Achtergrond: Welke factoren zijn beslissend bij locatiekeuze brandweerkazerne?
De locatiekeuze voor een nieuwe brandweerkazerne (op kosten van Veiligheidsregio Groningen) houden de politieke gemoederen in Haren weer bezig. De locaties Tubantia, Westersedrift en Stationsgebied zijn doorgedrongen tot de eindronde, zo lijkt het. De vraag is: waarom? Wat zijn de criteria en wie bepaalt?
Wie betaalt, bepaalt
De Veiligheidsregio Groningen betaalt en bepaalt. De gemeente Haren helpt mee. Daarmee is de rolverdeling wel duidelijk gemaakt. In maart 2014 heeft Nico Koomans van den Dries van de Veiligheidsregio Groningen een vrije vertaling gegeven van onderzoek door bureau AVD Falck naar de meest geschikte locaties in Haren. Koomans van den Dries adviseerde klip en klaar dat de voorkeur uitgaat naar nieuwbouw nabij het NS-station of op de locatie Tubantia. Op basis van brandweerbelangen.
Criteria
De criteria hebben te maken met bereikbaarheid en uitruktijden, niet direct met de voorkeuren van burgers. Hierbij gaat het niet alleen om de tijd die verloren gaat om vanaf de kazerne naar alle uithoeken van de gemeente Haren te komen. Nee, ook van belang is hoe lang het duurt voordat brandweermensen van huis of werk in de brandweerkazerne kunnen zijn. Onderzoekers hanteren daarvoor twee tijdsblokken: werktijden en ‘avond, nacht, weekend’ (ANW). Overdag moeten brandweermensen vaak vanaf hun werkplek komen. In ANW-tijd vanaf huis en haard. In Haren heeft men dus ook de werk- en woonlocaties van de vrijwillige brandweermensen bekeken. Veel brandweermensen werken overigens bij de gemeente Haren. Een bouwkavel moet minimaal 3000 m2 zijn voor gebouwen en parkeerplaatsen.
De resultaten en vergelijkingen
De resultaten van deze rekenmethode worden in percentages weergegeven. Bij 100% is de dekking optimaal. In een tabel heeft de onderzoeker laten zien hoe de drie overgebleven locaties scoren. Wij vullen dat aan met de beletsels, voor zover bekend:
Tubantia:
Overdag: 90%
ANW: 78,7%
Gemiddelde score: 82,1%
Beletsels: Omwonenden niet blij.
Beschermd dorpsgezicht. Huurcontract met ondernemer.
Westersedrift:
Overdag: 75,3%
ANW: 43,8%
Gemiddelde score: 53,2%
Beletsels: Omwonenden fel tegen.
Stationsgebied:
Overdag: 62,9%
ANW: 80,5%
Gemiddelde score: 75,3%
Beletsels: Omwonenden tegen. Raad niet blij.
Tubantia zou dus de eerste keuze zijn vanuit brandweerbelang. Veel lezers zeggen dat de locatie Felland hen ook een goede optie lijkt. Minder overlast, geen spoorwegovergang en snelle verbindingen met zowel Oosterhaar als de rest van de gemeente Haren (Onnen, Noordlaren, Glimmen). Die locatie is ook gewogen.
Felland:
Overdag: 22,0%
ANW: 71,3%
Gemiddelde score: 56,6%
Beletsels: Nog niet bekend.
De locatie Felland is dus zelfs gunstiger dan de huidige locatie Westersedrift en lijkt bovendien op veel minder bezwaren van omwonenden te zullen stuiten. Echter in percentages scoort Felland lager dan Stationsgebied en Tubantia.
En nu verder…
De gemeente Haren, die braaf haar huiswerk doet voor de Veiligheidsregio Groningen (die immers betaalt en bepaalt) moet nu schipperen tussen belangen van omwonenden en brandveiligheid. Voor dit spel heeft men nu al meer dan dertien jaar nodig gehad en nog steeds is het spel niet uit. Burgemeester Pieter van Veen, die namens Haren deze kar trekt, kan zelfs in september de raad nog geen voorstel doen, zoals eerder was beloofd. Het onderzoek vraagt meer tijd, zegt hij.
8 reacties