De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 30 oktober, 2025
Deze post is bekeken 140 keer.

woensdag 23 oktober 2019

Nieuws:

Tunnel bij station waarschijnlijk vanaf vrijdag 25 oktober open

Door: Redactie

In het zicht van de haven waren er nog werkzaamheden te doen aan de tunnel naast het station van Haren. Het werk leek stil te liggen, maar volgens de gemeente was dat maar schijn. Harenaars waren ongeduldig en wilden nu wel eens uitproberen hoe het voelt om langs die route autoluw van en naar Oosterhaar te komen. Vandaag wordt bekend, dat donderdagavond de laatste werkzaamheden klaar zullen zijn en de tunnel open kan. Onder voorbehoud van tegenslag, dat wél.

De bouw van de tunnel heeft ruim anderhalf jaar geduurd en kende tegenslagen. Defecte machines en verdachte verzakkingen van woningen rondom de bouwplaats wierpen een schaduw over het kunstwerk van aannemer Reimert Infra uit Almere. Bovendien moest de aannemer werken met een krap budget, met weinig ruimte voor de tegenslag. Dat zei projectleider Marcel de Vries vorig voorjaar tegen Haren de Krant. ProRail was samen met de gemeente Haren opdrachtgever en had de vaste aanneemprijs voorgeschreven.

Voor Haren zal de tunnel een oplossing zijn voor de onoverzichtelijke situaties rond de spoorwegovergang Oude Middelhorst, waar auto’s, fietsers en voetgangers zich dagelijks tijdens spitsuren mengen.

Foto: Tunnel bijna klaar (23 oktober 2019)

15 reacties

Me zegt:

Op de tekening zie ik groen. In het echt is het allemaal beton en steen.

Omwonenden zijn echt niet blij hiermee.

jodelie zegt:

@ Me: Niet zo ongeduldig en negatief: Inderdaad: Op de Tekening is groen te zien: Dat volgt vast en zeker nog. Beetje moeilijk in de herfst er een mooi groen geheel van te maken toch?

Q zegt:

@jodelie wat @me denk ik probeert te zeggen is waarom de opening nu al als al het groen nog geplant moet worden. Bovendien is er nog zoveel activiteit van bouwvakkers daar dat ik betwijfel of het vrijdag open kan. Vind het ook beetje een vreemde dag om open te gooien.

Maar nogmaals ik denk dat de meeste mensen nog gewoon via de spoorwegovergang bij de Oude Middelhorst zullen gaan. Het heeft wel zin voor de kinderen die daar op school zitten, maar ik denk niet dat er veel in Haren Noord wonen en die daar op school gaan.

Me zegt:

Blijkbaar is het sommige mensen, zoals Jodelie, ontgaan dat de tunnel o.a.:

– meer dan een half jaar vertraging heeft;
– 1,7 miljoen extra kost;
– heeft geleid tot verzakkingen.

Nee, wij zijn als omwonenden echt niet blij met de tunnel. De eerste nieuwe inbraken in auto’s zijn alweer gemeld. Het is wachten op grafitti en meldingen m.b.t. onveiligheid en overlast.

Hangen de nieuwe beveiligingscamera’s er al weer?

Redactie zegt: Het bedrag waarvoor de bouw was aangenomen was 4.95 miljoen euro. Hoe hoog de overschrijding zou zijn is ons niet bekend.

Wendy zegt:

Er zitten aardig wat kinderen uit Oosterhaar op scholen aan de andere kant van het spoor, en alle middelbare scholieren die op de fiets gaan moeten erlangs. En veel kinderen die naar de Borg gaan vanuit de andere kant van het spoor. Ik zal heel erg blij zijn als de tunnel eindelijk open gaat, eindelijk een (hopelijk) veiligere route voor de kinderen.

René zegt:

Niet vergeten dat spoor overgang nu veiliger is geworden voor de voetgangers.

Eindelijk zegt:

Nou zeg, dat werd tijd! Ik dacht dat het nooit zou gebeuren. Waarom wordt er alleen maar over scholieren gesproken in de commentaren? Wat te denken van die treinreizigers. Ik reis met de trein naar mijn werk en als ik ’s middags vanaf het station naar huis fiets is de Oude Middelhorst een drama wat verkeer betreft. Er staat een rij auto’s van de Middelhorsterweg tot aan de Anjerlaan en kom daar maar eens tussen als fietser. Ben blij dat het eindelijk zover is. Helaas wel weer een schoolvoorbeeld van het zoveelste overheidsproject wat weer ver de planning en het budget overschrijdt. Maar kennelijk werkt dat zo in overheidsland. Waarom dat toch altijd zo is begrijp ik niet en waarom de burger hier weer voor moet opdraaien ook niet. Als een aannemer zo,’n klus aanneemt worden risico’s ingecalculeerd. Gek dat hij dan niet voor deze risico’s opdraait maar dat de opdrachtgever dit mag betalen. In het ‘echte’ (particuliere) leven werkt dit toch anders.

Kees zegt:

Fijn dat de tunnel eindelijk open gaat, het heeft lang genoeg geduurd en belangrijker, de kinderen gaan maandag weer naar school. Die auto-inbraken staan natuurlijk los van de tunnel, hij was namelijk nog niet open. Helaas zijn er nog steeds lieden die het nodig vinden een ander schade toe te brengen. Ik zeg, op weg naar een mooie tunnel met vruchtbaar gebruik!

frans zegt:

In principe ben ik als buurtbewoner Oosterhaar erg blij met de tunnel. Zoals gezegd, veiliger (zowel op de perrons als de verkeerssituatie bij de spoorwegovergang) en in mijn geval ook sneller als fietser en wandelaar om vanuit mijn huis bij het station, maar ook het centrum en Groningen te komen (kortere afstand + nooit wachten op dichtzittende spoorbomen).

Wat mij bevreemd is dat er in bepaalde periodes wel 50 man inclusief zwaar materiaal aan het werk was en er nu, met de de haven in zicht, 3 man met een kruiwagen en een hark aan het werk is (bij wijze van spreken). En de doorgang in principe al klaar is, maar er al weken een grote container staat die de boel blokkeert.

Dat groen dat komt wel, geef het tijd en het juiste seizoen. Het is al prachtig (en knap) dat ze om die mooie boom heen hebben weten te werken.

Bill Morris zegt:

@me : ik zou niet weten wat de bouw van een fietstunnel, die nog niet open is, te maken heeft met met auto-inbraken en als we de criteria zouden toepassen dat er geen graffiti meer mag komen zouden wij hier in Nederland niets meer kunnen bouwen.
Deze fietstunnel is zeer welkom. Het heeft niet alleen voordeel voor schoolgaande kinderen. Fietsers uit Oosterhaar Noord gaan sowieso de tunnel pakken om richting de stad te gaan. Omdat er meer treinen in de spits rijden gaan de slagbomen vaker dicht. Fietsers uit Oosterhaar zuid zullen dan liever voorbij de spoorwegovergang fietsen om de tunnel te bereiken dan de risico lopen dat de slagbomen voor hun neus dichtgaan.

Me zegt:

@Bill Morris de tunnel lijkt dicht, maar de verdachten gingen toch door de tunnel, ondanks de container en de hekken. Een parkeerplaats met auto’s is aantrekkelijk voor dieven, zeker als je makkelijke en snelle vluchtroutes hebt. Dat bleek ook vele malen afgelopen 2 jaar met vandalen van het wachthuisje die snel in de trein sprongen om aan de politie te ontkomen.

Laat dus geen waardevolle spullen achter in de auto!

Wat de grafitti betreft, zijn er mogelijkheden om muren afwasbaar te maken. Er wordt dan een extra laag op het beton aangebracht, zodat deze schoonmaken snel en goedkoop kan.

Daarbij was een mooi beschilderde tunnel met daaroverheen het beschermlaagje zoveel vriendelijker geweest qua uitstraling.

Er zijn zoveel onderzoeken geweest naar oplossingen voor dit soort dingen, helaas was er voor deze tunnel geen budget, zoals er bij tunnel van Europapark wel was.

EJ zegt:

Hij is al open.

Mo zegt:

De tunnel is gisteravond al open gegaan, zie bericht RTV Noord.

Q zegt:

Tunnel was donderdagochtend al open!!

Q zegt:

Maar tunnel is trouwens niet geopend met een grote feestelijke opening. Althans ik heb niks gezien wat daar op wijst

Redactie zegt: officiële opening volgt nog hebben we van de gemeente begrepen.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.