De krant die je leest van A tot Z
Maandag 9 december, 2024
Deze post is bekeken 137 keer.

woensdag 06 november 2024

Nieuws:

Plan voor herinrichting Dilgtweg: de snelheid gaat eruit (van 50 km/u naar 30 km/u)

Door: Redactie

De Dilgtweg in Haren lijkt nu soms een doorgaande weg, want deze verbindt de Rijksstraatweg met de grote woonwijk Harenerholt. Bovendien bevinden zich aan de Dilgtweg grote zorginstellingen (ZINN en Beatrixoord) en scholen (Mytylschool en Maartenscollege). De gemeente gaat de weg herinrichten. De snelheid gaat eruit, voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte en het groen wordt beter benut, zo is de overtuiging van de plannenmakers. Naar verwachting begint de kous na de zomer van 2025.

De Dilgtweg in Haren verandert in een straat met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Met meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers én meer ruimte voor groen en beleving van de omgeving. Daarmee neemt de leefkwaliteit van de straat toe. Het college vraagt voor de uitvoering €1.800.000 aan de gemeenteraad. Wethouder Philip Broeksma (Verkeer en Vervoer): ‘De Dilgtweg is nu vooral gericht op gemotoriseerd verkeer. Dat gaat veranderen. We verlagen de maximum snelheid van 50 naar 30 km per uur. Ook worden er verschillende maatregelen genomen waardoor er meer ruimte ontstaat voor fietsers en voetgangers.’

Zo wordt het wegprofiel versmald en de fietsstroken verbreed. Een middengeleider en zebrapad op de kruising met de Rijksstraatweg zorgt voor een lagere snelheid van de auto’s en maakt de oversteek veiliger. Ook worden de parken langs de Dilgtweg aantrekkelijker ingericht met bankjes en speelmogelijkheden.
Het verhogen van de bushaltes bij Beatrixoord maakt ze toegankelijker en ook komen er bushokjes.

Samen met bewoners
Via inloopavonden, klankbordgroepen, buurtwandelingen en schetssessies met bewoners heeft de omgeving een belangrijke rol gehad bij het ontwerp voor de Dilgtweg. Ook is gesproken met diverse belangengroepen, zoals de werkgroep Toegankelijk Groningen, het OV-bureau en omliggende instanties als ZINN, Beatrixoord en de Mytylschool. De uitvoering van de plannen is gepland na de zomer volgend jaar.

Van 50 naar 30 km/uur
De Dilgtweg is één van de eerste straten die wordt aangepakt in het kader van het uitvoeringsprogramma ‘Doorwaadbare Stad’. De komende jaren wordt de maximum snelheid in ruim 50 straten en wegen binnen de gemeente Groningen verlaagd van 50 naar 30 km/uur. Met een aantrekkelijker leefomgeving door een minder dominante rol voor de auto. Meer informatie is te vinden op gemeente.groningen.nl/herinrichting-dilgtweg.

14 reacties

inwonervanharen zegt:

Lijkt leuk op papier, maar je ziet dat de meeste automobilisten in Haren zich al nergens aan de snelheid houden. Zolang er niet gehandhaafd word is dit eigenlijk een wassen neus

A van kalsbeek zegt:

De 30 km geldt ook voor fietsers maar er zijn heel veel die harder rijden en ze stoppen niet bij een zebrapad. Ze steken geen hand uit en rijden vaak zonder licht. Niet iedereen natuurlijk maar ook niet alle automobilisten rijden te hard.

Dora zegt:

Weer zo’n strokenproject, net als de Meerweg. Ik vind het zo lelijk. En het zal de snelheid er niet uithalen, dat zie je in alle 30 km zones. Kosten 1,8 miljoen! En nog ruim een half miljoen voor de Meerweg. Samen bijna 2,4 miljoen, voor twee straten. Steek liever wat geld in handhaving in het hele dorp. En de rest voor nuttiger projecten, voor alle bewoners. Heb zelf gevraagd om 1 zebrapad in onze drukke straat. Antwoord Gemeente Groningen: geen geld voor.

Van der Weij zegt:

Precies wat inwonervanharen al zegt. Er wordt werkelijk nergens op gehandhaafd. Scheurende scooters met veel te veel herrie uitlaten, automobilisten met haast en boos achter het stuur. We kunnen heel Haren wel her-inrichten, maar begin nou eens met handhaven. Zichtbaar en dienstbaar zou zo fijn zijn voor wat betere omgangsnormen.

Fietser zegt:

Beeld je eens in dat op deze rijstrook een bus je achterop komt en een vrachtauto je tegemoet rijdt.
Wie betaalt dan de rekening?
Deze wegindeling heeft alleen zin wanneer gekozen wordt voor eenrichtingsverkeer.
En waarom kan in Nederland een bord 30km/u niet gehandhaafd worden?
Een paar miljoen Euro spenderen aan ‘draagvlak’ creëren kan wel?

Antoine zegt:

Allemaal mooi en aardig, dat schreeuwen om handhaving. Maar daar heb je dan vele duizenden handhavers voor nodig, en die zijn er simpelweg niet. Bovendien is handhaving geen taak van de gemeente, maar van de politie.

Overigens lijkt de gekozen wegindeling me duidelijk genoeg: links een fietsstrook, rechts een fietsstrook, en gemotoriseerd verkeer in het midden, met uitwijkmogelijkheid naar de fietsstrook – als dat kan, uiteraard, en anders gewoon netjes je beurt afwachten als weggebruiker. Werkt wat mij betreft prima op b.v. de Jachtlaan, en hoe meer wegen zo worden ingericht, des te groter de gewenning.

Henk zegt:

Maak de wegen breder voor een goede doorstroming, zorg voor veilige fietspaden.
Elke verkeersdeelnemer kan mooi op zijn eigen snelheid gebruik maken van de weg.
Iedereen blij, hoef je ook niet te handhaven.
Maar wat gaan we doen; wegen worden smaller, 30 km/ h drempels enz
Resultaat niemand blij en de veiligheid wordt echt niet beter……

Dora zegt:

@antoine vele duizenden handhavers???? Bijzondere rekensom. Waar het om gaat is dat de enorme investering geen oplossing is voor het probleem. En het wordt er niet mooier op (maar dat is mijn mening – kwestie van smaak).

Dora zegt:

@antoine: vele duizenden handhavers? Ik ben benieuwd naar jouw rekensom.
Voor wat betreft de stroken indeling: is inderdaad duidelijk, ik vind het lelijk. Maar smaken verschillen. Belangrijker: het helpt niet. Op bijvoorbeeld de Jachtlaan wordt nog altijd veel te hard gereden. Dus wat mij betreft: lelijk, en zonde van het geld.

Dirk van Veen zegt:

Op de jachtlaan, Hertenlaan, kerkstraat en kerklaan wordt alsnog veel te hard gereden. 30km per uur zou je gewoon moeten handhaven. En daar zijn niet “vele duizenden handhavers” voor nodig. Rare opmerking ook.

Wel zie ik graag veel vaker controles en zichtbaarheid van politie. Vooral op de jachtlaan gaat het allemaal net goed. De dilgtweg wordt straks voor veel geld aangepakt, maar de automobilist blijft nog steeds de grenzen opzoeken.

inwonervanharen zegt:

@dora we kunnen wel stellen dat in bijna heel Haren er te hard word gereden. Bijna heel Haren op paar uitzonderingen na (delen rijkstraatweg, Deel Meerweg, Deel emmalaan, Dr. Ebelsweg en kerklaan tussen dilgtweg en esserweg) is gewoon 30 km per uur. Maar ik zie toch al gauw 90% zich er niet aan houden.

@A. van Kalsbeek Welke fietsers doelt u dan op? Een elektrische fiets mag wettelijk maar 25 km per uur. Je heb wel de speed peddeleks, maar deze mogen in veel gevallen niet eens op een fietspad aangezien voor hun dezelfde regels als Brommers gelden (beiden gele kentekens). Dus als er fietsen zijn die idd harder gaan dan 25 km per uur gaan geef ik u gelijk, maar dit zal toch in de meeste gevallen niet het geval zijn en zich dus aan de snelheid houden.

Stefan zegt:

Tja. Je kunt op allerlei oost-west wegen in het dorp (zoals de Dilgtweg) wel versmallingen en drempels neerleggen. Maar de inwoners van de nieuwbouw Haren-noord moeten ook zo nu en dan naar de A28 dus die gaan toch wel over de Dilgtweg. Net zoals de drempels in de Lokveenweg, waarvan de gemeente zei dat ze bedoeld zijn om mensen te ontmoedigen die route te nemen. Maar dat is voor bewoners van Oosterhaar nog steeds de snelste route naar de A28.. Dus die drempels helpen geen mallemoer. Wat mist is een visie waar de gemeente de bewoners wél langs wil laten rijden als ze het dorp uit moeten. Maatregelen worden door de gemeente kennelijk op straatniveau bedacht zonder enkele visie op hoe verkeersstromen door het dorp gaan en moeten gaan…

Henk zegt:

Veel verkeerskundigen hier. Ik vind het geldverspilling en niet nodig. Men blijft over het algemeen toch te snel rijden. Bushokjes met zitplaatsen en een nieuwe asfaltlaag is wel nodig, en plaats van die ‘u rijdt te snel’ borden of zo. De rest van die 1,8 miljoen kan beter voor andere dingen worden uitgegeven als het maar tbv Haren is. Genoeg te bedenken, zoals maak parkeren gratis in het centrum, hondenspeelplaatsen, geen reclamebelasting voor ondernemers, meer subsidies voor verduurzaming etc.

WdH zegt:

Weer zo’n ambitieus project waarvan op voorhand bekend is dat het beoogde effect allesbehalve gehaald wordt. In de 30 km zones wordt structureel te hard gereden. Alleen fysieke maatregelen zoals drempels zou de snelheid eruit kunnen halen, maar de gemeente wil dit niet omdat er dan ‘gedreun’ in de aangrenzende woningen te horen zou zijn. De politie wil alleen snelheidsmetingen doen als de gemeente aangeeft dat er een probleem met te hard rijden is, MAAR men zegt “Er wordt niet te hard gereden want we hebben het ingericht als 30 km zone…” Ammehoela, er zijn alleen verschillende kleuren asfalt gebruikt voor de rijbaan voor auto’s en de fietspaden waardoor het optisch smaller lijkt en mensen langzamer zouden moeten gaan rijden. Dus…. ze dronken een glas, deden een plas en ….

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Burgercomité wil alsnog waarheidsvinding gemeentelijke herindeling door onderzoek.

Ga naar het Poll archief