De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 5 december, 2020

dinsdag 14 april 2020

Nieuws:

Verdachte ontucht woont weer in Haren, zaak nog niet voor rechter geweest

Door: Redactie

De 58-jarige man die in november is aangehouden wegens vermeende ontuchtige handelingen met leerlingen van de Peter Petersenschool is weer thuis in Haren.

Zijn voorlopige hechtenis was op 29 november opgeheven onder strikte voorwaarden. Eén van die voorwaarden was een gebiedsverbod in Haren, waar hij woont. Door de Coronacrisis is het nog steeds niet gekomen tot een behandeling van de zaak. De advocaat van de verdachte heeft om die reden bij de Raadkamer van de rechtbank gevraagd om het aanpassen van de voorwaarden. Nu de verdachte weer thuis woont, is kennelijk het gebiedsverbod opgeheven. Melanie Kompier van het OM: “Wat er in de Raadkamer wordt besproken is vertrouwelijk, dus daar kan ik niets over vertellen. Maar als een gebiedsverbod wordt opgeheven zijn er waarschijnlijk weer andere voorwaarden aan toegevoegd, zodat zo iemand in beeld blijft van de reclassering.” Kompier zegt dat natuurlijk door de rechter wordt bekeken of terugkeer naar huis ook veilig is. Volgens haar zijn de betrokken ouders van de kinderen ingelicht over deze ontwikkeling. De verdachte was geen personeelslid van de Harense school, maar als freelance verhalenverteller actief op meerdere scholen in de regio.

14 reacties

R. zegt:

Vraag me toch af of je niet hiermee het gevaar creeërd dat 1 van de ouders voor eigen rechter gaat spelen. Snap ook eerlijk gezegd niet waarom de man niet tot de uitspraak buiten Haren geplaatst kan worden?

15 april 2020 om 13:55
Ron zegt:

Mag hopen dat deze man z’n werk als verteller niet meer mag doen. En daarnaast, (……red) wonen toch ook gezinnen, die zullen blij zijn dat hij terug is!

15 april 2020 om 16:59
Bastiaan bakker zegt:

Lieve mensen
Mischien is deze man helemaal niet schuldig
Het jammer dat wij in deze maatschappij iedereen direct veroordelen
Zullen we dat over laten aan mensen die daar verstand van hebben
Als hij vrij gelaten wordt heeft openbaar ministerie geen onvoldoende bewijs om hem vast te houden
Deze man is altijd zeer begaan geweest met kinderen
Dit was zijn passie en zijn werk
Hij kan en mag zijn beroep niet meer uitvoeren
Dus lieve mensen
Veroordeel íemand niet als je niet weet waar je over praat
Ik hoop dat bewuste persoon zn leven weer een klein beetje kan opbouwen
En haren de krant zoek deze persoon eens op
En schrijf een stuk wat er echt op slaat

Redactie zegt: Als de verdachte daarvoor open staat, zijn wij de eerste om een interview met hem te houden. Echter, het is misschien beter dit voor te stellen nadat de zaak juridisch is afgehandeld.

16 april 2020 om 06:53
Chris zegt:

Beste mensen,
Laat hier geen misverstanden ontstaan… Bij de bijeenkomst in november 2019 aan honderden ouders op de PPS school, waarbij GGD, politie en het openbaar ministerie aanwezig waren, is duidelijk aangegeven dat deze man heeft bekend. Natuurlijk moet de rechtszaak nog plaatsvinden, maar dat doet niks af aan deze bekentenis. Deze man, deze verhalenverteller die in (….red) woont, heeft dus bekend erg jonge en kwetsbare kinderen te hebben misbruikt. Helaas weet ik maar al te goed wat dit voor impact heeft gehad om alle docenten, ouders en kinderen van de PPS, om al niet te spreken over de ouders en slachtoffers. Ik zie dus absoluut geen reden deze man te beschermen, dan had hij wellicht eerst moeten nadenken voordat hij blijvende schade aanrichtte in de levens van zoveel mensen en erg jongen kinderen… Wat mij betreft dus echt onbegrijpelijk dat deze man mag terugkeren in Haren… Dat hij dit al deze mensen aandoet, en de slachtoffers en hun ouders…. dat je deze man gewoon tegen het lijf kan lopen in ons dorp? Echt onbegrijpelijk vind ik dat….

16 april 2020 om 10:14
Anoniem zegt:

Beste Bastiaan,

Ik schrik van je antwoord. De verdachte heeft bekend en dat weet jij ook. Het is daadwerkelijk gebeurd en het is voor betrokkenen vreselijk dat hij weer in Haren mag zijn.

16 april 2020 om 14:00
Anoniem zegt:

Bastiaan Bakker,

Ik vind het ronduit schandalig dat je via deze weg heel Haren kan laten weten dat je de slachtoffers en hun ouders niet gelooft. Verdachte is dader door zijn bekentenis en het leed bij de betreffende gezinnen is groot. Hoe zal het voor hen zijn als ze lezen hoe je erover denkt? Ik weet dat jij de dader kent en ik ken hem ook. Niemand had het van hem verwacht, maar het is gebeurd! Je beschermt de verkeerde partij. Gelukkig is het jouw kind niet overkomen, want dan had je heel anders gepiept.

16 april 2020 om 14:25
Annemarie zegt:

Schandalig Bastiaan bakker, deze man is ziekelijk gestoord. Pedoseksuelen verdienen geen enkele bescherming. Wellicht houdt jij hem de hand boven het hoofd omdat jij hem kent of (….red). Misschien iets empathischer als je de slachtoffers in hun waarde laat en de redactie van deze krant spaart.

16 april 2020 om 22:54
WdH zegt:

Onbegrijpelijk! Iemand die misbruik maakt van het onbevangen vertrouwen van kinderen en hen vervolgens misbruiken, dan ben je echt te triest voor woorden en niet goed bij je hoofd. Dat soort lieden laat je niet vrij rondlopen! Ook niet voorwaardelijk, aangezien het is een bekend gegeven is dat plegers van zedenmisdrijven het hoogste percentage recidivisten heeft. Dat risico neemt het OM dus willens en wetens. Totaal onverantwoord en niet te geloven.

17 april 2020 om 21:40
Familie de Vries zegt:

De absurde reactie van de heer Bakker is voor mij reden nimmer meer gebruik te maken van zijn diensten (installateur). Wat een verstand heeft deze beste man, m’n haren blijven recht overeind staan!

19 april 2020 om 08:27
rolf zegt:

Sorry hoorr, ik snap dat er Corona is, maar om dan een dader weer in hetzelfde gebied te plaatsen waar zijn slachtoffers wonen is echt niet te begrijpen. En dan met zulke toeren verbazen dat men het vertrouwen in de gerechtelijke macht verliest. Echt niet te bevatten. De man had toch ook ergens tijdelijk geplaatst kunnen worden buiten haren. Bv in het westen van het land. Dat degene dan niet in contact kan komen met familie, ja dat recht heeft hij zelf verschoten door het misbruik te plegen.

22 april 2020 om 14:44
jodelie zegt:

Dat deze man überhaupt in Haren weer wil en durft te wonen…. Als hij bekend heeft en spijt heeft betuigd: maak dan dat je weg komt uit Haren en je slachtoffertjes, laat zien dat het je spijt. Schijnbaar niet, schaamt zich dus niet voor zijn daden. Walgelijk… (en héél slecht van het OM)

23 april 2020 om 09:48
Jan zegt:

“Maar als een gebiedsverbod wordt opgeheven zijn er waarschijnlijk weer andere voorwaarden aan toegevoegd”.
Ik kan me voorstellen dat deze man huisarrest opgelegd heeft gekregen.
Lijkt me afdoende, in afwachting van zijn rechtszaak.

25 april 2020 om 17:22
Anoniem zegt:

@Jan…Niet als je weet waar deze man woont!

25 april 2020 om 21:06

Wilt u reageren?