De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 20 Juli, 2024

maandag 08 juli 2024

Nieuws:

Politiek pikt signalen op: overlast Glimmen door luchthaven

Door: Redactie

Een zestal gemeenteraadsfracties, Partij voor de Dieren, SP, Groenlinks, Stadspartij 100% voor Groningen, Student en Stad en Partij voor het Noorden, stellen vragen over de overlast die inwoners van Glimmen ervaren door Groninger Airport Eelde.

Wesley Pechler, Partij voor de Dieren vertelt:’’ De vele cirkelende lesvliegtuigen, de plannen van defensie en mogelijke nachtvluchten zorgen heel begrijpelijk voor veel onrust bij inwoners van Glimmen. Daarom zijn we in gesprek gegaan met inwoners en Plaatselijk Belang Glimmen. Naast geluidsoverlast zijn er ook gezondheidsrisico’s voor mensen en dieren en milieurisico’s voor natuurgebieden als de Drentse Aa en Appelbergen. Wij willen dat inwoners en bewonersverenigingen serieus worden genomen en de risico’s voor mens, natuur en dier worden onderzocht, aangezien op andere soortgelijke plekken vervuiling en gezondheidsrisico’s zijn vastgesteld. ’’

Net als de bewonersverenigingen, zoals VOLE en Plaatselijk Belang Glimmen, maken de fracties zich zorgen over hoe vervuiling, geluidsoverlast en mogelijk slaapgebrek de leefbaarheid en gezondheid van de inwoners van Glimmen kunnen aantasten.

Tim van de Vendel, GroenLinks: ‘’Een half jaar geleden hebben we met Stadspartij 100% voor Groningen en Partij voor de Dieren vragen gesteld over de overlast die mensen uit Glimmen ervaren.Glimmen ligt direct onder de vliegroutes waardoor de overlast daar groot is. De zorgen zijn echter niet weggenomen en met alle nieuwe ontwikkelingen zijn ze zelfs toegenomen. Dit komt deels doordat inwoners van Glimmen niet meegenomen zijn in het onderzoek dat gedaan is naar draagvlak voor uitbreidingen van het vliegveld. ’’ Mariska Sloot, Stadspartij 100% voor Groningen vult aan:’’Ondanks dat de gemeente sinds 2020 geen aandeelhouder meer is van Groningen Airport Eelde en in die hoedanigheid niet mee kan praten, hopen we dat de gemeente bereid is om in gesprek te gaan met inwoners, Groningen Airport Eelde en provincie.’’

Daarnaast vragen de fracties het college of zij bereid zijn aan te dringen bij GAE en provincie op bodemonderzoek naar vervuiling en gedegen draagvlakonderzoek waarin de ervaringen van inwoners bij opstijg-, aanvlieg-, vlieg- en landingsroutes worden meegenomen. De fracties vragen het college een zienswijze in te dienen ten aanzien van de voorgenomen plannen voor GAE en vragen welke stappen het college bereid is te zetten ten aanzien van de mogelijke komst van defensie vliegtuigen.

8 reacties

Gerrit zegt:

Het zou toch een prachtige luchthaven kunnen zijn voor defensie met f35 en of helicopters dan wordt het eindelijk een echte luchthaven en defensie betaald mee om het rendabel te houden
We moeten toch wat over hebben voor onze veiligheid want groenlinks en die andere patijen gaan weer voor het gebroken geweertje
En de overlast wordt het meest gehoord door import bewoners die weten dat er vliegveld is
Dus ministerie van defensie kijk eens naar onze prachtige luchthaven eelde veiligheid voor alles

Henk zegt:

Altijd dat gezeur van die Glimmenaren. Het vliegveld was er eerder dan die bewoners. Groningen Airport Eelde is een naamloze vennootschap met als aandeelhouders de provincie Groningen, de provincie Drenthe, FB Oranjewoud en de gemeente Tynaarlo. De luchthaven heeft een Raad van Commissarissen, een directie en een managementteam.
Groningen is sinds 2020 geen aandeelhouder meer. Hoogste tijd om de naam maar eens te veranderen naar, bijvoorbeeld, Drenthe airport Eelde?

Stefan zegt:

Tja, de gemeente Groningen praat natuurlijk niet meer mee over de toekomst van het vliegveld nadat zij de aandelen heeft vervreemd. Ze weigeren bovendien te praten met de aandeelhouders over de schuld die Groningen mogelijk nog heeft. Er is dus geen enkele basis om het vliegveld aan te spreken. Verder ligt het vliegveld ook niet op Gronings grondgebied. De Stadse invloed op het vliegveld is dus minder dan nul.
Overigens valt het met de vermeende “overlast” reuze mee. Sommige mensen vinden elk geluidje al overlast. Zelf vind ik die vliegtuigjes leuk om te zien en te horen, en ben blij dat het vliegveld er is. Het levert zeker ook een positieve beleving op. Plus natuurlijk de werkgelegenheid.

Ben zegt:

Luchthaven Eelde, officieel geopend op 23 mei 1931, is al decennia lang een vast onderdeel van de regio. Het vliegveld staat duidelijk aangegeven op alle kaarten. De mensen die nu klagen over het vliegveld zijn vaak na 1928 in de omgeving komen wonen, toen het bestemmingsplan al was gemaakt.

Inwoners die zich na die tijd in de regio vestigden, waren op de hoogte van het bestaan van het vliegveld, net zoals ze wisten van het rangeerterrein in Onnen en later de aanleg van de A28 in de jaren 1970, zoals vastgelegd in oude rijkswegenplannen. Al deze informatie is terug te vinden in historische bestemmingsplannen en regiovisies.

In de loop der jaren zijn vliegtuigen stiller en schoner geworden. Het aantal vluchten is zelfs afgenomen doordat de luchtvaartschool is gekrompen en de parachutistenactiviteiten zijn verdwenen. Daar zijn vakantievluchten en rondvluchten met de DC-3 uit Amsterdam voor in de plaats gekomen.

Ondertussen is de A28 overbelast met auto’s, en produceren motoren onbeperkt lawaai. Men hoort ze van ver aan komen knetteren. Veel mensen uit omliggende plaatsen zoals Beilen, Hoogeveen, Annen, Zuidlaren, Vries, Assen werken in Groningen vanwege het woningtekort in de stad Groningen. Dit leidt tot meer verkeer en vervuiling, terwijl mensen uitwijken naar plaatsen als Noord- en Zuidhorn, Zuidlaren, Annen, Assen en Leek wordt dit steeds meer.

Het is opmerkelijk dat mensen die zich recent in de regio hebben gevestigd, klagen over bestaande situaties. Goed onderzoek vooraf had duidelijk kunnen maken wat er in de omgeving te verwachten was. Wie onder aanvliegroutes gaat wonen, moet niet verbaasd zijn over vliegtuiggeluid.
Binnenkort zullen deze mensen wellicht ook klagen over de geur van mest of kuilgras, typische geuren voor deze regio.

De gemeente Groningen heeft met haar beleid de aandelen van Eelde verkocht. Nu klagen ze over iets dat er al was en dat zorgt voor unieke bedrijvigheid in het noorden, afhankelijk van een internationale luchthaven zoals Eelde. Het brandwondencentrum en transplantatiecentrum zijn bijvoorbeeld erg gebaat bij deze luchthaven.
Eelde heeft een rijke geschiedenis, inclusief gebruik door de bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarvan nog restanten zichtbaar zijn. De luchthaven heeft haar nut en bestaansrecht bewezen.

Het openbaar vervoer per bus kost jaarlijks veel meer dan de luchthaven, en ondanks deze investeringen is het OV verslechterd, waardoor veel gebieden onbereikbaar zijn geworden.

Tot slot een oproep aan tegenstanders van luchthaven Eelde: verdiep je eerst in de geschiedenis en context van waar je gaat wonen. Eelde bestaat al sinds het besluit van 1928. Als je vervuiling wilt aanpakken, overweeg dan dichter bij je werk en school te wonen. Gebruik een gewone fiets in plaats van een elektrische auto, die door zijn gewicht en productie van fijnstof meer vervuilt. Nog niet zolang geleden was het heel normaal te fietsen. Verminder het gebruik van elektrische apparatuur en goedkope importproducten. Waarom hoor je deze mensen niet over vervuilers als datacenters, digitale munten of pinbetalingen? Of over de nieuwe machtspositie van KPN met haar ‘gratis’aangelegde glasvezelnetwerk, terwijl ADSL en coax vaak voldoende snel is?

InwonerVanHaren zegt:

Tjee, je zou maar geboren zijn na 1931 dan mag je geen mening meer hebben over het vliegveld.

prat zegt:

Ja Ben de tijden veranderen. Ooit van het klimaat als probleem gehoord? Nee vast niet. En hoeveel vliegtuigen gaan er nu echt commerc ieel vanaf EEede? Oh soms wel 1 of 2 per dag! Altijd wordt Eelde genoemd vanwege het bedrijfsleven? Geen idee maar 0 is vast meer dan 1. Nee het is een mooie plaats voor een woonwijk en verder niks. O ja piloten opleiden in een tijd van klimaatsverandering stop er mee

Ben zegt:

@prat

U gaat zeker lopend overal naar toe ivm met de klimaat verandering

Gerrit H zegt:

Ben, goed en duidelijk verhaal, zo is het en niet anders.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Op locatie Emmalaan (voorheen Van der Molen) moet 100% sociale woningbouw komen.

Ga naar het Poll archief