De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 28 Mei, 2022

woensdag 20 april 2022

Column:

Column van Centrum Manager Haren (Daphne de Haan) april 2022

Door: Redactie

Saamhorig?

Ik kom al een paar jaar bij winkeliers over de vloer, niet alleen voor mijn boodschappen, maar ook om een praatje te maken of om iets af te geven. Wat mij opvalt is dat iedere winkelier zijn eigen visie heeft op het centrum. Ik bedoel dan de manier waarop zij naar het winkelcentrum van Haren kijken. De één is enthousiast en zegt: ‘We doen dit samen en ik doe overal aan mee om er iets goeds van te maken. De ander moet erover nadenken en laat niets meer van zich horen. Sommige daarvan hadden hun winkel net zo goed in een weiland kunnen openen, want ze zeggen dat ze andere winkels om zich heen helemaal niet nodig hebben om goed te draaien. Ze vertellen me dat klanten en gasten hen toch wel weten te vinden, ook zonder gezamenlijke activiteiten. Daardoor vinden ze dat ze ook geen bijdrage hoeven leveren aan de winkeliersvereniging. En juist die zet zich in voor evenementen (zoals Fashion Dag, Sinterklaas, Zomermarkt, Kerstmarkt); maar ook voor feestverlichting, en bloemen in de hanging baskets. Ik hoor wel eens ondernemers zeggen: ‘Dat brengt me allemaal geen extra omzet.’ Maar de vraag die ik dan stel is: ‘Kun je niet meedoen en bijdragen, ook als het je geen extra omzet oplevert? Je bent toch onderdeel van een dorp waar we het samen doen?’ Misschien een leuk weetje voor u: ondernemers die wél meedoen zijn te herkennen aan de sticker ‘Wij zijn Ervaar Haren’ op hun winkeldeur. Als ik u was zou ik daar kopen. Die ‘anderen’ redden zich wel.

16 reacties

InwonerVanHaren zegt:

M’n geld kan ik maar één maal uitgeven en als ik daarmee lokaal kan helpen is de keuze snel gemaakt. Een mooie tip!

20 april 2022 om 17:43
Jaap Jan Vels zegt:

bespeur ik hier enige frustratie die vertaald wordt naar een koopadvies??! vreemd voorstel van een centrum-manager in dienst van de Gemeente Groningen, die volgens mij toch onafhankelijk zou moeten zijn……

21 april 2022 om 16:45
Helder zegt:

@Daphne,

onsympathiek, iemand klanten misgunnen omdat hij of zij niet mee wil doen aan de club die jij wel een warm hart toe draagt.

22 april 2022 om 11:37
Harenaar zegt:

Bijzonder verhaal.
“Wat mij opvalt is dat iedere winkelier zijn eigen visie heeft op het centrum.” Wat dacht mw. De Haan dan? Dat alle winkeliers dezelfde visie zouden hebben?
Er klinkt in deze column toch door dat mw. De Haan vindt dat alle winkeliers haar visie moeten delen. Doen ze dat niet, dan worden ze gebrandmerkt, gevolgd door een niet mis te verstane oproep tot boycot van die “anderen”.
Is dit de manier waarop ons centrum gemanaged moet worden?

22 april 2022 om 12:20
Daphne de Haan zegt:

Beste mensen,
De opmerkingen hierboven betreur ik ten zeerste.. Wat u nu suggereert is totaal niet de insteek..
Een column mag wat prikkelend zijn toch?
Waar het om gaat is dat we het in een dorp als Haren, samen moeten doen.. En dan gaat het niet per definitie of je wel of niet lid bent van de winkeliersvereniging maar om wat je uiteindelijk bijdraagt. Laat uw gedachten er eens overgaan en mocht u er eens over willen praten, ik hoor het graag! Fijn weekend!!

22 april 2022 om 21:36
annemarie zegt:

Het lijkt wel een dreigbrief, ongelofelijk hoe kan zo iemand met zo weinig inhoud, deze taak tot zich nemen. Je voelt je als winkelier goed in je hemd gezet zo.

23 april 2022 om 00:13
Emma zegt:

hmmm scheiding van winkels die wel of niet mee willen doen met de visie van Daphne?? Volgens mij een soort van discriminatie. Ik gun elke winkelier zijn inkomsten, ga echt geen onderscheid maken.
Trouwens ik koop waar artikel of de prijs voor mij het beste is. Niet omdat de winkelier lid is van een of ander clubje.

23 april 2022 om 12:12
G.Bruinius zegt:

Vergeet vooral niet dat dit een column is en daarom iets minder serieus zou moeten worden beoordeeld. Alhoewel ik wel kan stellen dat je SAMEN sterker staat.

23 april 2022 om 22:00
Rolf zegt:

Het grootste minpunt in Haren vind ik de variëteit. Een groot deel van de winkels zijn op mode gericht. Zou bv wel eens een leuke platenzaak ala plato in de stad of een andere niet mode winkel willen zien

25 april 2022 om 14:17
Bewoner zegt:

Wat een vreselijk onsympathieke bijdrage. En dan afschuiven onder het mom van een column. Deze mevrouw heeft haar draagvlak in één keer verloren.

26 april 2022 om 15:54
G.Bruinius zegt:

De bijdrage van Annemarie en misschien ook van Bewoner vind ik echt beneden de gordel en ik roep de redactie op om dergelijke “bijdragen” naar aa leiding van een column niet meer te plaatsen.

26 april 2022 om 18:24
Annemarie zegt:

Dit is niet onder de gordel heer Bruinius, dit is reageren op een totaal belachelijke column, waar menig ondernemer in Haren zich door in de kuif gepikt voelt. U heeft uiteraard warme banden met deze dame, dat is uw goed recht om voor haar op te komen.
Een centrummanager blijft naar mijn mening een totaal onnodige functie. Waar notabene een behoorlijke vergoeding voor is. Het geld kan beter besteed worden, door bijvoorbeeld terug te spelen naar de winkeliers.

27 april 2022 om 17:40
G.Bruinius zegt:

@Annemarie.
Het staat een ieder vrij om haar of zijn mening te geven.
Het is uw mening dat deze functie van de zotte is en dat brengt u duidelijk naar voren.
Waar ik mij aan stoor is dat U twijfelt aan de geestelijke vermogens van deze dame, blijkens uw zin: “iemand met zo weinig inhoud”
Ik vind dat niet kunnen.
Overigens heb ik geen warme gevoelens naar deze dame, maar waardeer ik haar inzet voor het “Harense”.

28 april 2022 om 13:39
Annemarie zegt:

Het stuk is in een gebrekkige stijl geschreven en er wordt gebruik gemaakt van een retoriek waarbij geen enkele rede voor vatbaarheid te vinden is. Ik citeer:” Misschien een leuk weetje voor u: ondernemers die wél meedoen zijn te herkennen aan de sticker ‘Wij zijn Ervaar Haren’ op hun winkeldeur. Als ik u was zou ik daar kopen. Die ‘anderen’ redden zich wel.”
Het lijken wel de jaren ’30. Dit soort stukjes zijn denigrerend voor hard werkende winkeliers.

28 april 2022 om 18:51
G.Bruinius zegt:

En ( tenslotte ) ik blijf van mening dat u de geestelijke vermogens van mevrouw in twijfel trekt en dat zou reden voor de redactie moeten zijn om de bijdrage te weigeren.

Redactie zegt: We hebben de bewuste reactie van ‘Annemarie’ er nog eens op nagelezen en ze spreekt over de centrummanager als een persoon ‘met weinig inhoud’. Wij zien dat niet als een opmerking over geestelijke vermogens, maar meer om aan te geven dat zij de visie van de centrummanager ‘zonder inhoud’ (=slecht) vindt. Daarom hebben we deze reactie gewoon geplaatst.

29 april 2022 om 11:05
Annemarie zegt:

Dank, voor het vertrouwen. Ik vind de zienswijze van mevrouw rieken naar despotisme en zal dit aanwenden bij mijn contacten in het Groningse. Ik ben blij en dank de heer Bloemink voor de vrijheid waar ik in mijn betoog hier heb kunnen voeren.

Redactie zegt: Annemarie, de redactie is benaderd door centrummanager Daphne de Haan. Ze zou het erg fijn vinden om met jou persoonlijk te kunnen praten over je irritaties na haar column. Sta je daarvoor open? Ze nodigt je uit voor een kop koffie. Je kunt haar bereiken via info@bedrijvenverenigingharen.nl

29 april 2022 om 14:43

Wilt u reageren?