De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 28 oktober, 2025
Deze post is bekeken 173 keer.

woensdag 29 januari 2020

Nieuws:

Auto rijdt fietser aan op rotonde Haren

Door: Redactie

Woensdag rond 12.30 uur vond een botsing plaats tussen een fietser en een auto op de rotonde Vondellaan/Rijksstraatweg in Haren. De fietser werd door ambulancepersoneel gecontroleerd, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.

De politie onderzoekt de toedracht. Los van dit incident is de betreffende rotonde toch een gevaarlijk punt in Haren. Fietsers rijden niet zelden de rotonde op zonder af te wachten wat de auto’s op die rotonde van plan zijn. Als auto’s de rotonde vervolgens willen verlaten worden ze plotseling geconfronteerd met een fietser naast hun voertuig. Of dat hier ook gebeurde is niet bekend.


Foto’s Patrick Wind, 112 Groningen/ Haren de Krant

16 reacties

Q zegt:

Ik denk als je gewoon vanaf het begin had gezegd fietsers op de rijbaan en dat de klinkers alleen voor voetgangers waren er nooit zoveel problemen zouden zijn. Of de stoep toch weer verhogen.

Moet zeggen dat ook veel automobilisten bij het afslaan op de rotonde geen richting aangeven en het daardoor ook soms moeilijk te zien is welke kant een auto op wil gaan.

Willem zegt:

Fietsers trekken zich inderdaad niets aan van de haaientanden.
Heb al diverse malen bijna een fietser die vanaf Groningen komt en ik wil de Vondellaan op draaien tussen de auto en de hekjes gehad.(uiteraard geef ik richting aan)
Ook heb ik al diverse ruzies tussen fietsers en automobilisten gezien.
Het blijft opletten want in de auto trek je toch aan het kortste eind juridisch gezien.

Inwoner Haren zegt:

Ten eerste, ja het is een vrij gevaarlijke rotonde! Zowel voor fietsers als voor automobilisten is de situatie niet ideaal. Waarom niet? Veel te veel verkeer in Haren! Automobilisten rijden doorgaans veel te snel, roekeloos en wild. Ook het begin stuk van de rijksstraatweg richting Groningen, een 30 km zone, wordt regelmatig gewoon 80 tot 100 km/u gereden. Een levensgevaarlijke situatie en de gemeente doet er helemaal niets aan. Moet hier nu echt een eerste slachtoffer gaan vallen voordat er actie wordt ondernomen?

Hendrik zegt:

Erg gevaarlijke rotonde inderdaad. Fietsers rijden vaak zomaar de rotonde op, terwijl ook zij gewoon moeten wachten voor de haaientanden. Echter rijden veel automobilisten in Haren op de Rijksstraatweg en de Vondellaan vaak veel te hard. Mensen vergeten dat het 30 km/u wegen zijn en dat rechts voorrang heeft, bijvoorbeeld vanaf de Potgieterlaan. De hele verkeerssituatie vanaf de Botanicuslaan tot aan de rotonde moet wat mij betreft zo snel mogelijk aangepakt worden. Drempels, wegversmallingen, een aparte fietsbaan op de rotonde. Er zijn voldoende mogelijkheden om de snelheid er uit te halen en om de situatie voor fietsers veiliger te maken.

WdH zegt:

@Q, er zijn inderdaad vaak mensen (scholieren) die bij Univé zomaar vanaf de stoep de rotonde oprijden. Maar het betreft over het algemeen fietsers die wel op de rijbaan rijden. Het probleem is dat ze hard op de rotonde af komen rijden (vooral met elektrische fietsen die bijna iedereen heeft tegenwoordig). Ze rijden dan de rotonde op, terwijl je met de auto al op de rotonde zit -en dus voorrang hebt- alleen doordat de fietsers in volle vaart doorrijden en niet anticiperen op de mogelijkheid dat je als automobilist afslaat gaat het in een fractie van een seconde mis. De oplossing is dat automobilisten met het oprijden op de rotonde direct de richtingaanwijzer naar rechts uit doen, om geen fietsers naast zich te krijgen. Is niet helemaal volgens de verkeersregels, maar kan voor een ieder ellende voorkomen.

InwonerVanHaren zegt:

@WdH,

Helaas doorzie ik uw oplossing niet. Elke deelnemer slaat één keer af. Foute signalen afgeven helpt dan niet.

Het meest veilige is als fietser achter een auto te blijven.

Slaat deze af dan kan dat. Slaat de fietser af dan kan het ook. Simpel.

Q zegt:

@inwoner Haren. Dit geld overigens voor alle 30 km zones in Haren. Wil overigens nogmaals aanmerken dat ook het centrum zelf 30 km is. Schijnen veel automobilisten te vergeten. En niet alleen fietsers weten niet meer wat haaientanden betekenen. Ook genoeg auto’s schijnen dit vergeten te zijn.

Oh en mensen als je een rotonde voor de helft of 3kwart pakt en je slaat af geef dan ook richting aan

En veel fietsers geven geen richting aan. Hand uitsteken lijkt me toch kleine moeite

Hans zegt:

Zorg dat je uiterst rechts op de weg rijdt dan past er geen fietser tussen.
Voorrang verlenen doen ze niet dus dat kun je afdwingen op bv mijn manier.

Er zou eens flink bekeurd moeten worden aan die fietsers. Ze verdienen het.
En niet die 35,- voor een kapot lampje maar gelijk artikel 5.
Laat ze het flink voelen, de fietser is de oorzaak en tegelijk ook het meest kwetsbaar.

Harenaar zegt:

Tja, het is een druk punt waar je goed uit moet kijken, wat uiteraard voor fietsers geldt, maar vooral voor automobilisten omdat je met een auto ernstige ongelukken kunt maken.
Ik fiets dagelijks over de Rijksstraatweg en die rotonde en het is absurd hoeveel automobilisten gevaarlijk rijgedrag vertonen om vooral die ene fietser nog even voorbij te gaan. Zelfs op de rotonde wordt je nog ingehaald door een auto die vervolgens vlak voor je langs afslaat.
Als iedereen nou eens accepteert dat de weg van iedereen is (we kennen nog steeds Shared Space in Haren) en automobilisten vooral rekening houden met scholieren van wie ze weten dat ze vaak wat minder goed uitkijken, dan gebeuren er veel minder ongelukken.
En aan de automobilisten: wees blij dat er veel fietsers zijn. Als die allemaal de auto zouden nemen zou het nog veel drukker worden…

Harenaar zegt:

@WdH: Je schrijft “De oplossing is dat automobilisten met het oprijden op de rotonde direct de richtingaanwijzer naar rechts uit doen, om geen fietsers naast zich te krijgen. Is niet helemaal volgens de verkeersregels, maar kan voor een ieder ellende voorkomen.”
Als het je bedoeling is om de eerste afslag te nemen, dan is het juist wél volgens de verkeersregels om op tijd je richting aan te geven. Als je niet van plan bent om de eerste afslag te nemen, dan zaai je alleen maar verwarring als je wél richting naar rechts aangeeft. (Denk aan verkeer dat bij die afslag de rotonde óp wil en er vanuit gaat dat jij zult afslaan)

Jeroen zegt:

@WdH
Ja. Dat is lekker handig voor andere auto’s…
‘Och die gaat eraf, nou dan kan ik wel de rotonde op rijden. Oepsss….’

A. Smit zegt:

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de spelregels op rotondes onduidelijk en soms onlogisch zijn. Bij gescheiden rijbanen voor fietsers hebben die de neiging om de rotonde op te kruipen terwijl er al van links een auto aankomt. Eigenlijk heeft die auto voorrang maar hij moet bij de volgende afslag dan toch stoppen om de fietser niet te snijden. En maaltijdbezorgers op scooters denken dat ze ook op een rotonde iedereen mogen inhalen. Ik denk dat je de volgende drie dingen moet invoeren: 1. schaf gescheiden rijbanen af; 2. op de rotonde heeft ALLE verkeer van links voorrang; 3. verboden in te halen. Als verkeer op de rotonde altijd voorrang heeft op verkeer dat de rotonde wil oprijden, en als op de rotonde er alleen maar achter elkaar en niet naast elkaar mag worden gereden zouden ongelukken tot het verleden moeten behoren.

Jan| Joker zegt:

Het is gewoon een racebaan op de Vondellaan!!
En waar zijn die 30 km borden op de Vondellaan gebleven??
Wanneer komen daar dezelfde snelheid beperkende drempels zoals aan de Emmalaan.
Of wachten we gewoon dat het een keer vreselijk mis gaat?

Jan| Joker zegt:

En mensen, Lees Watjes!!
Pak eens vaker de fiets!

Piet zegt:

Kennelijk moeten er op deze rotonde of de Molenweg eerst doden vallen? De vrachtauto’s, ambulances en brandweer maken het nog extra gevaarlijker.

Q zegt:

@A.smit. dat is toch al het geval op een rotonde? staan niet voor niets haaientanden. Laat mensen eerst maar weer eens leren hoe goed richting aan te geven, dus ook de fietsers en wat de betekenis is van Haaientanden. En laat eens binnen de 30km zones in heel Haren een goed gehandhaafd worden, dan haal je denk ik de angel al uit veel van de problemen

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.