De krant die je leest van A tot Z
Maandag 18 november, 2019

vrijdag 18 oktober 2019

Nieuws:

Samenspel burgers en gemeente met zichtbaar resultaat

Door: Redactie

Inwoners van Onnen hebben afgelopen zomer zelf het initiatief genomen om de ‘foeilelijke’ betonblokken (die de snelheid uit het verkeer moeten halen) te vervangen door bloembakken. Zij vonden een gewillig oor bij het Gebiedsteam Haren van de Gemeente Groningen. Vrijdagochtend werden dertien bloembakken op hun plek gezet.

Janneke Geurts, één van de initiatiefnemers, loopt deze ochtend als een ware coördinator rond met ontwerpschetsen en geeft aanwijzingen aan de chauffeur van de heftruck. Hoveniersbedrijf Bartelds, zelf in Onnen gevestigd, heeft aan alle kanten meegewerkt aan deze actie. “Ze hebben het hout en de planten tegen kostprijs beschikbaar gesteld”, zegt Janneke Geurts. Een paar weken geleden konden vrijwilligers uit het dorp bovendien de bloembakken zelf in elkaar zetten, met hulp van medewerkers van Bartelds. Dertien bakken werden vervaardigd op het terrein van de hovenier en stonden sindsdien te wachten op deze vrijdag.

Rond negen uur is een begin gemaakt met het plaatsen van de snelheidsremmers in het centrum van Onnen. Een deel van de vrijwilligers was aanwezig om daar de reflecterende strips op te bevestigen. Het project is een mooi samenspel geworden tussen initiatiefrijke burgers, het lokale bedrijfsleven en de gemeente. “Ja, we zijn erg blij met de steun van de gemeente”, zegt Geurts. “We hebben ze een overzicht gegeven van de kosten en ze bleken bereid die voor hun rekening te nemen.”

In Onnen mag niet sneller dan 30 km/u worden gereden.

Op de foto bovenaan Janneke Geurts (in het felblauw) en Jan Ubels van Bartelds Hoveniers bij de bak.

1 reactie

Johan van Wees & zegt:

Geacht Dorpsbelang,

De bloembakken zijn waardige opvolgers van de betonblokken van Jan Louwes. Het is niet goed mogelijk om hier negatief op te reageren en dat was wel anders bij de betonblokken.
Het is voor een aantal chauffeurs wel mogelijk om net te doen of er niks staat.
Soms is de afstand tussen blokken wat groot zodat er tussen de blokken toch weer vaart gemaakt kan worden. (Bijvoorbeeld van Lange Landweg naar Hooiveldsteeg. De opstelling bij de Hooiveldsteeg leverde bij de betonblokken veel commentaar op: men zou de bocht niet kunnen maken.

Ik vind het een hele mooie verbetering!

Johan van Wees

25 oktober 2019 om 20:51

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.