De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 15 januari, 2025
Deze post is bekeken 62 keer.

dinsdag 25 juni 2024

Nieuws:

Centrum Haren: ongemakjes en hindernissen in beeld

Door: Redactie

Het winkelhart van Haren wordt gewaardeerd, maar er zijn ook minpuntjes. Onlangs struikelde een oudere dame over een rooster, dat in het centrum van Haren rondom een boom was aangebracht. Ze moest met de ambulance mee. Alle bomen in het dorp staan in zo’n rooster. Door verzakking kan het wat schuin komen te liggen en dan ontstaat een opstaande rand van enkele centimeters. Genoeg om lelijk over te struikelen als je even niet goed oplet.

Een winkelier vroeg aandacht voor de valpartij, die voor zijn winkel plaatsvond. Hij zegt dat de roosters gecontroleerd (of verwijderd) zouden kunnen worden om nieuwe valpartijen te vermijden. Centrummanager Daphne de Haan greep zijn melding aan om navraag te doen bij andere ondernemers en dat leverde een lijstje op met ongemakjes en hindernissen (aangevuld met punten die aan de redactie werden gemeld):

1.De grijze stenen banden die her en der in het wegdek liggen kunnen bij nat weer glad zijn. Daar zouden al fietsers zijn uitgegleden. Vooral hoek Meerweg.
2.De genoemde roosters worden genoemd. Bij de meeste valt het wel mee, maar ter hoogte van Blokker gaat het om een behoorlijke richel.
3.Verkeer dat te snel door het centrum rijdt, vooral auto’s en scooters (met veel lawaai, soms op hun achterwiel rijdend).
4.Omhoog liggende klinkers hier en daar.
5.Fietsers die in voetgangersgebied wandelaars (bijna) aanrijden.
6.Onveilige oversteek op de ‘zebra’s’ omdat verkeer niet stopt.
7.Deelscooters die soms erg breed en onhandig geparkeerd staan waardoor voetgangers er niet goed langs kunnen.
8.Auto’s die op de Rijksstraatweg ‘wild’ parkeren en voor een onoverzichtelijke situatie zorgen.

De Centrummanager gaat dit met de gemeente bespreekbaar maken. Heeft u nog meer suggesties? Zet ze in een reactie onder dit bericht.

14 reacties

Antoine zegt:

Haal dan ook gelijk maar die oversized bloempotten en mislukte groene ‘metroborden’ van het rondje Haren weg. Dat zijn lelijke sta-in-de-wegs.

Daphne de Haan zegt:

@Antoine, bedankt voor uw reactie. Weghalen is een optie maar zal wel een kale bedoeling worden ben ik bang . Wij zien graag meer groen is ons versteende centrum. Helaas moet alles wat wij als ondernemers toevoegen aan het centrum verplaatsbaar zijn waardoor die mogelijkheden wat beperkt worden.

Groene ‘metro borden’ ben ik het helemaal mee eens. Slaat de plank mis, hier zal binnenkort iets voor in de plaats komen..

Gelukkig zijn wij nauw betrokken bij de (her)ontwikkeling van het Haderaplein en zal ook de rest van het centrum tegen die tijd aangepakt worden. Tot die tijd zullen we creatief moeten zijn.

Rolf zegt:

Mijn grootste ergernissen zijn 3. en 5 t/m 8

Punt 3. Ik snap ook niet dat de Gemeente hardnekkig blijft vasthouden aan 30 km op de straat zetten ipv borden (deze vallen beter en eerder in het zichtveld van auto’s en brommers)

Punt 5. Ergste hier zijn Brinkhorst en het pad van rijksstraatweg naar Jumbo en het pad van rijskstraatweg naar de Viswinkel.
Punt 6. Heeft ook grotendeels te maken met punt 3. En ik snap persoonlijk niet waarom borden die aangeven dat er een zebrapad is pas tegen het pad zelf aan moeten staan en niet een stukje ervan af
Punt 7. Mij ergert niet zozeer het geparkeer maar dat er in een bepaald gebied soms 5 of meer scooters staan van dezelfde aanbieder terwijl 1 of 2 meer dan zat zijn. De verhuurders zelf hebben hier ook een aandeel in door beter te controleren hoe er geparkeerd word en scooters te verplaatsen als er veel in 1 gebied staan.
Punt 8. Ergste gebieden zijn de laad en los plaats voor de Expert, waar mensen die gana shoppen hem neerzetten. En de invalidenparkeer naast de bushalte voor de Fitinit winkel. Hier zet men vaak de auto neer om even een pizza te halen bij Domino’s

A. Smit zegt:

Ik vraag me af of die gietijzeren roosters niet vervangen kunnen worden door door de aanplant van bloeiende planten in die ‘boomspiegels’. Goed voor de biodiversiteit, en we willen toch meer groen in Haren? Het zou ook het idee van een shared space centrum kunnen versterken. Dat hinkt nu eigenlijk op twee gedachten. Enerzijds is het ‘officieel’ wel shared space en maximaal 30 km/u, maar aan de andere kant ligt er wel een geasfalteerde racebaan. En dat is voor sommige verkeersdeelnemers aanleiding om met brullende motoren idioot hard door het centrum van Haren te razen. Het asfalt vervangen door dezelfde rode klinkers als de overige bestrating zal misschien te duur zijn, maar breng dan in ieder geval een paar verkeersdrempels op strategische punten aan.

A. Smit zegt:

Update: inmiddels zijn de roosters en bestrating bij 2 bomen tegenover restaurant Kui Ping aangepakt.

Henk zegt:

Punt 8. Auto’s die op de Rijksstraatweg ‘wild’ parkeren en voor een onoverzichtelijke situatie zorgen.
Hoe lang wordt hier al niet over gediscussieerd…tig jaren. Wordt zeer weinig aan gedaan is gebleken. Beter de fietspaden weer terugbrengen, verhoogd met een betonrand langs de weg. Dan zal dat parkeren niet meer lukken.

Bram van Dijk zegt:

Ik woon nog niet zo lang in Haren, toch enkele aandachtspunten;
– Creëer 2 plekken voor de Primera waar je Max 10 minuten vrij mag staan.
– 2 extra zebrapaden in dorp, wordt best hard gereden (Ook door fietsers)

Verder is het Raadhuisplein de eyecatcher van het dorp, zou het eigenlijk moeten zijn.., echter;
De zijkant van het gemeentehuis een keertje schoon en alsook de naastgelegen appartementen / winkels daarnaast kunnen een keer opgefrist!

Verder ben ik van mening dat we in een mooi dorp wonen !

Stefan zegt:

Het valt me op dat er veel geklaagd wordt over het kortparkeren aan de Rijksstraatweg. Zelf stoor ik me daar totaal niet aan. Het is gewoon een logisch uitvloeisel van het betaald parkeren-regime dat in het centrum geldt. Als je ergens maar 5 of 10 minuten hoeft te zijn, dan kun je het risico immers best nemen. Zelfs als je 1 op de 20 keer een boete zou krijgen is dat goedkoper dan 20 keer betalen voor je parkeren, nog afgezien van de extra tijd en moeite die dat je kost.
Ik zeg niet dat het goed te keuren valt, maar het is wel begrijpelijk. En we gaan het niet veranderen zolang er betaald parkeren is in Haren. Niet aan ergeren en positiever in het leven staan, is de oplossing.

Rolf zegt:

Over het te hard rijden door het centrum. Veel automobilisten schijnen niet te beseffen dat er maar 5 stukken zijn in Haren waar je harder mag dan 30. 1. Noordelijk deel emmalaan. 2. Dr. Ebelsweg 3. Rijksstraatweg vanaf botanicuslaan (als je richting stad gaat). 4. Deels richting glimmen 5. Stukje kerklaan tussen dilgtweg en esserweg.
Voor zover ik weet zijn dat de enige stukken in Haren waar harder mag dan 30.

Prat zegt:

Fijn Stefan dat het even parkeren van jou mag. Van mij niet omdat er door automobilisten met een complete arrogantie deuren worden geopend zonder uit te kijken. Gelukkig ben ik door dit soort mensen nog net niet van mijn fiets geslingerd. Trouwens je kunt als dan nog vaak een grote mond krijgen als dan voor een opmerking.

emma zegt:

Wildparkeren, nergens voor nodig. Bovendien in sommige gevallen zelfs heel asociaal. Ik zag vorige week een oude dame met ik denk haar dochter, op het bankje zitten voor de dorpskerk. Gezellig ijsje eten.
Staat daar vlak voor hun neus een vrachtwagen met knipperende lichten en in geen velden of wegen ook maar iemand te bekennen die bij deze auto hoort. Dit was dus niet even een gevalletje laden en lossen. Toen kwam er nog zo’n PC Hooftstaat-tank aanrijden en die wordt ‘netjes’ achter de vrachtwagen geparkeerd.

Kortom de mensen op het bankje zaten tegen een bult staal aan te kijken. Leuk zo’n bankje met een uitzicht. Wellicht kunnen de bankjes wat naar voren verplaatst worden 😉

Hans zegt:

Prat;
Iemand die zo dicht langs parkerende/ geparkeerde auto’s fietst, die mist verkeersinzicht.
Terecht dat iemand daar wat van zegt.

prat zegt:

Beste Hans de bestuurder van een geparkeerde auto zul je bedoelen. Deuren openen is iets wat voor het rijexamen al wordt geleerd. Open met je rechterhand het portier en je kijkt automatisch over je schouder. Dan kun je in elk geval fietsers vermijden. Zo makkelijk is het.

Antoine zegt:

@Hans,
Inzichten kunnen veranderen: https://www.autovisie.nl/extra/dutch-reach-veiligste-manier-om-je-auto-uit-te-stappen-werkt-zo/

Ga er maar van uit dat dit de standaard wordt.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Betaalbare woningen waar ouderen kunnen (blijven) wonen in Haren....

Ga naar het Poll archief