De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 21 Mei, 2025
Deze post is bekeken 3510 keer.

woensdag 07 mei 2025

Nieuws:

Glasvezel Oosterhaar vertraagd

Door: Redactie

In Haren heeft aannemersbedrijf Allinq in opdracht van KPN glasvezelkabels gelegd tot de gevel van 8000 woningen (2024-2025). Bewoners kunnen aan KPN laten weten dat ze ook de kabel ‘naar binnen’ willen hebben.

Meer dan 80% van de bewoners heeft intussen toestemming gegeven om de kabel door de gevel te leiden naar een ‘internetkastje’ aan de wand. Wie de glasvezel eenmaal ‘heeft binnengehaald’ kan een abonnement voor snel internet afsluiten met een provider naar keuze en dat kan natuurlijk KPN zijn. Het grote project kan niemand zijn ontgaan: de oranje kabels kwam je overal tegen. Soms waren er klachten van buurtbewoners over verkeerde sleufjes of gesperde opritten. Een enkele keer werd ondanks de voorzorgsmaatregelen een gasleiding geraakt. Doordat de aannemer korte lijnen heeft met zowel KPN als met Enexis waren die problemen meestal snel opgelost.

Boren
Niels Kingma (Allinq): “Het project in Haren is nagenoeg afgerond en het verliep naar wens. Als projectmanager heb ik veel contact met mijn partners van KPN, zoals projectleider Senna Zijlstra en coördinator Joeri Munier. Het voelt echt alsof we één team zijn en dat werkt erg fijn.” Desondanks ontstond er onlangs enige ruis, omdat wijkbewoners in Oosterhaar weliswaar de kabels in hun tuin hebben liggen, maar nog geen aansluiting binnenshuis hebben gekregen. Dat vraagt om uitleg. Senna Zijlstra van KPN: “De oorzaak daarvan is dat we de glasvezel in Oosterhaar nog niet hebben kunnen koppelen aan de kabels aan de westzijde van de spoorbaan. Er moeten boringen plaatsvinden door het talud en daarvoor zijn vergunningen nodig van ProRail. Dat is een tijdrovend proces.” Joeri Munier van KPN: “Dit was allemaal niet te voorzien, omdat er al een buis onder het spoor loopt, die we hadden willen gebruiken. Daar was volgens de kaarten ruimte. Maar toen we zover waren bleek dat die buis al helemaal vol zat met andere kabels en leidingen die niet waren geregistreerd. Dat was een tegenvaller.”

Funda
Hoelang het gaat duren voordat ook in Oosterhaar de glasvezel gebruikt kan worden is onzeker. Daarover durven KPN en de aannemer geen voorspelling te doen. Vergunningprocedures kunnen maanden duren. Als Haren eenmaal glasvezel heeft is dat goed nieuws. Volgens Joeri Munier is glasvezel een pluspunt als een huis te koop komt. “Op Funda zie je dan vermeld dat het huis is voorzien van glasvezel en dat vinden mensen belangrijk.”

foto: V.l.n.r. Joeri Munier, Niels Kingma en Senna Zijlstra. Het glasvezelteam.

22 reacties

Jacob zegt:

Ik hoor van iedereen die ik ken in het land en die glas op de oprit heeft hetzelfde.
De aanleg in huis laat dan nog maanden op zich wachten…

AZ zegt:

Mooi verhaal van KPN en Allinq(?). Zo`n succes vond ik het niet. Voortuin naar de filistijnen, de straat opgebroken en amper weer teruggelegd, daarnaast allerlei witte busjes die als idioten door het dorp scheurden met bestuurders die compleet door het lint gingen als je ze erop aansprak.

Freek zegt:

Dikke bende hebben ze inderdaad achtergelaten! Stoelen opengebroken, niet goed hersteld . Kijk eens op de stoep naast intermezzo. Al 2 ouderen zij. Daar gevallen, met alle gevolgen van dien! Daarnaast plan je afspraak in met monteur om het in ieder geval binnen te laten aanleggen / voorbereiden. Hele morgen thuis gebleven, komen ze gewoon niet opdagen! Lekker betrouwbaar..

Frits zegt:

Een succes..? Wat een grote chaos overal en wat een slechte terugplaatsing van het opengebroken straatwerk.
Behalve gas, water, electra nog veel meer schade ook in de tuinen van de bewoners door het ruige aanleg werk. Als dit het voorteken is van alles en het moet ook nog naar binnen gebracht worden dan kan je je borst nat maken. Wat een agressie aanleg partij van atsa en het lijken wel collegas van max Verstappen zo hard rijden ze door de wijken heen. Vind er nog weinig succes aan zo.

Hans zegt:

Kortom een gebrek aan goede werkvoorbereiding en beleid van KPN.
Zoals overigens ook al geconcludeerd door de ACM.

Maar welke kabels in huis? Hier steken alleen nog maar sprietjes uit de stoep en voor gevels. Zelfs de schakelkast is nog niet aangesloten.

Frits zegt:

Nou wat een succes..!
Om 7 uur op de ramen en deuren beuken terwijl ze er om 8 uur zouden zijn, de stoep en tuin nog steeds kl*ten..!
Zitten een paar goede jongens tussen, maar de meesten asociaal en schelden op elkaar en naar de bewoners

rolf zegt:

Kijk ik heb niks tegen buitenlanders, maar wat ik niet snap is dat dit gedaan werd door mensen die geen woord Nederlands of Duits of Engels spraken. Dan werd er gezegd dat er altijd een Nederlands sprekende voorman bij was!! Nou dat was ook niet zo. Of de voorman kon ook geen Nederlands. of er was de helft van de tijd geen voorman te bekennen. En inderdaad veel stoepen zijn niet goed hersteld en bij de Anjerlaan schijnt het zelf zo erg te zijn geweest dat mensen zelfs een poosje zonder water hebben gezeten omdat men de waterleiding beschadigd had.

Tip van mij, meld als je vind dat de stoep niet goed hersteld is dit bij de gemeente (gemeente.groningen.nl en dan bij melden of klacht) en zeg er dan bij dat je het vermoeden hebt dat dit het gevolgd is van de werkzaamheden door KPN

inwonervanharen zegt:

Nu zegt men van KPN dus dat er nu pas vergunningen zijn aangevraagd? Waarom dan niet eerst de vergunningen aanvragen voor je begint met de aanleg? Dan kan je meteen alles in 1 keer doen

Redactie zegt: Die vraag hebben we natuurlijk ook gesteld en het antwoord staat in het artikel: “Dit was allemaal niet te voorzien, omdat er al een buis onder het spoor loopt, die we hadden willen gebruiken. Daar was volgens de kaarten ruimte. Maar toen we zover waren bleek dat die buis al helemaal vol zat met andere kabels en leidingen die niet waren geregistreerd. Dat was een tegenvaller.”

inwonervanharen zegt:

“Dit was allemaal niet te voorzien, omdat er al een buis onder het spoor loopt, die we hadden willen gebruiken. Daar was volgens de kaarten ruimte. Maar toen we zover waren bleek dat die buis al helemaal vol zat met andere kabels en leidingen die niet waren geregistreerd. Dat was een tegenvaller.”

Dan denk ik had dat dan meteen onderzocht of die buis er wel of niet was

Joeri Munier zegt:

Geachte inwoner(s) van Haren,

Wij betreuren het om te lezen dat de aanleg van glasvezel in uw omgeving niet naar wens verloopt. Graag willen we enkele punten verduidelijken en u van dienst zijn bij het oplossen van de problemen:

Herstel van tuinen: Indien het terugleggen of herstellen van uw tuin niet naar tevredenheid is uitgevoerd, verzoeken wij u vriendelijk om een klacht in te dienen via https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/klacht-indienen. Uw melding wordt doorgestuurd naar onze aannemer, die contact met u zal opnemen om het probleem op te lossen.

Herstel van stoepen: Alle stoepen worden na werkzaamheden gecontroleerd en aan de gemeente opgeleverd. Indien de gemeente niet tevreden is met het herstel, wordt dit aangepakt en gaat er een garantietermijn van één jaar in. De gemeente Groningen heeft besloten dat de gegraven delen worden opgevuld met half-verharding.

Gedrag van medewerkers: Het gemelde gedrag van onze medewerkers is doorgegeven aan Allinq. Zij zullen de medewerkers aanspreken en ervoor zorgen dat er een Nederlands/Engelstalig sprekende voorman aanwezig is.

Aansluiting op glasvezel: Het aansluiten van nog niet aangesloten adressen is in volle gang. Helaas zorgt de nog niet gerealiseerde boring richting Oosterhaar voor vertraging. Zodra we hier verder kunnen, zullen we u hierover informeren.

Voor verdere vragen kunt u terecht op onze hulp- en contactpagina. https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/hulp-en-contact

Met vriendelijke groet,

KPN Glasvezel Team

Hans zegt:

Keurige vent kwam aan de deur, Yamin.
Hij wilde een afspraak maken voor het aansluiten in huis.
Heeft de installatie keurig gedaan.
Buiten is er inderdaad een heel klein beetje gras niet helemaal netjes.
Groeit zo weer aan. Je kan je druk maken om alles.

Ben zegt:

Denk dat er op meerdere plaatsen het noet goed gaat in Haren.
Zelfs als je meerdere keren meldt dat de aansluiting niet bij de gevel en op de erf afscheiding wordt je door de medewerkers niet geloofd. Het systeem zegt dat het bij de gevel ligt
Komt de monteur voor de binnen montage en ziet dat in de straat de meeste oranje beschermhulzen geheel niet liggen waar deze zouden moeten zijn.

In het verleden zelf veel (glasvezel) kabels aan gelegd. Echter nooit een uitvoering meegemaakt zoals in Haren.
Wil niet in de herhaling vallen, het is op zijn zachts gezegd een puinhoop. Hoe alles is achter gelaten gaat als het klaar is dat is een zorgwekkende gedachte

Ik troost mij maar met de gedachte dat de Grote Markt en de binnen stad er weer spik en span bij liggen.

Willem zegt:

Glasvezel keurig aangelegd, alles volgens afspraak.
Kabel onder de sloot door en vervolgens op de door mij aangegeven plek naast het huis .
Monteren van het aansluitpunt in huis ook prima en op tijd gedaan .
Ik heb zelf de aansluiting met de router gedaan en alles werkt perfect.
Complimenten voor KPN en Allinq.(zeker ook voor de buitenlandse werknemers die in weer en wind de kabels moesten aanleggen)

Jacob zegt:

Iedereen die met kabels en leidingen in de grond werkt weet dat de situatie bijna nooit is zoals het op de kaart staat. Registratie is berucht onbetrouwbaar en daarom gaat een aannemer die wat aan moet leggen als het goed is vooraf checken of alles klopt.

rolf zegt:

@Joeri Munier, dan zou het ook wel leuk zijn als je een bericht terug krijgt van KPN. Ik heb al een paar keer geklaagd over de medewerkers en bv het aso gedrag kwa parkeren en bv dat ik zag dat er blikjes drinken gewoon in de natuur werden weggegooid, maar je krijgt totaal geen reactie terug.

Als is het maar een berichtje van KPN dat ze de klacht ontvangen hebben en in behandeling nemen.

AZ zegt:

@Joeri Munier

Ik heb een klacht ingediend over mn tuin. Toen kreeg ik ineens om 10 uur op een woensdagochtend een telefoontje van een aannemer uit Rosmalen (zeer logisch) met de mededeling dat die bij mij aan de deur stond (zonder afspraak of mededeling vooraf). Of ik misschien nog in bed lag aangezien ik niet open deed. Ik was op m’n werk. Het enige!! wat er vervolgens gedaan is, is een handje graszaad over m`n gazon strooien. Totale aanfluiting!!

Frits zegt:

Een klacht indienen heeft geen enkele zin, ze hebben de kabel geraakt van ziggo en zelf met tape het weer proberen te herstellen om de schade te verdoezelen… De monteur van ziggo had dit zo gevonden en heeft dit nu goed hersteld gelukkig, bij mij komen jullie er niet in, wat een aanfluiting en een chaos hoe jullie werken en alles achterlaten.

annemarie van vossen zegt:

Een bijzondere advertorial weer. In Haren is meer dan 80 procent aangesloten, hoe komen jullie hierbij?

Ik citeer van de KPN Site:

Goed nieuws! We leggen glasvezel aan in Haren, Groningen. Dat betekent straks supersnel en superstabiel internetten tot wel 4 GBit/s. We hebben 40% aangesloten.

Überhaupt een grote ellende die aansluiting van de glasvezel via de vermaledijde aannemers via KPN en als makelaar is het verhaal dit op Funda erbij komt ook een pusherige verkoopreden om over te moeten stappen op KPN. Je huis wordt er geen cent meer waard van.

Redactie zegt: Dank voor uw reactie. Het betreft hier geen advertorial, maar nieuwsgaring. U zoekt er iets achter, bijvoorbeeld dat KPN betaalde voor dit artikel? Verklaar uw argwaan.

annemarie van vossen zegt:

Als iets feitelijk niet helemaal juist is, waarom zou het dan zonder enige reden geplaatst worden? Ik zie de namen KPN en Allinq staan, ergo dit is dan toch in feite een verkapte advertorial?

rolf zegt:

@Annemarie ik snap je verwarring, maar het staat er niet goed. 80% van de mensen geeft toestemming om de glasvezel naar binnen te laten leggen. Dit betekent nog niet (zoals het artikel wel doet vermoeden) dat de mensen er ook gebruik van gaan maken. Veel mensen hebben hier toestemming voor gegeven omdat het nu gratis kan terwijl als je ermee wacht en uiteindelijk wel op glasvezel zou moeten het uiteindelijk een dure grap kan worden om het alsnog naar binnen te laten aanleggen. Als het dus in huis ligt heeft de bewoner zelf de keuze om dan te kiezen voor Ziggo, Odido KPN of een andere internetprovider.

Zie het netzo als de vaste telefoon. Alle kabels die daarvan liggen zijn wel van KPN maar worden in bruikleen gegeven aan andere maatschappijen

Redactie zegt: De bovenstaande lezing klopt, excuses als dat niet duidelijk was. De toestemming werd gegeven om de kabel als het ware naar binnen aan te leggen.

Antoine zegt:

Gewoon reclamepraatjes inderdaad. Feit is dat de aanleg van glasvezel enorm duur is: iets van 1000 euro per huishouden. Dat geld moet natuurlijk worden terugverdiend. En dat lukt alleen als een groot deel van de huishoudens een abonnement afsluit: in eerste instantie tegen een aantrekkelijk tarief, maar zodra KPN een fors marktaandeel heeft, is het uit met de pret.

AZ zegt:

@Harendekrant, het zou jullie sieren om toe te geven dat jullie met open ogen in de mooie praatjes van KPN zijn getuind. Wees een beetje kritisch!

Redactie zegt: zou u dat prettig vinden? Waren het mooie praatjes en zijn we ergens ingetuind? Mogen we het iets anders formuleren? Wij hebben navraag gedaan bij KPN naar de stand van zaken naar aanleiding van klachten en reacties op onze homepage. We hebben de reactie van KPN aan onze lezers doorgegeven zonder eigen oordeel of veroordeling. Het is opvallend dat ons daardoor een zekere naïviteit verweten wordt. Haren de Krant wil positief-kritisch zijn, maar het is niet de intentie om overal een onderzoeksartikel van te maken. Wat u mist, en daar heeft u gelijk in, is dat we in dit artikel alleen het woord hebben gegeven aan KPN en niet aan (on)tevreden gebruikers. Daar heeft u een punt, maar net zo min als wij kunnen controleren of het relaas van KPN klopt kunnen we controleren of de klagers ‘gelijk’ hebben. Lastig. Toch vinden we hier uw reactie wel mooi. Het houdt ons scherp, waarvoor dank.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.