CC-Net in Volkskrant
Het innovatieve communicatiesysteem CC-Net heeft vandaag aandacht gekregen in De Volkskrant. Het systeem is in een Harense zorginstelling ontwikkeld.CC-Net is een veilige ruimte op internet, waar verzorgenden van verpleegafdelingen berichten kunnen plaatsen over hun clienten. De familie van die clienten heeft de sleutel van deze beveiligde ruimte op internet en kan op die manier op de hoogte blijven van het wel en wee van hun dierbare.
Met name in de zorg voor dementerende ouderen wordt CC-Net in steeds meer zorginstelingen gebruikt. De Volkskrant publiceerde vandaag een verhaal over een verzorgende en familieleden van een dementerende man, die gebruik maken van CC-Net. Zij zijn vol lof.
Na de publicatie zijn bij CC-Net al enkele aanvragen binnengekomen van zorginstellingen, die mogelijk ook dit systeem willen gebruiken om hun communicatie met familieleden te verbeteren en stroomlijnen.
Zie ook www.cc-net.nl (instellingsversie) en www.cc-post.nl (particuliere versie).
Artikel Volkskrant (door Carlijne Vos)
Moeder heeft vandaag
lekker buiten gezeten in het zonnetje.
Of; vandaag at uw vader weer een stuk beter. Het zijn kleine kattebelletjes die de verzorgers van onmondige patienten in een veilige internetomgeving kunnen versturen aan familieleden wanneer ze even tijd hebben. De familie op haar beurt, hoeft niet gestoord te worden op het werk en leest de post wanneer het uitkomt.
Het systeem CC-Net (Care en Connect) werd drie jaar geleden bedacht door een Groninger toen zijn dementerende moeder werd opgenomen in een verpleeghuis. Ik dacht dat het een stap in het donker werd, maar het werd een stap in het licht, zegt hij achteraf. Dit dankzij zijn zelfbedachte digitale bijdrage aan de communicatie tussen familieleden en verzorgenden van zijn inmiddels overleden moeder.
Het idee achter CC-Net is simpel. Vaak zijn familieleden voor informatie over hun dierbaren aangewezen op haastige gesprekjes in de gang of korte telefoongesprekken. Veel informatie gaat verloren in ruis, vertelt de bedenker. De verzorgende krijgt het familielid niet te pakken en moet het overdragen aan een collega. Of omgekeerd; de familie probeert de verzorgende te bereiken en krijgt geen gehoor omdat deze bezig is. Wanneer er eindelijk iemand aan de lijn komt, dan is het een collega die de desbetreffende client die dag helemaal niet heeft gezien.
Inmiddels maken enkele hondereden familieleden via vijftien verzorgingscentra gebruik van het systeem, vooral in het Noorden van het land. De respons is heel positief, zegt een woordvoerder van CC-Net die met het systeem inmiddels al een aantal prijzen in de wacht heeft gesleept voor innovatieve zorg. Zowel verzorgenden als familieleden vinden dat de communicatie is verbeterd.
Je hoort nu ook de leuke dingen, vertelt Alie Venhuizen wier vader is opgenomen in verpleeghuis de Dilgt in het Groningse Haren. Voorheen bleef de communicatie beperkt tot de hoognodige informatie over medicijngebruik of incidenten. Nu hoor je ook grappige verhaaltjes over wat er die dag is gebeurd. Dat doet me veel goed. Ik ga ook makkelijker een paar dagen weg nu ik weet dat ik op de hoogte wordt gehouden.
Verzorgende Jolanda Duinkerken bij de Dilgt vindt dat het contact met familie enorm is verbeterd sinds het gebruik van CC-Net. Familieleden zijn tevredener omdat ze meer worden betrokken in de dagelijkse zorg. Ze vinden het echt leuk om te horen als we vandaag pannekoeken hebben gebakken. Zij treffen hun familielid vaak in een momentopname, soms op een slechte dag. De leuke dingen horen en zien ze dan niet.
Belastend is het volgens Duinkerken niet. Integendeel, het kost veel meer tijd om familieleden telefonisch te bereiken of om het over te dragen aan een collega. Je neemt bovendien ruimte voor onduidelijkheid en ongerustheid weg.
Verpleeghuisdirecteur Jan Wilts heeft het systeem, dat hem jaarlijks 1450 euro kost, enthousiast omarmd. Wij willen ons manifesteren als een leuk zorgcentrum waaraan je je familieleden met een gerust hart kan toevertrouwen. Niet als een wachtkamer van de dood. Dit systeem draagt bij aan de uitstraling van kleinschaligheid en betrokkenheid.
Familieleden hebben volgens Wilts soms het idee dat ze zelf geen zorg meer hoeven of zelfs mogen dragen voor hun verwanten wanneer ze in een verpleeghuis zijn gestald. Ten onrechte, vindt verzorgende Duinkerken. Familieleden kennen de gewoontes en behoeftes van onze clienten vaak veel beter dan wij. Idealiter spannen we ons samen in voor het welzijn van de patient.
Geen reacties