De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 11 oktober, 2024

maandag 30 september 2024

Nieuws:

Meerweg gaat in 2025 op de schop

Door: Redactie

De Meerweg in Haren, meer specifiek het gedeelte tussen de Westersedrift en Nesciolaan, gaat in 2025 op de schop als de gemeenteraad in november daarmee instemt. De gemeente heeft daarvoor 524.000 euro beschikbaar gesteld.

Op dit weggedeelte geldt een maximumsnelheid van 30 km/u, maar de weg is ingericht als een 50 km/u-weg. Dat wringt en zorgt dat handhaving op snelheid zinloos is. De gemeente wil de weg veiliger maken en dat blijkt volgens de plannenmakers ook de wens van aanwonenden te zijn.

Ontwerp
De weg wordt smaller gemaakt (5.30 m) waardoor ruimte ontstaat voor groen, waaronder 14 bomen. Een paar verhoogde plateaus halen de snelheid uit het verkeer. De groenvakken zullen volgens het ontwerp ‘met bloembollen en het mengsel ‘Nectar onder het maaimes’ worden ingezaaid. Dat is een bloemenmengsel dat meegezaaid kan worden met een kleine hoeveelheid gazongrasmengsel. De soorten in het mengsel kunnen in het lage gazon vaak bloemen vormen die benut kunnen worden door bestuivende insecten. Dit mengsel is
vooral op insecten gericht, ter ondersteuning van ecologisch beheer’.

Voor bewoners van de woonzorgcentra Zonnehof en Maarwold is het goed nieuws, want de huidige (slechte) voetpaden worden verbreed en verbeterd. Volgens de gemeente zijn omwonenden betrokken geweest bij de planvorming en in juli ingelicht over de ontwerpen. Het werk gaat half 2025 van start.


Impressie van de toekomstige Meerweg. Hieronder de huidige situatie.

12 reacties

Stefan zegt:

Dit geldt toch gewoon voor zo ongeveer heel Haren. Bordje zone 30 en een paar zogenaamde drempels op een 50 weg en klaar is de gemeente.

jan zegt:

Prachtig dat nieuwe groen. Dat werkt vast waarde verhogend voor de huizen daar.

Antoine zegt:

@Stefan: Klopt, de gemeente Haren voerde in dit opzicht weinig uit. Maar de afgelopen jaren hebben diverse straten een flinke opknapbeurt gehad. Dit stuk Meerweg is gewoon als volgende aan de beurt.

willy zegt:

De 14 bomen zijn ook bedoeld als compensatie voor de bomen die gekapt worden bij het Raadhuisplein. Op het Raadhuisplein kunnen er 4 van de oude herplant worden op een andere plek en daar komen dan 12 nieuwe bij.
Hier staat dat er 7 oktober 2024 meer informatie is over de gang van zaken m.b.t. het Raadhuisplein, maar
waar is een vraagteken:
https://gemeente.groningen.nl/raadhuisplein-haren

Marrit zegt:

Wordt er ook nog wat gedaan aan de fietspaden Glimmen-Haren-Glimmen?

Redactie zegt: Wij publiceerden vorige week in de krant het volgende bericht:

Fietspad Haren-Glimmen ‘slecht’
In mei aan de slag?

In deze krant werd eerder aandacht gevraagd voor het slechte fietspad tussen Haren en Glimmen, die je gerust een ‘tril- en hobbelroute’ kunt noemen. Destijds liet de gemeente desgevraagd weten dat de renovatie van het fietspad tegelijk zal worden aangepakt met omvangrijke werkzaamheden aan de riolering langs dit traject. Dat is een ingewikkeld project en de voorbereiding vraagt tijd. We zijn nu twee jaar verder en deden navraag bij de gemeente: hoe zit het met het fietspad? Natascha van ‘t Hooft geeft antwoord: “De afgelopen periode is onderzocht hoe we de verbetering en verbreding van het fietspad kunnen vormgeven. De mogelijkheden zijn beperkt omdat het wegprofiel van voortuin tot voortuin een beschermd dorpsgezicht is. Dit gecombineerd met personeelsschaarste en beperkingen door de aanpak van de Ring Zuid, maakt het een complex project dat langer duurt dan we zouden willen. De verwachting is nu dat we in mei kunnen starten met de uitvoering. Voorafgaand zal er een inloopbijeenkomst voor omwonenden en andere belangstellenden georganiseerd worden.”

inwonervanharen zegt:

Ik ben het met @Stefan eens. Dit lijkt weer mooi op papier maar in de praktijk helpt het weinig,

Dat bedoelt @stefan ook met zijn opmerking. De Gemeente bedenkt wel heel mooi plannen, maar als niemand zich aan de voorgeschreven snelheid houd helpen de maatregelen weinig. Sterker nog vaak word het er zelfs nog gevaarlijker op

Bill Morrris zegt:

Dit deel van de Meerweg is veruit de rustigste fietsroute in een westelijke richting. De andere twee alternatieven de Emmalaan en de Vondellaan zijn onaangenaam druk met (vracht)auto verkeer. Bij de kruising met de Nesciolaan heb je als fietser de keuze van rechts naar de fietstunnel of links naar de fietspad langs de laatste stukje van de Emmalaan. Een verbeterde wegdek op de Meerweg en meer groen is welkom voor de fietser.

Andere Stefan zegt:

Als ik het plaatje zo zie, dan wordt het weer een smalle weg waarop ook de fietsers zullen moeten. Net zoals ze hebben gedaan op de Emmalaan, waar het voor fietsers absoluut onveilig(er) is geworden na de versmalling. Je vraagt je af of die lui op het gemeentehuis ooit nog wel eens in ons dorp komen, want dit kan niet anders dan louter achter het bureau zijn bedacht. Wat groen toevoegen is natuurlijk prima, maar zorg er ook voor dat fietsers veilig zijn. Verder wederom een onvoldoende doordacht plan.

Antoine zegt:

@Andere Stefan: dit stuk Meerweg krijgt dezelfde breedte als het oostelijke deel (richting centrum), dat volgens mij door niemand als onveilig wordt ervaren. De vergelijking met de Emmalaan gaat ook niet op, want daar gaat vele malen meer verkeer doorheen.

Doornbos zegt:

Wat gaat er ook hopende iets gebeuren aan de racebaan Vondellaan met de grote vrachtwagens 30km zone. (Helaas)wordt er niet aangehouden. Veel schoolgaande kinderen en een ontzettende gevaarlijke toestanden.
Wij wonen in een zijstraat waar in het begin versmalling is toegepast. Wat betekent 1auto van de andere kant steeds achter uit te smalle straat. Ook beter 1richtingsverkeer maken in de zijstraten van de Vondellaan aan de rechte zijde vanaf de rotonde.P.R
Wij denken alle bewoners dat de Vondellaan beter aangepast kan worden.

Andere Stefan zegt:

@Antoine: Je zou de fietsen eigenlijk een eigen plek moeten geven, of anders de weg breder laten. Op de Emmalaan is deels ook ruimte voor fietsstroken, namelijk daar waar nu gras ligt (natuurwaarde van gras is vrijwel nul).
En op de Meerweg kan het nu ook nog. Als je daar -zonder dat je kiest voor afzonderlijke fietsstroken- maar niet kiest voor een te smalle (en dus voor fietsers gevaarlijke) weg.

peter zegt:

@andere stefan

De Emmalaan is niet versmald, maar door het aanbrengen van de klinkers lijkt dat wel zo.
Was destijds een bewuste keuze van de gemeente Haren. Die klinkers zorgen er voor dat je als fietser in de praktijk op het asfalt gaat fietsen.

Daarmee wordt de fietser gebruikt als ‘snelheidsremmend object’….

En onveilig…? De gemeente noemt iets pas onveilig als er daadwerkelijk ongelukken plaats vinden. Zolang er geen ongelukken plaats vinden, wordt een verkeerssituatie als veilig beschouwd

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Vondellaan is 'racebaan' en vraagt om maatregelen.

Ga naar het Poll archief