De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 11 december, 2019

donderdag 14 november 2019

Nieuws:

Kruising Dilgtweg/Rijksstraatweg gevaarlijkste kruising van Haren, aldus onderzoek RTL

Door: Redactie

RTL Nieuws heeft zich gebogen over ongeval-cijfers in Haren. Men kwam tot een onthutsende slotsom: in drie jaar tijd zijn in Haren 173 ongelukken geteld. Er was één dodelijk ongeval, 41 keer moesten er slachtoffers naar het ziekenhuis. Het kruispunt Rijksstraatweg, Dilgtweg is met vier ongelukken het gevaarlijkste kruispunt van het dorp.

Rijkswaterstaat heeft deze cijfers aan de redactie van RTL gegeven. De kruising is tijdens spitsuren extreem druk, omdat hier taxibusjes langs rijden van de Mytylschool, Beatrixoord en De Dilgt. Bovendien rijden hier fietsende scholieren op weg naar het Maartenscollege en Harens Lyceum.

Kruispunten
Uit de onderzochte ongelukkencijfers blijkt dat Rijkswaterstaat in de afgelopen drie jaar in Nederland een toename ziet van het aantal dodelijke ongevallen op kruispunten. Het merendeel van de dodelijke ongevallen gebeurt op kruispunten binnen de bebouwde kom.

Op de genoemde locatie gebeurden in drie jaar tijd vier ongevallen. Op de kruising Kromme Elleboog/Kerklaan drie en dat geldt ook voor kruisingen Middelhorsterweg/Waterhuizerweg en Waterhuizerweg/Tuindorpweg.

Rijkswaterstaat stelt dat in 71% van de aanrijdingen in Haren daar een personenauto bij is betrokken. In 35% van de aanrijdingen wordt een voertuig van opzij aangereden.

6 reacties

Piet zegt:

Vreemd? Ik heb de wethouder van de gemeente Groningen in de gemeenteraad horen verklaren dat in Haren de verkeersveiligheid heel goed is. Straks is de Molenweg een nog grotere racebaan, moeten er eerst dooie kinderen komen voordat iedereen wakker wordt?

14 november 2019 om 19:38
Jan zegt:

Hier kijk ik echt van op. Heb er 10 jaar gewoond, nooit iets van meegekregen. Dilgtweg-Kerklaan zou ik wel begrijpen. Paar keer per jaar was het raak met autos en fietsers. Dat weet ik zeker. Heel bijzonder.

15 november 2019 om 23:23
Cijfers zegt:

Cijfers alleen zeggen niets. Hoe is het ongeval ontstaan? Fietsers ZONDER verlichting, met zijn drieën of vieren naast elkaar fietsende scholieren, appende scholieren, mensen met oortjes in die niets horen, etc etc.

17 november 2019 om 21:17
erna zegt:

als mensen nou eens gingen op letten bij het rijden….

18 november 2019 om 12:12
Inwoner zegt:

@Cijfers, met name op veel 30-km wegen in Haren wordt belachelijk hard en asociaal gereden door automobilisten. Vooral sinds de Harener Holt is opgeleverd is het dagelijks raak aan de Oosterweg, Kromme Elleboog, Molenweg. Vooral ‘s avonds dan gaan werkelijk alle remmen los. Wie zich wel aan de snelheid houdt wordt getrakteerd op bumperkleven of gewoon ingehaald. Voorrang geven aan verkeer van rechts is er te vaak niet bij, vooral fietsers hebben het nakijken. En fietsers vlak voor een bocht of rotonde nog even inhalen, afsnijden of zelfs omver rijden gebeurt ook.

Klachten bij de voormalige gemeente Haren leverden niets op. Er zijn snelheden van soms wel 80/90 km per uur door hun gemeten, maar zelfs dat vond men geen reden om er iets aan te doen. Geld uitgeven aan verkeersveiligheid ho maar, men wilde liever oppotten om herindeling te voorkomen. Er moet blijkbaar eerst iemand dood gereden worden. Op veel wegen in Haren is de weginrichting ondeugdelijk, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. En er wordt nooit gecontroleerd of gehandhaafd.

18 november 2019 om 19:28
Q zegt:

laat de politie eens wat vaker de fietsers controleren op verlichting en het vasthouden van de mobiel zowel op de kerklaan als op de rijksstraatweg. Ik heb er al een paar jaar totaal geen controlles gezien. Ook de snelheid moet eens gecontroleerd worden. Want ook veel auto’s rijden toch te hard. Zo geld bv in het centrum 30 km p/u maar heeft niemand door bijna. Bovendien houden auto’s vaak geen rekening met zijstraten en dat deze voorrang hebben zoals bv de Kerkstraat en de Botanicuslaan. En mensen Haaientanden betekenen voorrang geven!!

19 november 2019 om 14:49

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.