De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 18 februari, 2025
Deze post is bekeken 3218 keer.

vrijdag 31 januari 2025

Nieuws:

Doorfietsroute krijgt ‘binnendoortje’ via Appélbergen

Door: Redactie

Provincie Groningen heeft donderdag de beoogde nieuwe doorfietsroute tussen Haren en Zuidlaren gepresenteerd. Projectleider Jeroen Gaasterland is trots op het resultaat van bijna twee jaar arbeid, maar zegt ook dat er nog veel moet gebeuren voordat de route kan worden aangelegd. Hij doelt vooral op het verwerken van feedback van de bevolking.

Het voorgestelde traject moet nog officieel door Gedeputeerde Staten worden voorgelegd aan Provinciale Staten. Gaasterland: “En daarna volgen nog de gemeenteraden van Groningen en Tynaarlo.” Desondanks gelooft Gaasterland dat het huidige voorstel een kansrijke optie is, omdat er met veel belanghebbende partijen goed is overlegd. Twee opvallende partijen in dat rijtje zijn ProRail en Staatsbosbeheer. Deze twee zijn geraadpleegd voor de ‘alternatieve route’ (die wij met ‘binnendoortje’ aanduidden) via het bos van Appélbergen. De route loopt namelijk over een perceel van ProRail tussen de Dalweg (Onnen) en de Hoge Hereweg (Glimmen). Staatsbosbeheer was betrokken bij het traject door Appélbergen, dat langs het huidige zandpad loopt. Volgens Gaasterland is het huidige fietspad daar erg slecht en moest daar toch iets aan gebeuren. Hij stelt critici gerust door te stellen dat er echt geen fietssnelweg van 3.00 meter breed door het bos zal gaan, maar wél een verbeterd fietspad.  Deze alternatieve route is wat korter dan de officiële Doorfietsroute, maar het nadeel is dat in de wintermaanden de begaanbaarheid niet altijd optimaal is, omdat er niet wordt gestrooid. Tekst gaat verder onder de foto.

Projectleider Jeroen Gaasterland op het vertrekpunt van het beoogde tracée, Jachtlaan te Haren

Het traject (2 opties)
Het is nu tijd om het traject eens te bekijken. De volgens de Provincie meest haalbare Doorfietsroute Zuidlaren-Haren, de voorkeursvariant, sluit aan op de bestaande Doorfietsroute van Groningen naar Haren. Deze route loopt via de Helperzoom, Kerklaan en Jachtlaan.

De Jachtlaan Haren is het startpunt voor deze Doorfietsroute.
Het tracé loopt dan via de Onnerweg, Geertsemaweg en Westerveen naar de kruising Viaductweg/Westerveen.

Op deze kruising heeft de fietser de keuze uit twee routes:
Een recreatieve fietsroute via Appelbergen (Hoge Hereweg). Via de Viaductweg en een gedeelte Dalweg steekt de fietser het spoor over via de spoorbrug. Parallel aan het spoor komt een nieuw fietspad van ongeveer 400 meter. Het fietspad komt op de plek van het huidige rangeerterrein van ProRail.
Een altijd toegankelijke route via de Rijksstraatweg en Zuidlaarderweg. Deze route is goed verlicht en wordt gestrooid en geveegd.
Vanaf de kruising Zuidlaarderweg/Vogelzangsteeg gaat de route verder via de kernen van Noordlaren en Midlaren (Zuidlaarderweg en Groningerstraat).
In Midlaren buigt de route af van de Groningerstraat naar de Esweg.
De kruising met de Borgwallinge/Heerdelaan in Zuidlaren is het eindpunt van de route.
 

Bij de aanleg van de Doorfietsroute wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de ecologie en de landschappelijke waarden van het gebied. Het streven is om verstoring van deze waarden tot een minimum te beperken. Bomen en andere natuurlijke elementen worden zo veel mogelijk behouden, zodat het karakter van het landschap intact blijft.

Alle informatie is door adviesbureau Sweco gebundeld in het hoofdrapport. Hierin legt de Provincie de aanleiding en het doel van de Doorfietsroute uit, geeft men een toelichting op de landschappelijke waarden, het voorkeurstracé en het vervolg van dit project.

Meer informatie
Lees de publicatie van de Provincie: https://www.provinciegroningen.nl/projecten/doorfietsroute-zuidlaren-haren/?utm_campaign=Nieuwsbrief+Haren+30+januari+2025&utm_medium=email&utm_source=Mailer

Met name de kaart is daar scherper op uw beeldscherm te bekijken.

Kruising Hoge Hereweg en Zuidlaarderweg, waar de twee varianten elkaar weer treffen richting Zuidlaren.

7 reacties

inwonervanharen zegt:

Dan mag ik hopen dat de fietspaden verbeterd worden in Appelbergen. Ik reed vroeger erdoor naar school op de fiets en de fietspaden waren toendertijd in elk geval dramatisch

Niels zegt:

Een 3 meter breed fietspad door parkeerterrein Appelbergen moet je niet willen natuurlijk, waar moeten de auto’s dan nog rijden en parkeren?

Ben zegt:

Rust gaat overal weg. Paden worden kapot gemaakt en dieren verdwijnen door de steeds onder het mom van natuur de verder oprukkende mens.
Net als een natuurliefhebber dat doet trapt duizende planten en dieren door om dat ene plantje of diertje te fotograferen.

Appelbergen was niet zolang gelden een schelpen fietspad, donker als er er doorheen fietste,regelmatig geluiden van dieren.

Gelukkig binnen kort alles strak verlicht op het gekleurd fietspad omdat de mensen het te donker vinden en bang zijn in de natuur.

Het is jammer hoe alles steeds meer aangepast wordt naar het gemak van de mens.

Stefan zegt:

Het stukje fietspad langs het spoor over het terrein van ProRail lijkt me een goede vondst en een aanwinst. Mooi dat ProRail daaraan wil medewerken.
Ik ben nog niet helemaal gerust wat betreft de route door de Appelbergen. Het huidige fietspad is inderdaad wat smal als je tegenliggers hebt. Aan beide kanten van de weg een fietspaadje lijkt me daarom wel goed, maar niet breder dan het huidige fietspad! Het fietspad aan de andere kant moet dan van het deel voor de auto’s af gaan en niet ten koste van het bos. En zeker geen roodkleurig fietspad, en zeker geen extra verlichting! We maken al genoeg natuur kapot, zeker in de gemeente Groningen.

willy zegt:

Maar wat wordt er stuk gemaakt met het fietspad langs het spoor. De mooie en unieke dalweg vanaf het viaduct naar beneden gaan ze toch niet veranderen? Er staat op de kaart zelfs de P van Parkeerplaats bij.
En de gevaarlijke oversteekplaats op de Rijksstraatweg in Harenermolen richting de Viaductweg zal ook
veel drukker worden, de illusie van omfietsen via de Zuidlaarderweg daar geloof ik niet in.
En verder: Appelbergen is een bos! , daar hoort totaal geen asfalt in, ook geen zogenaamd natuurvriendelijke

Antoine zegt:

Het belangrijkste voor de natuur is het terugdringen van het aantal (parkerende) voertuigen in het gebied. Op mooie dagen ben je er als voetganger of fietser niet veilig meer. In de nieuws plannen is daar gelukkig ruim in voorzien. Laat maar komen!

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.