendommen – verkeersborden 1.540,27
43 gemeente-eigendommen – groen
44 gemeente-eigendommen – overig: brievenbus ’t Nije Cruys en Rijksstraatweg 249,68
45 Inzet medewerkers gemeente Haren nafase herstel schade 3.529,75
Totaal kosten Schade 10.520,69
TOTALE KOSTEN GEMEENTE HAREN [A,B,C,D] 248.598,27
12 reacties