De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 19 november, 2025
Deze post is bekeken 3267 keer.

woensdag 04 juni 2025

Nieuws:

Ook restaurant Savour kampt met personeelsgebrek (met update)

Door: Redactie

Lees de update onderaan dit artikel.

Niet alleen het succesvolle sushi-restaurant Yugo gaat sluiten wegens gebrek aan geschikt personeel, ook restaurant Savour aan de Rijksstraatweg wil ermee ophouden.

Jaap Braaksma, eigenaar van Savour dat twee jaar geleden vol ambities in Haren werd geopend, zegt in Dagblad van het Noorden dat het eigenlijk altijd moeilijk is geweest om het juiste personeel te vinden. Zijn vrouw Trijntje: “Iedereen wil een hbo of universiteit doen. Praktische beroepen zitten in het verdomhoekje.”

Het echtpaar startte in 2023 met de intentie om het restaurant te managen met hulp van goed personeel. Nu dat laatste niet haalbaar is moeten ze nu beiden zelf aan de bak en daarom hebben ze de zaak te koop staan. Braaksma: “We hopen nu het nog kan de zaak aan een paar jonge ondernemers te verkopen, voordat we zelf omvallen.”

Elders op deze pagina zegt Jamie Leung van Yugo hetzelfde. Ze is teleurgesteld in de werkmentaliteit van jonge mensen, die het werk in de horeca zien als een bijbaantje, waar ze ook weer snel afhaken. Bij haar speelt bovendien het probleem dat ze in de keuken meerdere goede Aziatische koks nodig heeft en ook die zijn niet meer te vinden.

Update: Jaap en Trijntje Braaksma hechten eraan te vermelden dat het restaurant open is en blijft tijdens hun zoektocht naar een opvolger. Zij hebben gehoord dat de berichtgeving bij sommige mensen de indruk gaf dat het restaurant al zou zijn gesloten. Dat is dus niet het geval.

6 reacties

Mark zegt:

Volgens mij klopt het concept gewoonweg niet! Een paar gasten per avond, slechts een aantal dagen open en voor de gewone man te duur! Tel daarbij op de hoge pacht, vooraf dus gedoemd te mislukken. Heeft in mijn beleving dan ook niks met geschikt personeel te maken.

Eerdere ondernemers in dat pand wisten ook het hoofd niet boven water te houden.

rolf zegt:

ben het met Mark eens. De eigenaar voor deze eigenaren maakte ook al de denkfout. Men denkt in Haren volgens mij 1 of meer Michelinsterren te kunnen halen, terwijl denk ik de meeste Harenaren toch eerder zitten te wachten op een gewoon goed restaurant dan een fine dining tent. Zou bv een goed Grieks of Grill Restaurant wel zien zitten in Haren

Bert zegt:

Hoi Rolf. We hebben een Goeie Gril restaurant aan de molenweg gehad. 20 a 25 jaar geleden. Maar die konden ook amper hun hoofd boven water houden. Goed personeel is haast niet meer te vinden. Ik kan in mijn werk erzelf over mee praten. En veel werken willen ze niet want dan worden ze weer gekort op de toeslagen. Werken lonend maken. Dat moeten ze doen.

Ebbe de Roos zegt:

Ik denk dat het voor de meeste mensen gewoon te duur is. Vanaf het begin was er ook al niet veel reclame voor. Haren heeft iets minder opgeprikt nodig. Graag zie ik iets als een Bakker Bart, Subway of gewoon inderdaad een lekkere Griekse grill. hmmmm

M zegt:

Ik denk dat het echte probleem hier niet zit in het concept of de prijs, maar in het feit dat goed horecapersoneel tegenwoordig gewoon ontzettend moeilijk te vinden is. Dat zie je niet alleen bij Savour, maar ook bij Yugo en andere horecazaken. Zonder een goed team houd je het als eigenaar simpelweg niet vol, hoe goed je idee ook is.

En over de prijs: laten we eerlijk zijn, €85 voor een 6-gangen diner is allesbehalve overdreven als je kijkt naar wat je krijgt. Ga eens bij een Grand Café een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert eten — dan zit je ook zo op de €40 à €45, en dan heb je maar drie gangen. Bij Savour krijg je voor dat hogere bedrag een volledige culinaire ervaring. Dus nee, het is niet ‘voor de gewone man te duur’, het is gewoon een ander soort beleving.

Het probleem ligt niet in de opzet, maar in het vinden van goede, gemotiveerde mensen die het vak willen leren en uitvoeren.

Antoine zegt:

Ik denk dat ‘M’ gelijk heeft: er zijn zat ‘dure’ restaurants die al jaren prima draaien. Maar het succes van een horecabedrijf staat of valt met de beschikbaarheid van goed personeel. Kijk maar eens naar de meest recente beoordelingen van de Rietschans op Trip Advisor: die zijn bar slecht, voornamelijk (maar niet uitsluitend) vanwege het slechte personeel. Dat is op den duur dodelijk voor een restaurant.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.