De krant die je leest van A tot Z
Maandag 21 oktober, 2019

donderdag 10 oktober 2019

Nieuws:

Gemeente wil weten waar inwoners winkelen

Door: Redactie

De Gemeente Groningen zegt te hechten aan een aantrekkelijke binnenstad en dorpscentra, waaronder Haren. Om het beleid te toetsen aan de werkelijke situatie, gaat men nu onderzoeken waar de consument boodschappen doet en winkelt.

Deze maand wordt in de gemeente Groningen daarom een grootschalig onderzoek uitgevoerd. Dat onderzoek brengt in beeld waar inwoners hun boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Deze informatie brengt het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in beeld en helpt de gemeente daarmee bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen. Voor Haren is dit wellicht van belang. Er is enige leegstand en er komen, als de plannen doorgaan, winkels bij aan het Raadhuisplein. Ondernemend Haren zet zich in voor o.a. de uitstraling van Harense winkels en het parkeerbeleid. Het is nog niet duidelijk of het gemeentelijk onderzoek ook gaat over parkeerbeleid.

Deelnemers gezocht
Medio oktober start het veldwerk. In deze periode worden inwoners uit de gemeente Groningen uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Zij ontvangen namens de gemeente een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus. De huishoudens zijn willekeurig geselecteerd. Deze deelnemers kunnen door online een vragenlijst in te vullen deelnemen. Inwoners die geen brief krijgen, maar wel graag willen meedoen kunnen de vragenlijst invullen via www.startvragenlijst.nl/ksogroningen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research.
De resultaten van het onderzoek worden in het eerste kwartaal van 2020 bekend gemaakt.

Privacy gewaarborgd
De privacy van deelnemers is gewaarborgd in overeenstemming met de nieuwe privacywetgeving (AVG). Antwoorden van deelnemers zijn niet gekoppeld aan hun woonadres en worden uitsluitend gebruikt voor het Koopstromenonderzoek gemeente Groningen.

21 reacties

Friel zegt:

In Eelde, Gratis parkeren en veel winkels bij elkaar.

10 oktober 2019 om 12:54
Q zegt:

Leuke foto trouwens. Is voetgangersgebied en rijdt een fietser en staat een auto. Laat ze daar ook eens wat aan doen. Al die fietsers die in Haren en stad Groningen maar zonder consequenties over de loopgebieden kunnen fietsen.

10 oktober 2019 om 15:23
Joke zegt:

In Eelde! En straks als het plein helemaal volgebouwd is en parkeren achter het ALDI-hek kom ik er helemaal niet meer.

10 oktober 2019 om 22:06
Timmer zegt:

Eelde ,hoogezand en leewenborg.

11 oktober 2019 om 09:24
Dien zegt:

In Hoogezand…..Groot winkelcentrum en ook nog gratis parkeren !!

11 oktober 2019 om 10:48
Jeroen zegt:

@Q. Het is misschien voetgangersgebied, maar er loopt geen kip.

Ik vind het centrum van Haren super. Veel keus en alles op loopafstand. Dat iedereen maar met de auto boodschappen moet doen… is te zot voor woorden. Kom eens van je lui kont, of blijf maar lekker in Hoogezand of Eelde.

11 oktober 2019 om 13:47
InwonerVanHaren zegt:

Haren, Paterswolde en Eelde. Ook qua omzet in die volgorde.

11 oktober 2019 om 15:20
Ellen zegt:

Diverse gebieden zijn erg onduidelijk qua fietsen/lopen. Aan de ene kant van een straat (bijv. Rijksstraatweg richting Jumbo) staat voetgangersbord, aan de andere kant. Voelt onveilig.

11 oktober 2019 om 15:58
Stefan zegt:

Assen en Hoogezand. In Assen ben je op zaterdag sneller dan in Groningen, en ook parkeren is goedkoper.

11 oktober 2019 om 18:07
Lieneke zegt:

Doe mijn boodschappen in Eelde,Paterswolde en Hoogezand Gratis parkeren. Groot winkelaanbod en de laatste zelfs overdekt. Ook ruim aanbod van banken SNS,ABN AMRO etc. Kortom service voor de consument. De voordeeltjes die je kunt krijgen worden niet te niet gedaan door parkeerkosten.

11 oktober 2019 om 20:03
De Groot zegt:

In Haren. Milieu vriendelijk en goed voor onze ondernemers!

11 oktober 2019 om 22:41
WdH zegt:

In chronologische volgorde: Paterswolde, Eelde en Haren. Omdat er voldoende en gratis parkeerruimte is en ruimere supermarkten zijn. In Haren zijn de grootte van de winkels en parkeerruimte binnen de bestaande infrastructuur niet echt aan te passen, maar gratis parkeren zou wel een stuk klantvriendelijker zijn en mensen minder ‘op tijd zetten’ doordat er vooraf moet worden betaald waardoor de parkeerduur dus gelimiteerd is. Resumerend kan dus worden gesteld dat de gemeente een slecht ondernemersklimaat schept door het betaald parkeren (kijk alleen al even naar de reacties hierboven). Waarom is hier niet, net zoals in Helpman en in Paddepoel, de eerste anderhalf uur gratis parkeren? We horen nu immers toch ook bij de gemeente Groningen, dus dan ook graag dezelfde voordelen a.u.b. Of mogen wij hier alleen maar extra OZB betalen voor het Forum en gratis parkeren in de stad?!

13 oktober 2019 om 13:35
Rob zegt:

@Jeroen Helemaal mee eens!

13 oktober 2019 om 21:36
Willem zegt:

Heel vreemd dat mensen kilometers gaan rijden om gratis te parkeren.
Dan speelt geld opeens geen rol meer.
Wij hebben in Haren een gevarieerd winkel aanbod met gezellige horeca en terrassen.
Voor de gezelligheid moet je zeker niet in Eelde of Paterswolde zijn.
Tip : zet de app” Easypark” op je mob en je kan rustig gaan winkelen of op het terras zitten.

15 oktober 2019 om 12:03
Q zegt:

@ellen aan beide kanten (jumbo kant) en rijskstraatweg kant staan duidelijk blauwe borden met voetgangers erop. Zelfde geld voor brinkhorst waar je ook gewoon van je sokken word gereden door de fietsers en als je er wat van zegt krijg je grote mond

15 oktober 2019 om 12:22
Gijs zegt:

Gingen in het verleden vaak winkelen in Haren.
Na een paar parkeerboetes (te lang gestaan) komen we er niet weer. Parkeren is ook nog heel duur met een raar systeem met kenteken.
De meeste mensen moeten terug naar de auto voor hun kenteken.
Paterswolde ideale winkelplek.

17 oktober 2019 om 17:32
Q zegt:

@jeroen & @rob. Op moment van de foto liep er misschien geen kip, maar dan hoor je je nog gewoon aan de regels te houden. Er staan aan beide kanten duidelijk borden die aangeven dat het een voetgangersgebied is. Ook als er niemand loopt blijft dit het geval. Anders zou niemand zich meer aan de regels houden.

18 oktober 2019 om 12:59
Q zegt:

Over parkeren gesproken wat ik vreemd vind is, waarom word er bij de parkeer bij de Jumbo Kroonkamp zo fanatiek bekeurd op onbetaald parkeren, terwijl je voor de Expert winkel gewoon zonder gevolgen kan gaan staan parkeren (dit is tot ik meen 7 uur een laad en los plaats, GEEN parkeer). Sommigen staan zelf bijna op het zebrapad bij de Mitra

18 oktober 2019 om 13:01
Harenaar zegt:

@Q: Ik heb liever iemand die zijn gezond verstand gebruikt, dan iemand die zich altijd aan de regels houdt.

18 oktober 2019 om 14:29
H zegt:

In het prachtige Haren, daarna eventueel Groningen. Gek dat veel mensen wel met de auto naar Groningen gaan, waar je na een middagje winkelen snel zo’n 20 euro aan parkeerkosten kwijt bent, maar dat men zeurt over 2 á 3 euro (want dat soort bedragen hebben we het over mbt een hele middag parkeren in Haren). Het met de auto naar Eelde/Paterswolde of Hoogezand gaan kost evenveel, zo niet meer, als parkeren in Haren. Zijn dit overigens dezelfde mensen die zo hard staan te schreeuwen als het gaat om het stikstofprobleem en andere milieuzaken? Ik zou zeggen pak zoveel mogelijk de fiets of het openbaar vervoer, dan heb je helemaal geen parkeerkosten.
En een parkeerboete is eigen schuld, dikke bult. Er zijn uitstekende parkeerapps die het krjjgen van een parkeerboete kunnen voorkomen.

18 oktober 2019 om 15:03
Stefan zegt:

Voor die 25 euro aan parkeerkosten in Groningen op zaterdagmiddag kun je prima de benzinekosten naar + parkeerkosten in Assen betalen. Dat is rationeel. Verder zijn mensen inderdaad meer bereid om geld uit te geven aan benzine dan aan parkeerkosten. Dat is logisch, want benzinekosten zijn gerelateerd aan iets positiefs (de vrijheid om ergens naartoe te gaan) en parkeerkosten aan iets negatiefs (beperkt je ‘parkeervrijheid’). Daarom leiden (lokaal) hoge parkeertarieven al snel tot omrijdgedrag en dus tot meer autokilometers. Is gewoon basale psychologie.
Kortom, parkeertarieven moet je niet op gemeentelijk niveau vaststellen, want de verschillen tussen gemeenten zijn slecht voor het milieu. Onze GL-wethouders snappen dat niet. Die denken dat wij door de hoge parkeertarieven in Groningen wel op de fiets zullen stappen, terwijl velen daardoor juist extra autokilometers gaan maken om deze kosten te ontwijken.

19 oktober 2019 om 09:10

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.