De krant die je leest van A tot Z
Maandag 6 december, 2021

dinsdag 19 oktober 2021

Nieuws:

Tip de redactie over Linke Locaties (en oplossingen) voor fietsers in Haren en de dorpen

Door: Redactie

Kent u Linke Locaties voor fietsers?
Waar ligt het gevaar op de loer?

Laten we het eens hebben over linke plekjes in Haren en omgeving vanuit het perspectief van fietsers. Wat zijn volgens u plekken die veiliger gemaakt kunnen worden en hoe? Stuur uw suggesties per mail aan: redactie@harendekrant.nl onder vermelding van Linke Locaties. Bedenk ook oplossingen!

In november en december publiceren wij dan de echte code-rood locaties in Haren, Onnen, Glimmen en Noordlaren.

Soorten fietsers
In ons officieuze onderzoek hebben we het over e-bikers, gewone fietsers, racefietsers en snelle MTB-ers. Het zijn kwetsbare weggebruikers en hun onderlinge snelheden zijn nogal groot. Vooral e-bikers zorgen nogal eens voor misverstanden met automobilisten en andere fietsers, die hun snelheid verkeerd inschatten.

Vijf voorbeelden
Linke Locaties in Haren en omgeving

1.Kerklaan, driesprong met Dilgtweg.

Waarom link: fietspad is tweerichtingsverkeer, zodat afslaand verkeer van twee kanten verrast kan worden door fietsers. Bovendien kan men (komend vanuit Dilgtweg) nauwelijks het fietspad overzien. Welke aanpassing is volgens u nodig? Helaas viel op 12 oktober weer een slachtoffer. Een meisje van 20 jaar raakte ernstig gewond.

2.Rijksstraatweg kruising Holsteinslaan

Waarom link: Automobilisten kunnen (komende vanuit Holsteinslaan) het fietspad niet overzien en fietsers zien auto’s niet aankomen. Auto’s moeten voor uitzicht half op het fietspad rijden.

3.Rotonde Rijksstraatweg-Molenweg

Waarom link: Fietsers nemen vaak voorrang als ze de rotonde oprijden en komen dan in conflict met auto’s op die rotonde die de eerstvolgende afslag willen nemen (zie foto). Welke aanpassing is volgens u nodig?

4.Fietspad Kerklaan, kruising Esserweg

Waarom link: Het fietspad bevindt zich op een drempel. Als een auto voor die drempel stopt kan de bestuurder het fietspad uit de richting Helpman niet overzien.
Welke aanpassing is volgens u nodig?

5.Oosterweg, kruising met Rummerinkhof en Kromme Elleboog

Waarom link: Eén van de vreemdste kruisingen in Haren. Een flessenhals die niet duidelijk maakt welke rechten en plichten het verkeer daar heeft. Fietsers kunnen zomaar worden aangereden voor verkeer uit zowel Kromme Elleboog als Rummerinkhof. Welke aanpassing is volgens u nodig?

Foto bovenaan: Kruising Dilgtweg-Kerklaan, aanrijding met meisje 12 oktober. Foto 112Groningen

11 reacties

Ludo zegt:

Laat de fietsers ook eens richting aangeven (hand uitsteken).
Betere voorlichting over verkeersregels, dit zal zeker helpen om iedere weggebruiker minder ongelukken te laten over komen.

20 oktober 2021 om 09:23
AW zegt:

Als de fietsers nou eens hun verlichting op orde hebben en een hand uitsteken waar ze heen gaan dan zou dat een stuk fijner zijn. Soms moet je maar raden als automobilist wat de fietsers doen. En dan nog de snelheid. Ik rij met de auto ook niet hard door Haren, dat doe ik wel op de snelweg. Dus voor alle e-bikers pas ook je snelheid aan in Haren en ga op een fietssnelweg harder.

20 oktober 2021 om 12:19
A. Smit zegt:

1.
Stopbord voor alle verkeer dat uit de Dilgtweg komt. Waarschuwingsborden voor autoverkeer dat vanaf de Kerklaan de Dilgtweg op wil rijden.
2.
De heg snoeien? Stopborden voor verkeer uit de Holsteinlaan? Heb zelf te weinig ervaring met dit kruispunt om met al te grote stelligheid dingen te beweren…
3.
Geldt voor alle rotondes in Nederland: ten eerste al het verkeer van links voorrang geven, zodat altijd het verkeer dat op de rotonde zit voorrang heeft boven het verkeer dat erop wil komen; ten tweede: verboden voor ALLE verkeer om in te halen op de rotonde! Als iedereen netjes achter elkaar rijdt kan iedereen ook rustig weer van de rotonde af. Op rotondes zie ik vaak dat fietsers zich misdragen doordat ze ondanks dat er auto’s aankomen toch van rechts de rotonde opkruipen omdat ze schijnen te denken: ik kom toch van rechts?! Ook het aangeven van je richting is bij heel veel fietsers (en sommige automobilisten) blijkbaar te veel moeite. Overigens ben ik op een andere Harense rotonde op de fiets zelf twee keer bijna aangereden (door een rood autootje van de gemeente Groningen) dat geen voorrang gaf en dat blijkbaar ook niet nodig vond…
4.
Het probleem zit hier uitsluitend voor autoverkeer dat vanaf de Kerklaan totaal geen zicht heeft op fietsers die uit het noorden komen aanrijden, en vice versa. Een stopbord zou automobilisten tot extra waakzaamheid kunnen dwingen. De heg snoeien is wellicht ook geen overbodige luxe. Een spiegel plaatsen zou het probleem grotendeels oplossen maar dit zou nogal vandalismegevoelig zijn. Ik fiets hier zelf altijd voorzichtig en minder vaart, en luister goed of ik iets hoor aankomen. Maar als je als zo velen oortjes in hebt hoor je dat natuurlijk niet…Vanaf de andere kant is het uitzicht prima en lijkt me er geen probleem te zijn.
5.
Te weinig ervaring mee om er iets over te kunnen zeggen.

21 oktober 2021 om 15:14
Rolf zegt:

Oplossingen zijn:

Zowel fietsers als auto’s richting aangeven
Auto’s de 30 km zones respecteren
Nooit er automatisch van uitgaan dat je voorrang krijgt.
(snor)brommers ver verschil weten tussen bromfietspad en fietspad (esserhaag bv)
Meer en strengere handhaving door Politie/gemeente

22 oktober 2021 om 11:59
Rolf zegt:

Ook belangrijk zijn niet bochten af willen snijden door zowel fietsers als autó’s (zoals rotonde molenweg)

Ook het autoverkeer op de rijkstraatweg moet eens gaan beseffen dat je in het centrum maar 30 km per uur mag rijden en dat al het verkeer van rechts voorrang heeft, dus ook fietsers vanuit de kerkstraat en het weggetje langs de voormalige ABN Amro (tussen brinkhorst en rijksstraatweg)

22 oktober 2021 om 12:02
Rolf zegt:

Iedereen zit wel te klagen over de fietsers en ben het eens over Hand uitsteken, Verlichting, Mobieltjes op de fiets.

Maar de automobilist kan er ook wat van!!

Enkele punten:

Automobilisten zie ik ook steeds vaker geen richting aangeven (bv een rotonde voor meer als een kwart pakken)
Ze snijden vaak bochten af (bv bocht van Oosterweg naar Kromme Elleboog)
Als een straat voor auto’s 1 richting is kunnen er nog wel fietsers uitkomen en deze hebben als ze van rechts komen ook gewoon voorrang (denk bv aan de kerkstraat)
Men houdt zich vaak niet aan de 30km zone.
Ik zie vaak dat men nog even net voor een zijstraat of kruizing gaat inhalen.

27 oktober 2021 om 16:40
InwonerVanHaren zegt:

Mogelijke verbeteringen:
1) Haag 1 meter verplaatsen, zodat de zichtlijn verbetert.
2) Haag 1 meter verplaatsen, zodat de zichtlijn verbetert.
3) Lijkt me lastig. Dit is meer een probleem van inzicht en houding.
4) Weet ik niet. Zie 3?
5) Rotonde aanleggen.

28 oktober 2021 om 10:10
Piet zegt:

Hertenlaan -> kruizing fazantlaan (& in mindere mate weg voor de jagerskampen): auto’s van links de menen voorrang te hebben.

28 oktober 2021 om 11:12
Rolf zegt:

1. Laat auo’s hier ook eens zich aan de snelheid houden. Diltgweg en Kerklaan zijn hier 30 km p/u
2. Maak ik weinig gebruik van dus moeilijk over te oordelen
3. Fietsers gewoon over de rijbaan. Zowel auto’s als fietsers zorgen voor goede verlichting en richting aangeven.
4. Plaats hier stoplichten die voor de fietsers alleen op rood springen als er zich auto’s of bromfietsers aanbieden.
En strengere handhaving op het verbod voor Bromfietsers en Peddeleks voor het pad tussen Esserweg en Saaksumborg
5. Laat auto’s een beseffen dat dit allemaal binnen de 30 km zone valt. Als de auto’s zich eens aan de snelheid houden hier is een groot deel van het probleem al verdwijnen

29 oktober 2021 om 11:58
Rolf zegt:

Rijksstraatweg – Kerkstraat & Rijkstraatweg – Achterhorst

Auto’s moeten beseffen dat hier nog wel fietsen uit kunnen komen en deze gewoon voorrang hebben want ze komen van rechts. Maar velen denken ten onrechte dat de Rijkstraatweg ten alle tijden voorrang heeft. En is ook in het centrum 30 km p/u

29 oktober 2021 om 12:07
inwonervanHaren zegt:

Ik zeg ook haal die beschermde status van fietsers af.
Veel fietsers nemen ook onnodige risico’s omdat ze weten dat ze beschermd zijn.
Ik denk dat als de beschermde status ervan af is men ook beter zal zijn met hand uitsteken en meer
mensen ervoor zullen zorgen dat hun verlichting werkt

3 november 2021 om 13:44

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.