De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 29 Maart, 2024

woensdag 20 juli 2022

Nieuws:

Verkiezing ‘Het slechtste fietspad van Haren’: doet u mee?

Door: Redactie

Volgens traditie organiseert Haren de Krant ook dit najaar een verkiezing onder haar lezers. In 2020 koos u al het slechtste voetpad van Haren (dat werd het pad rond de zorgboerderij). In 2021 koos u de rotonde Emmalaan/Rijksstraatweg als de ‘gevaarlijkste plek voor fietsers’. Dit jaar gaan we op zoek naar het slechtste fietspad, vooral bedoeld om de gemeente daarna om maatregelen te vragen.

Uitleg
Is een nadere uitleg van deze verkiezing nodig? Iedere fietser weet de plekjes te vinden waar hij niet graag rijdt. Boomwortels door het asfalt, hobbels, kuilen, richels waar je met je band tussen kunt komen. We willen weten welk fietspad wat u betreft het minst comfortabel is. Het gaat deze keer dus niet over verkeerssituaties.

Doe mee
Laat ons uiterlijk 15 september weten welk fietspad u het slechtst vindt (met motivatie). U mag een foto meesturen, maar dat is geen voorwaarde. We gaan natuurlijk zelf de locatie ook bekijken. Mail aan: redactie@harendekrant.nl o.v.v. Slechtste Fietspad. Let op: het moet gaan om fietspaden in Haren, Onnen, Glimmen of Noordlaren.

Hoe verder?
Uit de inzendingen gaan drie slechte fietspaden naar de finale, waaruit onze lezers dan online (op onze website) in oktober het allerslechtste fietspad kiezen. Die locatie gaan wij dan voorleggen aan de Gemeente Groningen met het klemmende verzoek het pad te verbeteren.

28 reacties

rolf zegt:

Fietspad Bradetunnel, Veel losse klinkers en nog steeds geen paaltjes om auto’s te belemmeren

Annemarie zegt:

De Bradetunnel, door de “tunnelvisie” van de gemeente Groningen, is er na bijna 3 jaar nog geen paaltje gezet. Want de drogreden er moet gestrooid kunnen worden wordt nogal veel gebruikt door de ambtenaren aldaar. Er kan een paal geplaatst worden met een sleutel, voor die max.10 keer per jaar dat er gestrooid zal worden weegt niet op tegen de 365 keer dat er iemand dood kan worden gereden door toedoen van de gemeenteraad (die nog nooit is komen kijken), de gemeente Groningen en Veilig Verkeer Nederland (die dit ook niet oppakt). Enige begrip is er nog voor de politie die steekproefgewijs af en toe kijkt en het met de buurtbewoners eens zijn met betrekking tot paaltjes.

Babette zegt:

De Bradetunnel is levensgevaarlijk. Er rijden regelmatig auto’s doorheen met een grote snelheid. Ik ben bijna aangereden. Je kunt als fietser geen kant op. De gemeente weigert het probleem aan te pakken, omdat het te lastig is met zout strooien als er een paaltje staat. Dus het ongemak van even een paaltje optillen, is belangrijker dan de veiligheid van de fietsers.

Leni Abbring zegt:

Fietspad vanaf de lijnwerkplaats naar Onnen is ook zeer slecht.
Heel veel hobbels door de boomwortels.

rolf zegt:

Geen fietspad, maar ik snap ook niet dat de gemeente de anjerlaan al vrij heeft gegeven. nieuwe asfalt ligt wel 2 tot 3 cm lager en iedere keer ben ik bang dat mijn velg of band eraan gaat>

Henk zegt:

Beide fietspaden langs de Rijksstraatweg van Glimmen tot aan rotonde voormalige rabobank. Boomwortels en smal.

Hans zegt:

Rijksstraatweg met Glimmen in de rug richting het dorp fietsen en dan de kruising met de julianalaan.
Hier moeten fietsers van t fietspad af en “invoegen” op de rijbaan.
Dat doen ze (bijna altijd) zonder zich te bekommeren over achterop komende voertuigen.
Hier zouden haaientanden moeten komen of een stopbord zodat de auto gewoon door kan rijden zonder ineens te moeten uitwijken.

Redactie zegt: Onze verkiezing gaat niet zozeer over verkeerssituaties, maar om de staat van het fietspad.

rolf zegt:

Het stuk fietspas tussen het centrum en de Esserweg, Vorig jaar is de Esserweg tot de goeman wel aangepakt en opnieuw geasfalteerd, maar het stukken tussen haren en esserweg kan ook wel opknapbeurt gebruiken. boomwortels, stukken klinker…

Ron Broers zegt:

@Hans, misschien als automobilist snelheid minderen? Als je gewoon 30 rijd is even afremmen voor de fietsers ook geen probleem, en je moet toch al opletten voor verkeer van rechts(ook de fietsers moeten daar natuurlijk op letten)

Voor de rest is dat fietspad nu erg slecht, maar daar gaan ze al wat aan doen. Inclusief teveel geld voor schuine stoepranden!

Harenaar zegt:

@Hans: Ik ben het met je eens dat het niet het veiligste punt in Haren is, maar je schrijft zelf al over “achterop komende voertuigen”. Hoeft verkeer dat achterop komt dan niet uit te kijken?
Een automobilist die daar ineens moet uitwijken mag wat mij betreft zijn rijbewijs inleveren, want die heeft heel duidelijk niet op zitten letten.

Bram Valkenburg zegt:

Zijn er wel kwalitatief goede fietspaden in Haren e.o.?
Ik beperk mij maar tot de fietspaden op de route Scharlakenhof-Appelbergen-Noordlaren. Afgezien van enkele kleine onsamenhangende verbeteringen zijn de fietspaden een aanfluiting: veel te smal, vol hobbels en kuilen, slecht verlicht, slechte drainage en vervelende oversteken van de ene kant van de (zand)weg naar de andere. De betonpaden langs de Zuidlaarderweg hebben ook hun beste tijd gehad.
Een algemeen euvel bij de meeste fietspaden in Haren is het feit dat belijning ontbreekt: gevaarlijk in het donker, ook al heb je goede fietsverlichting.
Maak mij geen illusie dat er veel verandert na deze verkiezing: de overheid smijt liever honderden miljoenen weg in de bodemloze put van prestigeprojecten als de Zuidelijke Ringweg en de overbodige Doorfietsroute Groningen-Assen.

Leo Nederpel zegt:

De vroegere fietspaden van en naar Glimmen langs de landelijke Lutsborghweg en die langs De weg langs het Hemrik zijn zodra er sprake is van tegenliggers feitelijk niet langer als fietspaden maar meer als geitenpaadjes te kwalificeren. Veel te smal, en zijn ze niet te droog en mul dan zijn ze weer te nat vol plassen, die als die bevriezen fietsen er zowel onmogelijk als levensgevaarlijk maakt. Om over al die paaltjes waarin fietssturen en fietstassen steeds weer gevangen raken maar te zwijgen.!

Emma zegt:

fietspad van Haren naar Noordlaren, veel te smal voor 2 richtingen.

Beppie Teunissen zegt:

Tussen grens Groningen naar Haren centrum: veel boomwortels die oneffenheden veroorzaken

Prat zegt:

Beide fietspaden langs de Rijksstraatweg tussen de Emmalaan en Glimmen. De nieuwe asfaltlaag na het aanbrengen van gas en waterleiding is zo hobbelig dat er niet op te fietsen valt. Ook de boomwortels groeien bijna door het asfalt heen.

Hans zegt:

Het betreft hier invoegend verkeer dus geen voorrang.

Natuurlijk kijk je als achterop-komer mee of het allemaal goed gaat komen. Maar dat is geen vrijbrief lijkt me om je fiets er maar voor te gooien. En zo gaat het nu wel. Dat is mijn punt. De fietser is de veroorzaker van het probleem dat ik wilde aankaarten. Maar het ging om de staat van het fietspad en niet om de verkeerssituatie.

rolf zegt:

Ik moet zeggen, slaat ook meer op situatie dan toenstand. Maar automobilisten op de rijskstraatweg geven de fietsers uit het fietspad hadera/raadhuisplein ook nooit voorrang (zelfde geld overigens ook voor de kerkstraat en
de achterhorst (weg naast voormalig gebouw ABN AMRO))

cye zegt:

fietspad rijksstraatweg van hare naar glimmen en van glimmen naar haren

ceye zegt:

fietspad rijksstraatweg haren naar glimmen en van glimmen naar haren allemaal boomwortels .

Henk D zegt:

Er zijn geen slechte fietspaden in Haren en omgeving. Her en der is er wel wat ongemak, maar de fietspaden zijn prima berijdbaar

Harenaar zegt:

Beste Lezers,
U kunt uw verbeterpunten beter melden bij de gemeente Groningen via deze site: https://groningen.slimmelden.nl/#/map
Er is ook een handige app van gemaakt waarmee makkelijk een melding met uw telefoon gemaakt kan worden.

vos zegt:

U kunt uw verbeterpunten kenbaar maken op de melding site van de gemeente : https://groningen.slimmelden.nl/#/map
een handige site en vaak worden de gemelde situaties opgelost. U kunt ook de gratis app Slim Melden downloaden voor iPhone/android.

vos zegt:

fietspad kerklaan t.h.v botanicus – harens lyceum . herhaaldeijk aangegeven dat de riolering uitgezogen moet worden. bij regenval staan ( en blijven er voor langere tijd) zeer grote plassen staan op het fietspad. fietsplezier voor de vele fietsers is hierdoor niet bevorderlijk.

rolf zegt:

Ik weet dat we het kunnen melden, maar op sommige genoemde trajecten lijkt de Gemeente de inwoners van Haren te negeren. We roepen bv al meer als een jaar om paaltjes bij de bradetunnel, maar iedere keer komt de gemeente met een ander excuus om het niet te doen. Eerst omdat er dan niet gestrooit zou kunnen worden en nu weer omdat de Hulpdiensten er niet door kunnen. Nou die laatste is ook gewoon te ontkrachten, Menig ambulance of brandweerauto kan er niet door en de politie maakt er niet eens gebruik van!!

ceye zegt:

fietspad haren glimmen vol met boomwortels en scheuren,ook van glimmen naar haren de zelfde problemen

Rolf zegt:

Probleem is meer denk ik situatie gebonden dan dat er echt slechte fietspaden zijn.
Zoals dat vaak fietsers geen voorrang krijgen van auto’s ook al komen ze van rechts.

Ik vind overigens ook dat men weer de beschermde status van fietsers af moet halen. Ik denk namelijk dat veel mensen dan weer hun handen zullen uisteken en hun verlichtting op orde zullen hebben. En waarom word het geintje van het mobieltje in de hand door politie Groningen zo slecht aangepakt

Anneke zegt:

Het fietspad van Onnen naar Haren is op veel plaatsen erg hobbelig, slecht!
Met de bakfiets waarin jonge kinderen zitten is het niet te doen om hier langs te gaan, de kinderen noemen dit het “hobbelfietspad”.

Jans zegt:

Fietspad van Onnen naar Haren erg slecht, zeker als je wat sneller fietst. Ik ga daarom maar gewoon over de weg.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Oud worden ervaar ik als een last.

Ga naar het Poll archief