De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 30 oktober, 2025
Deze post is bekeken 361 keer.

dinsdag 08 november 2022

Nieuws:

Er wordt gewerkt aan een doorfietsroute van Haren naar Zuidlaren; ingewikkelde klus

Door: Redactie

De Provincie Groningen wil het fietsgebruik stimuleren, omdat dit goed is voor het klimaat en de volksgezondheid. Men wil fietsers met ‘doorfietsroutes’ meer ruimte geven op de doorgaande trajecten van en naar de stad Groningen. In 2023 moet duidelijk zijn waar de doorfietsroute Haren-Zuidlaren komt te liggen (kosten: minstens 4,6 miljoen, 3-5000 fietsers per dag). Een Gordiaanse knoop, want de optionele routes gaan allemaal door kwetsbaar gebied waar wakkere en kritische mensen wonen.

Luisteren
Jeroen Gaasterland is Omgevingsmanager, maar hij noemt zich liever ‘verbinder’. Hij zoekt contact met iedereen, die te maken krijgt met de nieuwe doorfietsroute. Hij nodigt zichzelf uit aan keuken- en vergadertafels. “Niet om te zeggen hoe we het gaan doen of om zieltjes te winnen”, zegt hij. “Ik wil vooral luisteren naar meningen en visies. We hebben zelf drie mogelijke trajecten in gedachten en ik wil graag weten welke belangen of bezwaren er leven.” Gaasterland merkt dat niemand het hogere doel (meer fietsgebruik) betwist, maar dat er over de uitwerking verschillende opvattingen bestaan.

foto: Jeroen Gaasterland (Provincie Groningen) op locatieonderzoek

Meningen ventileren
Als voor je deur een doorfietsroute komt heeft dit particuliere gevolgen (wordt je uitrit gevaarlijk?), maar er is ook impact op de omgeving (moeten er bomen wijken?). Het kan ook voordelen hebben: meer klanten voor je bedrijf en goedkoop woon-werk-verkeer. “Ik luister naar beide meningen en ben in beide kanten van het verhaal geïnteresseerd”, zegt Jeroen Gaasterland. Met ProRail wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn om met het fietstraject veilig een spoorbaan te kunnen kruisen. Dat worden kostbare knelpunten.

De drie opties
De Provincie heeft drie optionele routes bedacht, die door twee gemeenten en twee provincies lopen. Daarom zijn die overheden bij het project betrokken. De routes starten op het kruispunt Jachtlaan-Onnerweg.

Route 1; Globaal via Onnerweg en Felland naar Onnen. Daarna via Noordlaren naar Zuidlaren. Kruist spoorbaan.
Route 2*: Globaal via Scharlakenhof, Westerveen en Viaductweg naar Hoge Hereweg (zandpad) en door het bos naar Noordlaren en Zuidlaren. Kruist spoorbaan.
Route 3: Globaal langs de Rijksstraatweg door Glimmen, dan via de Zuidlaarderweg naar Noordlaren en Zuidlaren. Kruist spoorbaan.

*Kanttekening bij route 2: om een gelijkvloerse spoorwegovergang te vermijden zou deze route ook over het viaduct geleid kunnen worden en dan via Gieselgeer naar Onnen om aan te sluiten op route 1..

In Haren de Krant, die wordt verspreid van 15-25 november, leest u de achtergrond, maar ook eerste reacties van belanghebbenden.

10 reacties

fietssnelweg zegt:

Waarom sluiten ze hem niet aan op de fietssnelweg die langs de A28 is aangelegd, Dan via Tynaarlo naar Zuidlaren?

Nella Houtman zegt:

Een breed betonpad als doorfietsroute door de Appelbergen lijkt me zeer ongewenst. Verstoring van de natuur, het cultureel erfgoed. Ook in het donker zal er gefietst moeten kunnen worden en dat vraagt om verlichting wat nog extra verstorend is voor de natuur.

inwonervanHaren zegt:

@fietssnelweg, dat gaat alleen kunnen als die fietssnelwegen eens goed verlicht worden. Want daar spoort het vaak nu nog aan

Hans zegt:

Begin maar eens met de Onnerweg breder te maken en die hinderlijke blokken weg te halen.
Dan kunnen de fietsen er rijden zonder dat ze het primaire verkeer hinderen.

In plaats van heel veel geld van de gemeenschap te investeren, lijkt het me slimmer om de belasting fors te verhogen voor mensen die hier gebruik van gaan maken.

willy zegt:

Met het bos bij route 2 heb je het wel over de Hoge Hereweg en Appelbergen.
Gaat dit door, dan kun je het kleine stukje natuur wat er is in dit gebied wel op je buik schrijven.

En denk eens verder in Haren: kruispunt Jachtlaan Onnerweg : nu al chaotisch, druk
Daarna het gebied vlak voor en voorbij Aldi: onoverzichtelijk en gevaarlijk
Rotonde Kromme Elleboog: veel te druk.
Rij je door richting Groningen naar de Esserweg: Gevaarlijk en teveel verkeer, hoeveel ongelukken
met fietsers zijn er daar al gebeurd. Ik kan op de weg zo 4 punten opnoemen
waar je verdraaid goed moet uitkijken.
Na het “gemakkelijk maken” zal die route veel meer gebruikt gaan worden door wielrenners, bakfietsen, brommers enz. en dat zal dus nog meer druk geven.

Jaap Jan Vels zegt:

Het fietsgebruik vanuit Zuidlaren naar Stad v.v. zal toch niet fors toenemen door nu een weer geldverslindend project op te tuigen?

In de praktijk zullen de fietsers kiezen voor zo min mogelijk afslagen en bochten. Bij daglicht dus over Midlaren, Noordlaren, door Appelbergen, over de Rijksstraatweg door Haren richting Stad v.v. En indien donker, dan niet door Appelbergen maar over Glimmen.

Het spoor over is toch niet een grote moeite?! Even wachten op een trein (als die al gaat) toch ook niet? En over de bestaande fietsverbindingen toch ook niet? Zorg er alleen voor dat de bestaande fietspaden langs de Rijksstraatweg veilig, breed genoeg en goed van kwaliteit zijn/worden, en dat er voldoende verlichting is.

En ga wegen en/of fietspaden niet nog eens aanpassen a la inrichting van de Jachtlaan, zonde van het gemeenschapsgeld. Hou het simpel en op de huidige praktijk gebaseerd.

Bram Valkenburg zegt:

Wat betreft de fietsroute Oude Boerenweg-Hoge Hereweg is er al tientallen jaren geen cent aan onderhoud uitgegeven. Is het nou zo moeilijk daar even een nieuwe asfaltlaag op aan te brengen, het pad te verbreden waar mogelijk is, zonder het natuurkarakter van de omgeving aan te tasten? Natuurlijk is dit niet ideaal maar zoals die route er nu bijligt is een schandaal. Ook in het donker wordt er veel gebruik gemaakt van het fietspad. Met intelligente groene verlichting en wegmarkeringen wordt het nog een stuk veiliger.
€6 miljoen: dat betekent een megalomaan project met tunnel en metersbrede betonpaden. Wat is er mis met de spoorwegovergangen. Ze zijn toch beveiligd? Niemand zal gaan omrijden over de Viaductweg.
Voor dit project van start gaat gaan er waarschijnlijk jaren overheen aan bezwaar- en inspraakprocedures.

Conclusie: met die 6 miljoen kunnen makkelijk alle drie in het artikel genoemde opties zonder veel gedoe en snel gerealiseerd worden.

Redactie zegt: Het bedrag van 6 miljoen moeten we hierbij rectificeren, dat blijkt een misverstand. Het gaat om 4,6 miljoen.

rolf zegt:

Laat ze eerst een voor goede verlichting op die doorfietsroutes zorgen. Tussen Haren en Groningen is deze totaal niet verlicht, wat toch voor gevaar kan zorgen aangezien deze gelijk langs een kanaal ligt!!

Niels zegt:

Mijn ervaring met de routes naar Zuidlaren (en ook die uit de onderzoeken die al gedaan zijn) is dat het stuk voor stuk prima routes zijn, maar dat het fietspad gewoon te smal is en het wegdek op bepaalde stukken behoorlijk slecht.

Op deze website is trouwens meer te lezen over het project: https://www.provinciegroningen.nl/projecten/doorfietsroute-zuidlaren-haren/

Henk zegt:

In een reactie hierboven wordt uitgesproken “Dan kunnen de fietsen er rijden zonder dat ze het primaire verkeer hinderen.”
Dat is wel wat krom. Primair verkeer , als het al bestaat, is de voetganger. Dat is immers onze primaire bewegingsvorm. Nou begrijp ik wel dat de schrijver de auto bedoelt, maar dat is toch werkelijk achterhaald. Fietsers zijn even belangrijk, zo niet belangrijker, dan auto’s in een dorpskern. Waarbij die laatsten in feite nog steeds onder de noemer sluipverkeer vallen want de bedoelde autoroute naar Zuidlaren loopt nog altijd over de Zuidlaarderweg.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.